Belysning för inomhusodling

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Viper

Belysning för inomhusodling

Inlägg av Viper »

Tjenis!

Håller på och skall dra igång en liten hydro odling inomhus för lite grönsaker till en början blir det nog tomater, paprika och någon chilli och har nu fastnat lite vid belysningsdelen av mitt projekt.

Min tanke är att hela systemet skall vara billigt i både inköp/byggkostnad men även i drift vilket gjort att jag sneglat på LE-lampor (lågenergi) samt lysrör av olika modeller och just nu är tanken att belysa odlings utrymmet från sidorna med T5 lysrör på omkring 24W med en längd utav 549mm och dessa hittar jag för runt 50-60kr/st på olika ställen beroende på utförande tex varmvit, dagsljus, vit och allt vad det heter. Sedan eventuellt använda vanliga lågenergi lampor att hänga ovanför växterna som man då lätt kan justera höjden på allt eftersom växterna blir högre och större.

Mitt problem har varit att hitta armaturer till mina lysrör för lämpliga pengar iaf när det gäller T5 rören dom "gamla" T8 rören verkar inte alls vara några problem att hitta en armatur till för lämpliga pengar även om det fortfarande blir rätt kostsamt då jag tänkt mig 2-3 rör per sida av odlingsutrymmet (tänk er en box med två rör på två sidor) det blir då 4 rör totalt och eventuellt då 2 armaturer beroende på modell osv.

Dom flesta man hittar ligger ju iaf på 200kr och uppåt när det gäller T8 rören men T5 hittar jag nästan bara för 500kr och uppåt vilket gör att det blir ganska dyrt med bara armaturer till några plantor. Vad är egentligen den stora skillnaden på T5 och T8 rören, vad jag förstått behöver inte T8 rören någon glimtändare och liknande som T5 rören där emot behöver ha?

Finns det lösa delar att köpa för att bygga sina egna armaturer efter sina egna mått och önskemål för en rimlig peng? Detta skulle ju vara det optimala tycker jag speciellt om det varit någorlunda billigt att köpa de nödvändiga komponenterna men då armaturer är rätt dyra så kanske delarna i dom inte är så billiga?

Jag har även tittat på något som i en del butiker kallas för "kompaktlysrör" och dom hade tack vare sin storlek och pris även dom varit väldigt lämpliga att ersätta lysrören med men även här har jag haft problem med armaturer. De rör jag kollat på har en sockel som heter något i stil med PL-L 4-stift 2G11 vet någon här om det finns lösa socklar och övriga komponenter att köpa löst för att bygga egna?

"Kompaktlysrören" finns ju i 55W utförande på en längd utav 555mm vilket hade varit väldigt ypperligt för min konstruktion förutsatt att man kan hitta armaturer som är billiga eller kan bygga egna själv för en rimlig peng. Dessa rör är ju något dyrare än vanliga lysrör men då man bara behövt köpa kanske 1 per sida så går det väl på ett ut skulle jag tro.

Eller skall jag bara gå den enkla billiga vägen och köpa typ 10 st LE-lampor och montera lite här och var i utrymmet då det är betydligt enklare att hitta socklar och lamphållare till de vanliga glödlampssocklarna som finns på marknaden. Kanske någon som vet en bra nätbutik som har lågenergi lampor? Även utav starkare modell och inte bara "klena" 24-27w modeller som man hittar i de vanliga butikerna?

Så har ni några förslag, tips eller andra funderingar eller frågor så vet nu väl vad som gäller! ;)

Mvh,
Viper
limpan4all

Re: Belysning för inomhusodling

Inlägg av limpan4all »

Du börjar i fel ände.
Vilken sorts ljus behöver dina växter för att växa?
Spectralfördelning, andel UV, mängden ljus av del olika färgtemperaturerna osv.
Groningsfasen, tillväxtfasen, fruktsättningsfasen, aromfasen osv.

T8 är den gamla typen med drossel och glimtändare, T5 är den nya typen med HF don som kan ha eller sakna glimtändare, T5 är ca 10% energisnålare än T8 vid samma ljusmängd.
Notera bara att T5 rör redan från början har ca 30% mindre ljusmängd relativt T8 vid snarlika storlekar 1150/1200mm t.ex)
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

hydroponics http://www.instructables.com/id/My_Indo ... cs_System/ alltså jordlöst bara vattenånga för rötterna ...
Viper

Inlägg av Viper »

limpan4all skrev:Du börjar i fel ände.
Vilken sorts ljus behöver dina växter för att växa?
Spectralfördelning, andel UV, mängden ljus av del olika färgtemperaturerna osv.
Groningsfasen, tillväxtfasen, fruktsättningsfasen, aromfasen osv.

