Säkringen har börjat gå när vedklyven ska startas
Säkringen har börjat gå när vedklyven ska startas
Motorn är på 2200W och visst det är på gränsen för en vanlig säkring på 10A, men det har fungerat tidigare och nu fungerar det inte längre. Har provat i olika uttag på obelastade säkringar.
När man startar motorn så snurrar den till och säkringen går.
Hade inga instrument att felsöka med, men det sitter en stor motorkonding på 50uF 450V AC som jag funderar på hur den fungerar och om det kan vara den som har pajat eftersom motorn snurrar igång.
Kopplingsschema har ni här:
http://pici.se/pictures/rLprvTPlf.jpg
Vad tror ni är felet?
När man startar motorn så snurrar den till och säkringen går.
Hade inga instrument att felsöka med, men det sitter en stor motorkonding på 50uF 450V AC som jag funderar på hur den fungerar och om det kan vara den som har pajat eftersom motorn snurrar igång.
Kopplingsschema har ni här:
http://pici.se/pictures/rLprvTPlf.jpg
Vad tror ni är felet?
Re: Säkringen har börjat gå när vedklyven ska startas
Har du snabba eller tröga säkringar?
Peo
Peo
är det automatsäkringar så är dom mycket känsligare än vanliga gängsäkringar löser ut lättare vid motorlast osv
samt att dom slits och löser lättare och lättare efter varje utlösnings tillfälle
om vanliga säkringar kolla så motorn/pumpen snurrar lätt och inte går tungt , alt prova i ett 16A uttag
samt att dom slits och löser lättare och lättare efter varje utlösnings tillfälle
om vanliga säkringar kolla så motorn/pumpen snurrar lätt och inte går tungt , alt prova i ett 16A uttag
Låter som att ni inte tror att det är något fel på vedklyven.
Säkringarna är vanliga engångssäkringar. Vet inte om det är tröga eller inte, men tror ni att det är så på gränsen alltså?
Vad har kondingen för funktion?
Säkringarna är vanliga engångssäkringar. Vet inte om det är tröga eller inte, men tror ni att det är så på gränsen alltså?
Vad har kondingen för funktion?
Att få motorn att gå. En motor behöver mer än en fas. Då skapar men en förskjuten fas med en kondensator. Kort beskrivet.
Dvs utan konding skulle inte motorn snurra igång innan säkringen går alltså. Så antingen är det säkringen det hänger på eller så är det något fel på motorn.
Såg att enligt kretsschemat ska det finnas en säkring i motorn och den verkar inte ha gått ännu eftersom motorn snurrar igång vid start.
Såg att enligt kretsschemat ska det finnas en säkring i motorn och den verkar inte ha gått ännu eftersom motorn snurrar igång vid start.
Ändstoppen felinställd så att överströmningsventilen ej inträder, utan pumpen jobbar stumt. Kan blåsa en grövre säkring än så!
Ah! Uschäkta! Trodde de va en hydraulisk mackapär. 

Jag har då inte sett någon elektrisk vedklyv som inte är hydraulisk.
Ah, right, så är det nog ja... 
Sorry...

Sorry...
- prototypen
Det är inte så att det är automatisk retur, dvs när man släpper spaken så går den tillbaka. OM det är så OCH slaglängdsjusteringen är felställd/har släppt så försöker hydrauliken att köra tillbaka kolven ännu mer.
Jag har tyvärr gått på det en gång
Protte
Jag har tyvärr gått på det en gång

Protte
-
- EF Sponsor
danei skrev:Jag har då inte sett någon elektrisk vedklyv som inte är hydraulisk.

Nu har du..
-
Pumpen kräver mer kräm när oljan är kall än när det är varmt ute. Har du möjligehet att stsälla in den i +20 så kanske du kan starta den sedan.
Om inte undrar jag också om överströmmaren..
Om inte undrar jag också om överströmmaren..
Hur ställer man in det och kan man göra det på alla modeller? För det är som du säger automatisk retur när man släpper spaken.prototypen skrev:Det är inte så att det är automatisk retur, dvs när man släpper spaken så går den tillbaka. OM det är så OCH slaglängdsjusteringen är felställd/har släppt så försöker hydrauliken att köra tillbaka kolven ännu mer.
Jag har tyvärr gått på det en gång![]()
Protte
Tror att det är denna som farsan har som jag försöker fixa: