[audio] Preamplifier v1
Re: Preamplifier v1
anders_bzn & psynoise> Äsch, jag missade R1/R21 efter poten. Då blir dess värde förstås försumbart för filtret.
- anders_bzn
- Kontakt:
Ja, dessutom måste det vara stort så att det inte påverkar pottens resitanskaraktäristik, potten ska ju vara logaritmisk.
- anders_bzn
- Kontakt:
Ja,
Då har jag suttit och flyttat runt lite. Nu är det fyra kort!
1. Ingångsväljare och förstärkarsteg/volymkontrol.
2. Analog nätdel
3. Digitalt kontrolkort
4. Ett litet kort med powerknapp/lysdiod
Analoga förstärkarkortet/ingångsväljaren (schema).
Ingångsväljaren består av fyra reläer. Ytterligare ett relä gör att man kan skicka vald insignal till en utgång obuffrad. Ett sista relä används på utgången från steget till mute.
Det finns två stycken DC-block kondensatorer samt ingångsfilter efter ingångsväljaren, därefter volympotten och till sist ett mycket enkelt icke-inverterande OP-steg. Reläerna kontrolleras från logikkortet.

Logikkortet (schema).
Det digitala kortet kommer alltid att få ström och kommer alltid vara igång. Startar den analoga nätdelen och resten av apparaten genom att dra ett relä. Styr även reläerna som utgör ingångsväljaren. Allt styrs av en PIC. En diod för varje knapp för att se vad som är valt. Använder delvis ytmonterade komponenter.

Analoga nätdelen (schema).
Inget konstigt, -+15V, justerbart ut. Snabba switchdioder. Kortet kan nu mer både bestyckas med trafo eller plint för extern trafo (kanske en liten ringkärna). Är designat för att klara att driva vad LM317/337 håller för (1,5A) men kommer bara utnyttjas till en bråkdel. Filterkondingarna i bryggan har 15mm raster vilket gör att man kan få dit Rifa's PHE450.

Power/diod (schema).
Ett enkelt litet kort att kopplas till logikkortet.

Då har jag suttit och flyttat runt lite. Nu är det fyra kort!
1. Ingångsväljare och förstärkarsteg/volymkontrol.
2. Analog nätdel
3. Digitalt kontrolkort
4. Ett litet kort med powerknapp/lysdiod
Analoga förstärkarkortet/ingångsväljaren (schema).
Ingångsväljaren består av fyra reläer. Ytterligare ett relä gör att man kan skicka vald insignal till en utgång obuffrad. Ett sista relä används på utgången från steget till mute.
Det finns två stycken DC-block kondensatorer samt ingångsfilter efter ingångsväljaren, därefter volympotten och till sist ett mycket enkelt icke-inverterande OP-steg. Reläerna kontrolleras från logikkortet.

Logikkortet (schema).
Det digitala kortet kommer alltid att få ström och kommer alltid vara igång. Startar den analoga nätdelen och resten av apparaten genom att dra ett relä. Styr även reläerna som utgör ingångsväljaren. Allt styrs av en PIC. En diod för varje knapp för att se vad som är valt. Använder delvis ytmonterade komponenter.

Analoga nätdelen (schema).
Inget konstigt, -+15V, justerbart ut. Snabba switchdioder. Kortet kan nu mer både bestyckas med trafo eller plint för extern trafo (kanske en liten ringkärna). Är designat för att klara att driva vad LM317/337 håller för (1,5A) men kommer bara utnyttjas till en bråkdel. Filterkondingarna i bryggan har 15mm raster vilket gör att man kan få dit Rifa's PHE450.

Power/diod (schema).
Ett enkelt litet kort att kopplas till logikkortet.