T8 är den gamla typen med drossel och glimtändare, T5 är den nya typen med HF don som kan ha eller sakna glimtändare, T5 är ca 10% energisnålare än T8 vid samma ljusmängd.
Notera bara att T5 rör redan från början har ca 30% mindre ljusmängd relativt T8 vid snarlika storlekar 1150/1200mm t.ex)
Jag vet bara att dom rör eller LE-lampor jag skall kolla på skall vara "cold white" samt "warm white" och tanken är att jag skall blanda några rör eller lampor av varje för att få ett så brett spektrum som möjligt så att man inte behöver hålla på och byta och greja. Detta skall enligt diverse internet sidor samt mer ljusskygga odlar utav rökbara växter fungera som en bra lösning även om det nu inte är den mest optimerade lösningen men jag tycker att när det gäller en liten hemma odling som denna så kan man kompromissa och då jag inte tänkt odla fram cannabis för att sälja så behöver jag ju inte heller maximera skörden på samma sätt.

De rör jag sett på andra sidor som säljer brukar heta saker i stil med 827 (warm white), 840 (cold white), 830 (white) samt 865 (day light) enligt en snubbe jag pratade med via en chat på nätet som dock odlade mer olagliga grejer så var det lämpligt att blanda rören ungefär 3:1 tex 3 st 840 rör och 1 st 827. Sedan finns det ju rör som marknadsförs just för odling men dom är bra mycket dyrare och skall enligt det jag läst och hört mig för inte vara så jätte stor skillnad jämfört med vanliga rör av rätt sort.

Sedan vill jag helst hålla mig till 550-600mm rör då det skall monteras i en garderob som inte kan ta ett rör på allt för långa längder som det ser ut idag, annars hade jag nog kört på 1m rör eller där omkring iaf.
Vad gäller andel uv-mängder, spectralfördelning och andra såna där avancerade termer har jag inte en aning om och vet inte om jag måste veta sådant för att eventuellt handla några lämpliga rör till lite simpel inomhusodling då jag redan vet vilka rör jag vill ha gällande färgtemperaturer, längd, watt med mera. Finns säkert en hel djungel av mer lämpliga rör eller lampor men nu är jag ute efter en enkel lösning som är lätt att få tag på till ett hyffsat pris annars hade jag nog grävt när mig i HPS och MH lampor redan från början tror jag.

Men hur som haver, finns det grejer att köpa "billigt" för att bygga egna armaturer antingen till T8 rören eller T5 rören eller till de där "kompaktlysrören" någonstans? Jag har sökt men inte riktigt funnit något som verkar vara det jag vill ha.

Xraid: Tack för tipsen men skall nog satsa på ett dripper eller flod och ebb system som det ser ut nu, har funderat lite på DWC men det får kanske bli ett senare projekt som det ser ut nu.

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Jag tror inte att 550-600 rör går in i en vanlig 60-garderob.

Enklast och billigast är att skaffa 4 st beggade 2x36W armaturer.
Ställ dem vertikalt i var sitt hörn av garderoben, tomatplantan i mitten.
Massor av ljus från alla håll. Skillnaden mellan varmvit, kallvit etc.
är försumbar. Sedan en enkel digitaltimer på det. Busenkelt.

Fast jag tycker att både tomatplantor och pelargoner stinker apa.
Kan vara bra med någon slags kolfilter om du skall ha ventilation
i garderoben.

Å självklart skall du inte sälja dina tomater, ät dom själv! :D

/Wombat
som tycker om att odla och sitter brevid en Leucaena Leucocephala som precis blommat för första gången sedan jag planterade fröet 1996-02-01. Fröet plockade jag i Cairns Australien sommaren 1995. :D
Senast redigerad av wombat 18 mars 2010, 20:27:47, redigerad totalt 1 gång.
GFEF

Inlägg av GFEF »

http://www.nordicgrow.se/

Hur rumsren länken är ??

Har varit omtalad för odlingar i gaderober och dylikt.....
Viper

Inlägg av Viper »

wombat skrev:Jag tror inte att 550-600 rör går in i en vanlig 60-garderob.

Enklast och billigast är att skaffa 4 st beggade 2x36W armaturer.
Ställ dem vertikalt i var sitt hörn av garderoben, tomatplantan i mitten.
Massor av ljus från alla håll. Skillnaden mellan varmvit, kallvit etc.
är försumbar. Sedan en enkel digitaltimer på det. Busenkelt.

Fast jag tycker att både tomatplantor och pelargoner stinker apa.
Kan vara bra med någon slags kolfilter om du skall ha ventilation
i garderoben.

Å självklart skall du inte sälja dina tomater, ät dom själv! :D

/Wombat
som tycker om att odla och sitter brevid en Leucaena Leucocephala som precis blommat för första gången sedan jag planterade fröet 1996-02-01. Fröet plockade jag i Cairns Australien sommaren 1995. :D
Nu är inte mina garderober standard 60 garderober utan det är garderober byggda på plats i lägenheten och dom är närmare 70cm bredda och tanken var väl att ha rören på vertikalt på sidorna av plantan så att dom står upp så att säga sedan dela in garderoben i 2 våningar för att maximera utrymmet att odla på. Finns även tankar på att bygga fler odlingsutrymmen om det fungerar bra, bästa hade varit att äga ett hus och dra igång en större odling så att man blev självförsörjande gällande standard grönsakerna. :)

Tomatplantor kan lukta en del ja och det får man väl som sagt försöka ventilera ut på ett eller annat sätt antar jag, men det får bli ett senare projekt antar jag först får jag se hur mycket det riskerar att lukta.

