Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av prototypen »

Hmmhmm, PeterH

Då är nog en optokopplare bättre, det ska sitta på en skakig motorcykel.

Protte
Asp
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mars 2010, 00:00:35
Ort: Piteå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Ska åka iväg och hämta oscilloskopet nu så ska jag mäta alla möjliga vägar :)

Kan jag inte amperemäta strömmen från halleffektsgivaren? Är det samma med nya magnetsensorn? Hur dimensionerar man isf en eventuell optokopplare?

Kikade i databladet för optokopplaren det länkades till i första inlägget och försökte bli lite klokare, ska den klara 1 Mhz? isf är det ju mer än tillräckligt.


PeterH, skulle kanske fungera, men iom att den lösningen som sitter nu inte är nog snabb så vill jag gärna försöka använda signalen från halleffekgivaren ist då den är mycket snyggare och klarar högre frekvens.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av PeterH »

Jo det är klart, det ruskar en del på MC:n men då borde ju inte heller orginalmätaren (dvs. den nya gjord för MC) funka helt bra :humm:

Hur som haver... Det finns olika sätt att mäta strömmen från din hall-sensor, jag hade provat att koppla in en vanlig lysdiod med förkopplingsmotstånd (220-330 ohm kan vara lagom). tänds dioden (blinkar i takt med "hallen") funkar det med en optokopplare också. Vill man kolla max ström kopplar man in en potetiometer och mäter spänningen över denna medans man sakta vrider ner resistansen. Kräver dock att signalen är hög från hall-sensorn under mätningen...

Jag tror att det luriga i detta fall kan vara hur den nya mätaren klarar transistorsidan på optokopplaren, där behöver man mäta upp enligt prottes tidigare förslag.
Asp
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mars 2010, 00:00:35
Ort: Piteå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Ok.
Jag är just nu ljusår utanför min elektriska komfortzon... :mrgreen:

Problemet är också att allt jag ska/kan prova innebär att jag måste beställa hem grejjer. Allt jag har i elektronikväg är i princip ett lånat oscilloskop och en diod som jag beställt från ELFA i förrgår, så jag är lite begränsad kan man väl lugnt säga.

Hursomhaver, jag har mätt lite mer idag.

På nya magnetsensorkablarna:

Med öppen givare:
RÖD mot CHASSI = +3,381V
VIT mot CHASSI = +0,625V
RÖD mot VIT = +2,263V

Med sluten givare:

RÖD mot CHASSI = +3,806V
VIT mot CHASSI = +3,802V
RÖD mot VIT = +0,001V

På halleffektsensorn:
ORANGE mot CHASSI = +11,45V
SVART mot CHASSI = 0,0V (Ingen resistans mot batteries minus heller så denna kabeln borde vara minus/jord)
ROSA mot CHASSI = Växlande. +0,04V med amplituden +4,49V växlande i en väldigt snygg fyrkantsvåg när hjulet snurras.

Hade däremot fel tidigare ang frekvensen, verkar vara ca 70 växlingar per varv, inte 10 som jag tidigare trodde(hade ett enklare instrument då). Risken är väl stor att jag kommer behöva en frekvensdelare är jag rädd. Väldigt svårt att mäta frekvensen då hjulet måste snurra med en viss fart innan det blir växlingar på signalkabeln.

Har oscilloskopet till imorrn ev fredag, är det något mer jag bör mäta?

Edit:
PeterH: Fabrikatet är Trailtech, modellen heter vector. Den enda installationsintruktionen är att man ska sätta en magnet i bromsskivan och montera sensorn så nära som möjligt. Tanken är väl kanske inte att man ska modifiera dom. Jag försöker få dom att skicka ett elschema, men det går väl sådär hittlis... :humm:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av prototypen »

Nu har vi fått lite att jobba med, instrumentet verkar skicka ut spänning för att "driva" tungelementet på på röd och signalen kommer in på vit, vad som är liiite märklig att spänningen är 0,5 V högre på röd när man sluter givaren.

Ny mätning: mät på den röda samtidigt som du sluter vit-röd (spänningen ska inte öka).

Kan du mäta strömmen mellan vit och röd så kan vi få reda på ingångsmotståndet in till hasighetsmätaren, kan vara i mA området.
Det lånade oscilloscopet kan kanske inte mäta ström, vanlig multimeter kan.

Som det ser ut så behövs bara ett motstånd mellan hallgivarens rosa och H-mätarens vit, hur stort får vi beräkna efter mätningarna.

