Problem med nätdel till tunn klient

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Problem med nätdel till tunn klient

Inlägg av vfr »

Jo, det är väl ett rätt säkert sätt att torka ut lytarna och verkligen få problem lagom till att garantin går ut. :?
Pucco

Inlägg av Pucco »

Titta på fabrikatet på elektrolyten, Fuhjuyyu! Det är en extremt lågkvalitativ kondensator som inte alls är lämplig i switchade nätaggregat.
Titta här: http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=388
Själv har jag haft två Fuhjuyyu kondensatorer i min Dreambox 7025 som kokade torrt. En hade 25% kapacitans kvar och den andra var helt död. Efter byte till kvalitetskondensatorer fungerar det perfekt.
Användarvisningsbild
Mignon
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mignon »

Tack för engagemanget! :)

Nu har vi suttit och testat hela morgonen. När man tar nätdelen från en fungerande klient och sätter i en
inte fungerande så startar den klockrent. Ok, så det är inte moderkortet som är paj.

När man tar ut nätdelen, får en kyss för att man sätter fingrarna på fel ställe, och sedan mäter på
5V så visar den faktiskt 5V. Så utan belastning så "fungerar den". Om man kopplar in den i klienten
och så visar den fortfarande 5V. När man sedan trycker på startknappen på klienten så börjar den där
gula saken väsnas, låter ungefär som en toalett som fyller på vatten och man har en vägg emellan sig
och toaletten, exakt så låter det. :) Klienten startar dock inte och spänningen går ner till 3.6V

Vi mätte på en fungerande klient. Den visar 5V hela tiden och drar ca 1.5A, den toppar på 1.7A i starten och
går ner på 1A när booten är klar. De drar alltså sjukt lite ström.. Typ 7W. Coolt.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Vet inte hur mycket längre jag kommer med min lilla
Clas ohlsson-multimeter.. :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ta Kjelles och Pucco's svar, knappa in elfa.se i webbläsaren och värm upp lödkolven.
Med andra ord: Testa om det fungerar att byta de lågkvalitativa kondensatorerna.
elosh

Inlägg av elosh »

Har nyligen lagat en D-link router genom att byta en kondensator i nätdelen som lyft på hatten. 2,5A i en burk stor som ett R20 batteri är ingen bra ide, som att be om att dom ska gå sönder. Nu funkar routern utan problem. Så ta och byt kondensatorn och prova.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Min kompis har en DVD-spelare som inte startade, det var en konding i nätdelen som hade sprängts :shock: och snäll som tillverkaren var så hade dom märkt på vilka spänningar som den skulle ge ut. Så det blev till at skruva fast ett datornätagg ovanpå spelaren och löda in kablarna. Den ser aningens muterad ut men den funkar klockrent :D
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Byt alla elektrolyterna så ska den nog gå igång igen. :)
elosh

Inlägg av elosh »

Har detta löst sig? Provade byta dom 470uF 16V och 25V kondensatorerna på lågspännongen. Nu startar båda dom jag bytt kondensatorerna på.
Skriv svar