Hejsan, jag försöker bygga ett motorstyrt "follow focus" till min DSLR. Tyvärr är jag inget vidare på elektronik så jag behöver någon mer kunnig att rådfråga.
Det jag vill bygga är motsvarande denna: http://vimeo.com/9827192
Det jag behöver hjälp med är val av komponenter.
Jag har tänkt att utväxlingen från motoraxeln till objektivet ska ungefär vara 2:1, 40mm från motorn till objektivets 80mm. Kanske något mindre på motoraxeln. För att gå från minsta fokusavstånd till maximalt på ~ sekunden så har jag funderat på 60 rpm (mitt objektiv med "längst" fokusering kräver ½ varv på fokusringen). Då kommer problemet med moment. Hur mäter jag enklast motståndet i objektivens fokusring?
Jag har funderat på denna motorn:
Art.nummer: 54-495-09 (http://www.elfa.se)
Räcker 0.2Nm?
Hur känslig är varvtalsregleringen? Kan jag mata med runt 1V och smyga med fokus eller försvinner all moment vid så låg spänning?
Är det rätt/enda sätt(et) att reglera varvtalet eller går på något annat sätt med annan typ av motor?
Vad för komponenter behöver man i "elektronikdosan" för att få till helst steglös matning av spänning och även polvändning?
Hade tänkt att det ska vara batteridrivet.
Tacksam för all hjälp från proffs till lekmän.
Motorstyrt fokus till DSLR
Re: Motorstyrt fokus till DSLR
Bra idé.
Det är ju precis en sådan jag behöver!
Spontant känns det som att man vill ha en stegmotor för att få bra koll på rörelsen.
Problemet med ändlägen kan man slippa om man kalibrerar dessa lägen och ser till att man inte tappar steg.
Det är ju precis en sådan jag behöver!
Spontant känns det som att man vill ha en stegmotor för att få bra koll på rörelsen.
Problemet med ändlägen kan man slippa om man kalibrerar dessa lägen och ser till att man inte tappar steg.
En idé för att mäta motståndet i din fokusring (om man inte har kraftmätare)
tejpa på ett snöre och i det fäster du kända vikter tills fokusringen rör sig.
kraften (Newton) = massa (kg) x 9.81 (tyngdacceleration)
förutsatt att tyngden inte belastar objektivet snett och därför ger mer friktion. samt att experimentet utförs på jorden
så borde du få en väldigt bra angivelse
baklängesräkning:
0.2Nm på motorns axel
0.02m hävarm (från motorns remhjul)
2ggr uppväxling av moment
(0.2 / 0.02) x 2 = 10N (kraft vid objektets perefori)
m = F/9.81 => m = 10/9.81 => m = 1.019kg ~ 1kg
1kg tyngd låter som gott mått för att kunna vrida din lins, så det ska nog inte vara några problem!
För mig är det fortfarande morgon, så någon får gärna kolla uträkningarna, men jag tror det stämmer bra.
lycka till
tejpa på ett snöre och i det fäster du kända vikter tills fokusringen rör sig.
kraften (Newton) = massa (kg) x 9.81 (tyngdacceleration)
förutsatt att tyngden inte belastar objektivet snett och därför ger mer friktion. samt att experimentet utförs på jorden

så borde du få en väldigt bra angivelse
baklängesräkning:
0.2Nm på motorns axel
0.02m hävarm (från motorns remhjul)
2ggr uppväxling av moment
(0.2 / 0.02) x 2 = 10N (kraft vid objektets perefori)
m = F/9.81 => m = 10/9.81 => m = 1.019kg ~ 1kg
1kg tyngd låter som gott mått för att kunna vrida din lins, så det ska nog inte vara några problem!
För mig är det fortfarande morgon, så någon får gärna kolla uträkningarna, men jag tror det stämmer bra.
lycka till
Om jag skulle bygga en (har faktiskt funderat på det) skulle jag använda en L298 (H-brygga), lämplig mikrokontroller och motor med optisk enkoder (hittat flera i gamla skrivare).
Motorns moment är proportionellt mot strömmen och inte spänningen så därför är det bra att ha en enkoder som hjälper mikrokontrollern att positionera motorn. Då går det att få den att fungera i princip som en stegmotor (servo kallas det). En annan fördel är att det t.ex skulle gå att spela in rörelser och spela upp de senare.
Mikrokontrollern kan även känna av motorströmmen genom att man läser in spänningen över ett litet motstånd på current-sense-pinnen på L298. Då kan man ordna så den begränsar momentet om man t.ex försöker vrida för mycket på ringen.
Motorns moment är proportionellt mot strömmen och inte spänningen så därför är det bra att ha en enkoder som hjälper mikrokontrollern att positionera motorn. Då går det att få den att fungera i princip som en stegmotor (servo kallas det). En annan fördel är att det t.ex skulle gå att spela in rörelser och spela upp de senare.
Mikrokontrollern kan även känna av motorströmmen genom att man läser in spänningen över ett litet motstånd på current-sense-pinnen på L298. Då kan man ordna så den begränsar momentet om man t.ex försöker vrida för mycket på ringen.
Fy tusan vad snyggt!
Vanliga videokameror får nog de lite hett om öronen snart me tanke på hur DSLRerna utvecklas.
Vanliga videokameror får nog de lite hett om öronen snart me tanke på hur DSLRerna utvecklas.
Jag skulle nog välja en stegmotor eller ett ombyggt servo utan som motor, bara den ljudvolymen är låg.