Håller på och skall dra igång en liten hydro odling inomhus för lite grönsaker till en början blir det nog tomater, paprika och någon chilli och har nu fastnat lite vid belysningsdelen av mitt projekt.
Min tanke är att hela systemet skall vara billigt i både inköp/byggkostnad men även i drift vilket gjort att jag sneglat på LE-lampor (lågenergi) samt lysrör av olika modeller och just nu är tanken att belysa odlings utrymmet från sidorna med T5 lysrör på omkring 24W med en längd utav 549mm och dessa hittar jag för runt 50-60kr/st på olika ställen beroende på utförande tex varmvit, dagsljus, vit och allt vad det heter. Sedan eventuellt använda vanliga lågenergi lampor att hänga ovanför växterna som man då lätt kan justera höjden på allt eftersom växterna blir högre och större.
Mitt problem har varit att hitta armaturer till mina lysrör för lämpliga pengar iaf när det gäller T5 rören dom "gamla" T8 rören verkar inte alls vara några problem att hitta en armatur till för lämpliga pengar även om det fortfarande blir rätt kostsamt då jag tänkt mig 2-3 rör per sida av odlingsutrymmet (tänk er en box med två rör på två sidor) det blir då 4 rör totalt och eventuellt då 2 armaturer beroende på modell osv.
Dom flesta man hittar ligger ju iaf på 200kr och uppåt när det gäller T8 rören men T5 hittar jag nästan bara för 500kr och uppåt vilket gör att det blir ganska dyrt med bara armaturer till några plantor. Vad är egentligen den stora skillnaden på T5 och T8 rören, vad jag förstått behöver inte T8 rören någon glimtändare och liknande som T5 rören där emot behöver ha?
Finns det lösa delar att köpa för att bygga sina egna armaturer efter sina egna mått och önskemål för en rimlig peng? Detta skulle ju vara det optimala tycker jag speciellt om det varit någorlunda billigt att köpa de nödvändiga komponenterna men då armaturer är rätt dyra så kanske delarna i dom inte är så billiga?
Jag har även tittat på något som i en del butiker kallas för "kompaktlysrör" och dom hade tack vare sin storlek och pris även dom varit väldigt lämpliga att ersätta lysrören med men även här har jag haft problem med armaturer. De rör jag kollat på har en sockel som heter något i stil med PL-L 4-stift 2G11 vet någon här om det finns lösa socklar och övriga komponenter att köpa löst för att bygga egna?
"Kompaktlysrören" finns ju i 55W utförande på en längd utav 555mm vilket hade varit väldigt ypperligt för min konstruktion förutsatt att man kan hitta armaturer som är billiga eller kan bygga egna själv för en rimlig peng. Dessa rör är ju något dyrare än vanliga lysrör men då man bara behövt köpa kanske 1 per sida så går det väl på ett ut skulle jag tro.
Eller skall jag bara gå den enkla billiga vägen och köpa typ 10 st LE-lampor och montera lite här och var i utrymmet då det är betydligt enklare att hitta socklar och lamphållare till de vanliga glödlampssocklarna som finns på marknaden. Kanske någon som vet en bra nätbutik som har lågenergi lampor? Även utav starkare modell och inte bara "klena" 24-27w modeller som man hittar i de vanliga butikerna?
Så har ni några förslag, tips eller andra funderingar eller frågor så vet nu väl vad som gäller!

Mvh,
Viper