Men jakten efter belysning eller ja rättare sagt lämpliga armaturer fortsätter antar jag som det ser ut nu.

Mvh,
Viper
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Finns ju armaturer för 99kr inklusive lysrör på jula, tex http://www.jula.se/lysrorsarmatur-ip20-134427
Fast de ska du nog inte vattna på, men kanske en bra start för eget bygge med reflektorer i äkta aluminiumfolie.

Apropå fukt ja, det kanske inte garderoben gillar heller...
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Om du verkligen vill lägga ut pengar på armatur så kan du kolla på
http://www.reefshops.com/lighting/t5-t5ho-flourescent/
http://www.fish-street.com/

Eller så köper du ballast från tex Tyskland plus ändproppar till rören skruvar upp det på en bit trä eller direkt i garderoben.
Dock så måste du veta vad du skal ha för lysrör, i vilken våglängd av ljus gillar plantorna bäst?

wombat skrev:***klipp Skillnaden mellan varmvit, kallvit etc.
är försumbar.
Njae det kan jag inte hålla med om, kör du tex mellan 3000-5000K i ett saltvattens akvarium så är det perfekt för algodling.
Och du får mycket mindre vid högre Kelvin antal. Men det är som sagt i akvarievärlden.

Edit: http://www.swecan.org Forum för cannabis odling om det är intressant läsning.
Viper

Inlägg av Viper »

Hittade nu en billig armatur som heter Vega IP20 http://www.expressel.se/group.htm?category_id=7344 kostar 142 kr och hittat den på andra ställen för omkring samma peng. Nu är dock frågan vad det är för slags armatur är det vanliga glimtändare eller vad tror ni? Finns ju en dyrare modell för just T5 rör annars för ca 100kr mer är det värt att satsa på den istället?

Har fortfarande inte hittat något vettigt för att konstruera egna armaturer tyvärr men det kanske kommer senare har iaf förstått att jag behöver någon slags "ballast" eller drivdon eller vad det nu kallas men dom verkar rätt dyra bara dom. :(

Hitta även den här enheten: http://www.reefshops.com/t5-ho-light-fi ... -60cm.html ser helt klart intressant ut och verkar relativt billig frågan är bara om den finns i närheten så man slipper handla från asien för då lär nog frakt och tull med mera öka på priset en del. Men var helt klart snygg för det priset måste jag säga!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Armaturen du länkade till har jag fast för 6 rör. Edit 58$ I frakt kostade det.
Här har du ballast annars 24-39 W T5.
http://cgi.ebay.de/EVG-1x-24W-39W-T5-TL ... 4a87769d5e

Kopiera texten och översätt med google traslate i fall det är svårt med språket.
EDIT: kolla runt lite på Tyska Ebay och se om du hittar något.
Men har du kollat att det finns växt lysrör ens? Vilken sort T5/T8? Watt?

Blocket?
Viper

Inlägg av Viper »

Jonaz: Angående om det finns växt rör eller inte är inte intressant då det fungerar bra med helt vanliga lysrör självklart fungerar det säkert ännu bättre med rör som är till för växtodling men dom brukar kosta en aning mer också. Eftersom mitt "projekt" skall vara lite utav ett budgetbygge så tänker jag därför använda mig utav sådant som är enkelt att hitta och i princip går att köpa i vanlig butik.

Ett vanligt lysrör kostar ju allt från 20kr och uppåt medans jag sett dessa växtanpassade rör kosta från 100-200 kr och uppåt vilket blir en del pengar om man skall köpa sig några stycken.

Men tack för tipset angående tyska ebay, finns en del intressant där ser jag nu!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Jonaz skrev:Njae det kan jag inte hålla med om, kör du tex mellan 3000-5000K i ett saltvattens akvarium så är det perfekt för algodling.
Och du får mycket mindre vid högre Kelvin antal. Men det är som sagt i akvarievärlden.
Ok, skillnaden är I SAMMANHANGET helt försumbar. :wink:

Precis som att om jag skulle spela fiol skulle det inte höras någon
skillnad om det var en Stradivarius eller billigaste från blocket.
Andra faktorer spelar så mycket större roll.
Samma situation i detta fall, även om det
rent tekniskt finns en skillnad.

För övrigt skulle denna tråd
kanske 'flyttas' till ett grönare
forum? :roll:

/W
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Någon skrev att man skulle ha en digital timer, mår växterna bättre om de inte har ljus dygnet runt?

Off topic: själv har jag precis monterat 3st vita lysdioder på kylfläns för att testa till någon liten blomma i garderoben, samt 3st röda för att se skillnaden. Finns säkert en del som redan testat, men tyker det är roligt så testar hellre själv :)

Har även beställt gröna, blåa och gula dioder, men dröjer nog några veckor innan de anländer då det är från kina.
Skriv svar