- anders_bzn
- Kontakt:
Vad menar du då? Utveckla gärna. Menar du att det digitaltekniska skulle störa?
- mr.olle.norell
Kul tråd, och fint layoutat 
Vad ska du använda för potentiometer? Det finns tydligen en del skräp, och en del vettiga potentiometrar.
Vissa logaritmiska pottar uppträder tyvärr inte så logaritmiskt som man vill, och det är svårare att tillverkar log-pottar med god kanalbalans jämfört med lin. Dessutom kan ju en lin-pott fås att uppträda skapligt logaritmiskt med hjälp av en resistor
Du har säkert koll, men iallfall
R22 och R2 som sitter innan OP:ns plusingång, är de till för att hålla förstärkaren stabil? Har för mig jag läst något om det på nätet.
Jag har byggt ett liknande försteg, men det står och samlar damm nu, för potten har våldsam kanalobalans.
En bourns, och den kostade över 100kr på elfa
Jag har 100R på utgången, där du har 150R. Men min återkoppling sitter direkt på OP:ns utgång, och inte efter motståndet som på din. Undrar vad som skiljer?
Dessutom kanske det är en bra idé att sätta en konding parallellt med återkopplings motståndet som Mcz tipsade om, för att filtrera bort skräp som opampen inte gillar att jobba med. Det låter ju bra för en okunnig
Jag undrar också över det som 4kTRB skrev om brus. Nätdelen med LM317/337 borde vara lågbrusig. Så även opampen som jag förstår det.
Är det 50k pot som 4kTRB syftar på? Vet inte bur farligt det är, man kan ju byta till 25k om man vill och det borde väl halvera bruset, och 25k är ju inte så tungt, men det beror ju på vad som driver. Ingen "normal" modern apparat borde ha problem med 25k, men kanske vissa utgångssteg med rör...
Om det är digital-grejerna som åsyftas så har jag ingen aning.
Det ska bli kul att följa bygget!

Vad ska du använda för potentiometer? Det finns tydligen en del skräp, och en del vettiga potentiometrar.
Vissa logaritmiska pottar uppträder tyvärr inte så logaritmiskt som man vill, och det är svårare att tillverkar log-pottar med god kanalbalans jämfört med lin. Dessutom kan ju en lin-pott fås att uppträda skapligt logaritmiskt med hjälp av en resistor

R22 och R2 som sitter innan OP:ns plusingång, är de till för att hålla förstärkaren stabil? Har för mig jag läst något om det på nätet.
Jag har byggt ett liknande försteg, men det står och samlar damm nu, för potten har våldsam kanalobalans.
En bourns, och den kostade över 100kr på elfa

Jag har 100R på utgången, där du har 150R. Men min återkoppling sitter direkt på OP:ns utgång, och inte efter motståndet som på din. Undrar vad som skiljer?
Dessutom kanske det är en bra idé att sätta en konding parallellt med återkopplings motståndet som Mcz tipsade om, för att filtrera bort skräp som opampen inte gillar att jobba med. Det låter ju bra för en okunnig

Jag undrar också över det som 4kTRB skrev om brus. Nätdelen med LM317/337 borde vara lågbrusig. Så även opampen som jag förstår det.
Är det 50k pot som 4kTRB syftar på? Vet inte bur farligt det är, man kan ju byta till 25k om man vill och det borde väl halvera bruset, och 25k är ju inte så tungt, men det beror ju på vad som driver. Ingen "normal" modern apparat borde ha problem med 25k, men kanske vissa utgångssteg med rör...
Det ska bli kul att följa bygget!