Protte
Asp
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mars 2010, 00:00:35
Ort: Piteå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Du har så rätt, jag har läst fel när jag skrev av anteckningarna jag gjort. Spänningen på röd är konstant oavsett om givaren är sluten eller inte.

Det finns något som heter A i menyerna på oscilloskopet, då visar den 2,367 V/A mellan röd och vit. Vet inte ifall det var detta du sökte?

Edit:
Tillägg:
Jag fick just svar från trailtech. Dom vill inte skicka ett elschema, men svarar på frågor. Jag frågade vad dessa trådar från givaren var anslutet till. Fick detta svaret,

Hi Jonathan,

The vector is looking for a switch pulse from the speed sensor, not a logic
voltage input. You should be able to use a simple switching circuit as the
output of your frequency divider. Obviously the divider should function so
that there is one pulse per revolution of the wheel.

Please let us know if you have any further questions.

Best Regards,

Travis Chambers
Trail Tech R&D
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av PeterH »

Jonte, du hade ingen möjlighet att fota lite (känns bättre när man ser bilder för att kunna ge råd :D ) Några frågor, alla dina mätningar, har du gjort dom med givaren ansluten till hastighetsmätaren? Det vill säga att du mäter mellan anslutningspunkten (är det en plint?) för röd respektive vit kabel mot jord/chassi? När du skriver "RÖD mot VIT" hur mäter du då? Mäter du mellan kopplingspunkterna för den röda och den vita kabeln?

Några tester:
- vilken spänning har du på kopplingspunkt "röd" om du inte har sensorn ansluten (0V eller 3,8V)?
- vilken spänning har du på kopplingspunkt "vit" om du inte har sensorn ansluten (0V eller 3,8V)?

Om du har 3,8V på kopplingspunkt "röd":
- vad händer om du sätter en kabel (inte sensorn) från kopplingspunkt "röd" och "duttar" mot jord, regerar mätaren?

Om du har 3,8V på kopplingspunkt "vit":
- vad händer om du sätter en kabel (inte sensorn) från kopplingspunkt "vit" och "duttar" mot jord, regerar mätaren?

Simulering av sensor:
- vad händer om du sätter en kabel från den ena kopplingspunkten (valfri röd/vit) och "duttar" med kabeln på den andra kopplingspunkten?

Slutsats:
Om det visar sig att mätaren reagerar på att "kortslutas" mot jord för kopplingspunkten som har 3,8V vet vi var vi ska koppla in oss, antingen via optokopplare eller transistor. Om mätaren bara reagerar när du kopplar ihop kopplingspunkterna, betyder det att kopplingspunkten som har 0V vill ha 3,8V puls för att räknaren skall reagera. Då kan Prottes lösning fungera, dvs. att bara koppla ett motstånd från din hall-sensor till den kopplingspunkten. Vill vi vara säkra lägger vi till en 3,8V zenerdiod för att förhinndra att spänningspulsen blir högre än 3,8V.

Alla nödvändiga komponenter är jag säker på att någon i forumet kan skicka dig (jag om jag har prylarna, annars helt säkert någon annan 8) ) När vi har svaren från testerna slänger vi ihop ett kopplingsschema du kan följa, för att dela pulserna 70:1 (eller vad som krävs) använder vi antigen vippor eller räknare :tumupp:
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av prototypen »

kanske en möjlig lösning, om du behöver grejor kan jag skicka 2 transistorer
Bild

Protte
Asp
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mars 2010, 00:00:35
Ort: Piteå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

PeterH skrev:Jonte, du hade ingen möjlighet att fota lite (känns bättre när man ser bilder för att kunna ge råd :D ) Några frågor, alla dina mätningar, har du gjort dom med givaren ansluten till hastighetsmätaren? Det vill säga att du mäter mellan anslutningspunkten (är det en plint?) för röd respektive vit kabel mot jord/chassi? När du skriver "RÖD mot VIT" hur mäter du då? Mäter du mellan kopplingspunkterna för den röda och den vita kabeln?
Har åkt från garaget nu, men kan fota imorrn så får du/ni se. Tills vidare lägger jag tills vidare upp en schematisk bild nedan.

Alla mätningar är gjorda med givaren ansluten till hastighetsmätaren. Till den går det en röd och en vit kabel. Har skalat en bit av kabeln bara för att kunna mäta på den. När jag mäter mellan röd och vit så mäter jag helt enkelt mellan röd och vit kabel, fortfarande anslutna till sensorn.
PeterH skrev: Några tester:
- vilken spänning har du på kopplingspunkt "röd" om du inte har sensorn ansluten (0V eller 3,8V)?
- vilken spänning har du på kopplingspunkt "vit" om du inte har sensorn ansluten (0V eller 3,8V)?
Har aldrig mätt helt utan sensor då jag måste klippa kabeln då. Dock så verkar ju "sensorn" bara vara en brytare, dvs den har ~0 Ohm resistans när man har en magnet framför givaren. Den har oändlig resistans när ingen magnet är framför givaren. Alltså borde värdet du frågar efter vara röd mot chassi(ej sluten krets/sensor), dvs 3.8V samt Vit mot chassi är 0.6V(ej sluten krets heller).

