Parallellkommunikation med gammal CNC-svarv
Re: Parallellkommunikation med gammal CNC-svarv
Hej, annars tror jag att jag har en Behind Tape Reader som du kan få köpa.
/Alex
/Alex
Tack för erbjudandet, men jag har i princip en BTR som fungerar. Men jag måste hitta "strobe-kabeln" på mitt styrsystem/remsläsare... 

Jag har en maskin i drift med den här tråkiga typen av remsläsare, som saknar strobe.
Jag vill minnas att den även saknar tapeforward från styrsystemet.
På den sitter ett hemtillverkat interface med microprocessor.
Om jag minns rätt, blev lösningen att man läser av data när pulståget till remsläsaren är klart + ev. en liten fördröjning.
Det måste gå att mäta hur många pulser som motsvarar ett tecken på remsan.
Jag vill minnas att den även saknar tapeforward från styrsystemet.
På den sitter ett hemtillverkat interface med microprocessor.
Om jag minns rätt, blev lösningen att man läser av data när pulståget till remsläsaren är klart + ev. en liten fördröjning.
Det måste gå att mäta hur många pulser som motsvarar ett tecken på remsan.
Projektet börjar uppnå sitt mål! Jag har koll på hur maskinenes remsläsare funkar nu, efter mätningar med oscilloskop och logikanalysator. Ritade ihop en krets som ersätter remsläsaren och möjliggör inkoppling av datorn till maskinen. CNC-frälst som man e blev det ett fräst kretskort. Nu är det bara löda o se om det verkar funka...

Snyggt! Hur har du tragit fram kortet (mjukvara->G-kod->vilken fräs)? Ser riktigt bra ut.
Ritade det i Eagle och använde pluginet PCB-GCode (http://www.pcbgcode.org/). Frässtålet är ett 20 graders gravyrstift, något trubbigare fräs kanske skulle funka bättre, har inte provat men det känns så.
Okej, samma program som jag gjort mina kort med alltså. Mitt problem är att om man har jordplan så isolerar den runt det också, och vips så tar den ett onödigt varv runt det mesta. Har letat lösningar som inte är manuella för att lösa detta, men det verkar skita sig.
Jag har haft samma problem, och liksom du inte löst problemet. Därav drog jag banor även för jorden för att slippa problemet med dubbelfräsning...
Jag var in och grottade i PCB-GCode-scripten, och vad jag kunde se så anropar den Eagle och ber om ytterkonturerna på allt. Då kommer jordplanet med, det finns en annan ULP som skapar HPGL(???), den verkar mycket enklare att få att skippa jordplanet, men inte alls lika bra i övrigt.
Möjligtvis skulle man kunna lösa det genom att ta bort jordplanspolygonen tillfälligt vid genereringen av G-kod, har inte testat. Eller att man på något vis kan få Eagle att hoppa över den när PCB-GCode ber om konturer, men jag har inte kommit så långt ännu. Försökte använda G-suite för att ta bort parallella linjer som låg tillräckligt nära varandra, men tyvärr valde den inte sammanhängande så den tog ibland jordplanets bana, ibland ledarens. Jag skall kolla mer på detta när jag får tid.
Möjligtvis skulle man kunna lösa det genom att ta bort jordplanspolygonen tillfälligt vid genereringen av G-kod, har inte testat. Eller att man på något vis kan få Eagle att hoppa över den när PCB-GCode ber om konturer, men jag har inte kommit så långt ännu. Försökte använda G-suite för att ta bort parallella linjer som låg tillräckligt nära varandra, men tyvärr valde den inte sammanhängande så den tog ibland jordplanets bana, ibland ledarens. Jag skall kolla mer på detta när jag får tid.
Jag prövade att temporärt ta bort polygonen för GND men då fräser den konturen runt jord-viorna...
Vad kom du fram till för lösning?georg skrev:jag måste hitta "strobe-kabeln" på mitt styrsystem/remsläsare...
Det sitter en IDE40 på remsläsaren som man ser på bilderna. Där mätte vi med logikanalysator och hittade stroben. Dock innan stroben kommer så skickar styrsystemet en forward-signal till remsläsaren. Då matar rämsläsaren fram, lägger ut de 8 bitarna och sen strobe, och väntar på en ny forward-signal. Det är vad vi har kommit fram till...
Ursäkta min okunnighet, men IDE40, är det kontaktdonet man ser?
Strobesignalen, triggas den av sprockethålet i remsan eller finns det elektronik som fixar den automatiskt efter att datakanalerna är skickade?
Strobesignalen, triggas den av sprockethålet i remsan eller finns det elektronik som fixar den automatiskt efter att datakanalerna är skickade?
Jo det är den stora blåa kontakten med 40 kablar. Stroben skickas ut av elektroniken till remsläsaren. Remsläsaren har ingen fototransistor över sprockethålet, utan den vet när den har roterat remsan, eftersom det är en stegmotor som driver den.
Undrar om du kommer att få samma problem som jag har, på maskinen med hemgjort processorinterface.
Det går inte att få högre överföringshastighet än vad remsläsaren levererar. Har jag tänkt rätt nu?
Dom här remsläsarna med stegmotorer brukar vara rätt långsamma. 150tecken/sek max.
Det går inte att få högre överföringshastighet än vad remsläsaren levererar. Har jag tänkt rätt nu?
Dom här remsläsarna med stegmotorer brukar vara rätt långsamma. 150tecken/sek max.