Nu när du har JFET ingång, varför inte utnyttja det och lägga kopplingskondingen efter poten? Du kan fortfarande ha pulldown på löparen för att förhindra skrap. Du ska dock forfarande ha pulldown på JFETingången. Fördelen med 100 nF istället för 4,7 uF är uppenbar.anders_bzn skrev:I det fallet då man har en dålig potentiometer (glapp/sliten) så vill man inte lämna ingången på OP förstärkaren flytande.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag ska använda Alps potentiometer RK27 aka "blue velvet" Den lär vara erkänt bra. Köpte en extra på Conrad när jag byggde hörlurssteget, kostar 175kr, ArtNo: 442739mr.olle.norell skrev:Kul tråd, och fint layoutat
Ja har sett det med, men det är nog mest till nytta för OP med bipolärtransistor ingång. Har plockat bort det nu.mr.olle.norell skrev:R22 och R2 som sitter innan OP:ns plusingång, är de till för att hålla förstärkaren stabil? Har för mig jag läst något om det på nätet.
Det gör att i min koppling kompenseras spänningsfall över resistorn av OP:nmr.olle.norell skrev:Jag har byggt ett liknande försteg, men det står och samlar damm nu, för potten har våldsam kanalobalans.
En bourns, och den kostade över 100kr på elfa![]()
Jag har ett nät med 1k i serie och 470pF till jord, ger ett LP-filter som är tänkt att ta hand om det problemet.mr.olle.norell skrev:Dessutom kanske det är en bra idé att sätta en konding parallellt med återkopplings motståndet som Mcz tipsade om, för att filtrera bort skräp som opampen inte gillar att jobba med. Det låter ju bra för en okunnig![]()
Jag förstår inte heller riktigt vad han menar, visst spelar resistansen roll. Jag kände att man borde eftersträva en ingångs impedans på ~50k eftersom det är brukligt.mr.olle.norell skrev:Jag undrar också över det som 4kTRB skrev om brus. Nätdelen med LM317/337 borde vara lågbrusig. Så även opampen som jag förstår det.
Tack. Tyvärr så är tempot inte jättehögt...mr.olle.norell skrev:Det ska bli kul att följa bygget!
- anders_bzn
- Kontakt:
Du menar såhär? Jag har bara ändrat höger kanal.peranders skrev:Nu när du har JFET ingång, varför inte utnyttja det och lägga kopplingskondingen efter poten? Du kan fortfarande ha pulldown på löparen för att förhindra skrap. Du ska dock forfarande ha pulldown på JFETingången. Fördelen med 100 nF istället för 4,7 uF är uppenbar.anders_bzn skrev:I det fallet då man har en dålig potentiometer (glapp/sliten) så vill man inte lämna ingången på OP förstärkaren flytande.

Det verkar ju vara en smart ide.
- mr.olle.norell
Ja det verkar ju smart för att slippa stora dyra klumpiga kondingar 
Det borde man ju kunnat ha listat ut

Det borde man ju kunnat ha listat ut

- mr.olle.norell
Re: [Audio] Preamplifier v1
Nu kom jag på en sak. För att få bra prestanda ska väl en Op gärna drivas lågohmigt?
Det är väl därför det ofta sitter ett pulldownmotstånd på kanske 20k innan opampars ingångar på många förstärkare?
Denna krets har ju potentiometern som är skapligt lågohmig. Men finns ingen signal leder ju inte seriekondensatorn C21 och opampen ser ju bara 1M?
Jag vet inte om det ger något problem, jag bara funderar lite eftersom det är intressant
En annan sak jag tänkt på är poffar
Jag har ju ett försteg med opa2134. Nätdelen är en typisk +/- 15VDC reglerad med L7815/7915.
Jag har kört den både med trafo med dubbla sekundärer på 15VAC, och enkel sekundär. Med enkel sekundär blev det ju spänningsdubblar-koppling.
Jag hörde ingen skilldad i brum/brus vad jag märkte iallfall, men en skillnad märkte jag.
Men vid tillslag poffade det lite mer om jag körde enkel sekundär i späninngsdubblarkoppling.
Det kanske beror på att kondingarna laddas hälften så ofta...
Nu har ju du dubbel sekundär, så det borde ju göra saken bättre.
Det var inte så farligt då tyckte jag.
Sen kan man ju sätta på slutsteget sist och förförstärkaren först också
Det är väl därför det ofta sitter ett pulldownmotstånd på kanske 20k innan opampars ingångar på många förstärkare?
Denna krets har ju potentiometern som är skapligt lågohmig. Men finns ingen signal leder ju inte seriekondensatorn C21 och opampen ser ju bara 1M?
Jag vet inte om det ger något problem, jag bara funderar lite eftersom det är intressant

En annan sak jag tänkt på är poffar

Jag har ju ett försteg med opa2134. Nätdelen är en typisk +/- 15VDC reglerad med L7815/7915.
Jag har kört den både med trafo med dubbla sekundärer på 15VAC, och enkel sekundär. Med enkel sekundär blev det ju spänningsdubblar-koppling.
Jag hörde ingen skilldad i brum/brus vad jag märkte iallfall, men en skillnad märkte jag.
Men vid tillslag poffade det lite mer om jag körde enkel sekundär i späninngsdubblarkoppling.
Det kanske beror på att kondingarna laddas hälften så ofta...
Nu har ju du dubbel sekundär, så det borde ju göra saken bättre.
Det var inte så farligt då tyckte jag.
Sen kan man ju sätta på slutsteget sist och förförstärkaren först också

- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har också funderat på det där med att driva OP:n låg ohmigt. Men i fallet med störningar. Borde inte ingången på OP:n bli mer känslig för störningar. Borde man inte ta hänsyn till detta i layouten i sådana fall. Att hålla ledaren från 1M ohmaren och kondensatorn korta (dvs nära OP:n ingång).
Bruset borde ochså spela roll. Att ha 1MOhm jämfört med 50k (nu är detta inte riktigt sant) in borde försämra bruset ~13dB. Om jag räknar rätt:
20*log ( sqrt (20)) Givet att resistorn är 20ggr större och att bruset (Johnson) för tecknas sqrt (4*kTRB)
Men jag kan vara ute på hal is nu. Jag har inget minne av att jag räknade på brus när jag pluggade, men det är ju ändå snart 15 år sedan... Håller på att läsa på lite om detta nu. Kan rekomendera Dougals Self, "Small audio design", ISBN 978-0-240-52177-0.
Poffar har jag tänkt på. Jag har ett mute relä på utgången. Detta tänkte jag inte dra innan matningspänningen är stabil.
EDIT:
På hörlursförstärkaren som jag byggde innan så kan man inte höra något brus, däremot poffar det en liten aning (vilket jag inte alls gillar). Har en utvecklad nätdel från det projektet i detta.
Bruset borde ochså spela roll. Att ha 1MOhm jämfört med 50k (nu är detta inte riktigt sant) in borde försämra bruset ~13dB. Om jag räknar rätt:
20*log ( sqrt (20)) Givet att resistorn är 20ggr större och att bruset (Johnson) för tecknas sqrt (4*kTRB)
Men jag kan vara ute på hal is nu. Jag har inget minne av att jag räknade på brus när jag pluggade, men det är ju ändå snart 15 år sedan... Håller på att läsa på lite om detta nu. Kan rekomendera Dougals Self, "Small audio design", ISBN 978-0-240-52177-0.
Poffar har jag tänkt på. Jag har ett mute relä på utgången. Detta tänkte jag inte dra innan matningspänningen är stabil.
EDIT:
På hörlursförstärkaren som jag byggde innan så kan man inte höra något brus, däremot poffar det en liten aning (vilket jag inte alls gillar). Har en utvecklad nätdel från det projektet i detta.
Grabbar, pulldownmotståndet tjänar två syften:
1 Säkerställa in DC-väg för opampens ingångssteg. Har opampen JFET ingång kan detta motstånd väljas till megaohm om man har lust.
2 Vara last till signalkällan.
Väljs detta motstånd högohmigt så blir ingången mycket riktigt känsligare men bara om den är oansluten.
Om man har en opamp med BJT ingång så måste man välja pulldown-motståndet lite mera med smak.
Brus kan du glömma om ingången är ansluten. Det är signalkällans utimpedans som bestämmer detta samt annat också men inte just pulldownmotståndet.
1 Säkerställa in DC-väg för opampens ingångssteg. Har opampen JFET ingång kan detta motstånd väljas till megaohm om man har lust.
2 Vara last till signalkällan.
Väljs detta motstånd högohmigt så blir ingången mycket riktigt känsligare men bara om den är oansluten.
Om man har en opamp med BJT ingång så måste man välja pulldown-motståndet lite mera med smak.
Brus kan du glömma om ingången är ansluten. Det är signalkällans utimpedans som bestämmer detta samt annat också men inte just pulldownmotståndet.
- mr.olle.norell
Ja just det. Gainclones och liknande har ju bjt-ingång, och det är där man ska välja lagom lågohmigt pulldown-motstånd 
Bra att det blev utrett!

Bra att det blev utrett!
- anders_bzn
- Kontakt:
Hm, tänkte inte på att kondingen hjälper till att hålla in impedansen låg på OP:n ingång...