CPLD-krångel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

CPLD-krångel

Inlägg av DennisD7 »

Jag har på sistone trixat lite med att bygga något batteridrivet med min CPLD. Så jag har byggt en enkel testplatta med ett 3V-batteri och en plcc44-hållare, som jag kopplade några lysdioder och två knappar till.

Jag programmerade CPLD:n på min vanliga experimentplatta, testade den och flyttade över den. Alla ut-pinnar funkar som de ska, men in-pinnarna beter sig som att knapparna är ständigt nedtryckta. Jag har testat att lägga vcc emot pinnen (borde betyda nedtryckt knapp) och också nolla, men ingen skillnad. När jag flyttar tillbaka CPLDn till min vanliga platta funkar det igen med de knapparna som är där. Skumt!

Vad har jag missat?
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Har du pullup-motstånd? (intärna (i IC om det finns, vet ej om sådana har intärn pullup) eller extärna(t.ex. 10k till VCC))
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Du har inte brytande knappar. ;)
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Eh nej det har jag inte :roll:

Noob-varning:
Varför behövs det? Eller jag menar, något utslag borde man väl få ändå? När jag programmerar CPLDn finns finns något som kallas "pullup", men den grejen kallas också "buffert". Och de har jag använt (tex för att koppla en inpinne direkt till en utpinne), med nämnt resultat.

Jo knapparna funkar nog. Har också testat med sladdstump direkt till pinnen.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

För att knappen antagligen enbart sluter mot GND när den är nertryckt, och är alltsa "icke ledande" när knappen inte är nertryckt.
Detta innebär att ingången får noll volt när knappen är nertryckt, men vad får den när knappen inte är nertryckt? -Det vet vi inte eftersom ingången sägs vara "flytande" => kan alltså vara vilken spänning som helst (nåja...i princip iaf) där...
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Aha ok... Oj nu känner jag något.. kan det vara..? jo, faktiskt: jag fattar något! :D

Tack, jag ska testa lite.
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Jo det gjorde ju susen. :)

Tack pojkar. Till mitt försvar kan jag säga att jag egentligen är humanist... och jag gillar inte motståndstjafs. men men. Nu ska jag koppla in en kristall.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Kul att det fungerade :D
Användarvisningsbild
DennisD7
Kontakt:

Inlägg av DennisD7 »

Woho!
Nu kopplade jag in kristallen och byggde mig en liten binär klocka. Och det funkar som .. som en klocka :wink:
Skriv svar