PeterH skrev: Om du har 3,8V på kopplingspunkt "röd":
- vad händer om du sätter en kabel (inte sensorn) från kopplingspunkt "röd" och "duttar" mot jord, regerar mätaren?
Nix. Det var det jag testade för några inlägg sen, när jag försökte fejka signalen och insåg att diodlösningen inte skulle funka. Jag kanske förklarade dåligt :)

PeterH skrev: Om du har 3,8V på kopplingspunkt "vit":
- vad händer om du sätter en kabel (inte sensorn) från kopplingspunkt "vit" och "duttar" mot jord, regerar mätaren?
För att få VIT mot JORD att visa 3.8V måste sensorn vara sluten. Jag har inte testat att sluta sensorn och sen dutta vit mot jord.(I fallet med sluten sensor borde det inte spela någon roll vilken av dom jag duttar mot jord, då dom är anslutna till varann.) Men jag ska testa imorrn, så får vi veta ifall det ger utslag!
PeterH skrev: Simulering av sensor:
- vad händer om du sätter en kabel från den ena kopplingspunkten (valfri röd/vit) och "duttar" med kabeln på den andra kopplingspunkten?
Om jag duttar vit mot röd så ger det utslag. Dvs samma som sensorn gör, den sluter kretsen.

PeterH skrev: Slutsats:
Om det visar sig att mätaren reagerar på att "kortslutas" mot jord för kopplingspunkten som har 3,8V vet vi var vi ska koppla in oss, antingen via optokopplare eller transistor. Om mätaren bara reagerar när du kopplar ihop kopplingspunkterna, betyder det att kopplingspunkten som har 0V vill ha 3,8V puls för att räknaren skall reagera. Då kan Prottes lösning fungera, dvs. att bara koppla ett motstånd från din hall-sensor till den kopplingspunkten. Vill vi vara säkra lägger vi till en 3,8V zenerdiod för att förhinndra att spänningspulsen blir högre än 3,8V.
Ska kolla det jag skrev ovan, och visar det att den ger utslag mot jord så behöver jag väl ingen optokopplare eller transisor, utan klarar mig fint med diodlösningen som tidigare presenterats? Jag menar, då har jag ju allt som behövs hemma. :) Med ett motstånd rakt in på ena ingången borde ju också fungera ifall det är en spänningsignal den vill ha och inte att en i mätaren intern krets ska slutas.
PeterH skrev: Alla nödvändiga komponenter är jag säker på att någon i forumet kan skicka dig (jag om jag har prylarna, annars helt säkert någon annan 8) ) När vi har svaren från testerna slänger vi ihop ett kopplingsschema du kan följa, för att dela pulserna 70:1 (eller vad som krävs) använder vi antigen vippor eller räknare :tumupp:
Helt otroligt trevligt mottagande här, det här känns som att det kommer gå att lösa!

Protte:

Det där verkar vara en lösning som borde kunna fungera. Finns det någon risk att det kan gå 5V från halleffektgivaren in i nya intrumenteringen under normala förhållanden?



Sen en liten schematisk bild, håll i er för här har picasso Jr varit i farten, haha.
Bild

Nya mätaren är ansluten till hojens batteri. Spänning fås när tändningen slås till.
Från nya mätaren går två kablar, VIT + RÖD till sensorn.
Från växellådans halleffektgivare går tre trådar. Dessa går även till gamla instrumenteringen som finns kvar, undangömd, då den håller koll på lite andra funktioner också.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av prototypen »

Snygg hoj

Motståndet på 47 kΩ strömbegränsar så pass mycket att det ska inte gå att bränna något, är man osäker kan man börja med ett större och minska tills man får snygga signaler till mätaren.

Protte
Asp
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mars 2010, 00:00:35
Ort: Piteå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Idag dök det upp lite komponenter(tack protte!). Lödde ihop enligt schemat ovan och testade.

Började först med ett 100kOhms motstånd och vid en första test verkade det fungera, mätaren gav utslag när hjulet snurrades. Dock så gick det inte snurra hjulet fortare än gångfart så slutade mätaren visa. Mätaren slutade visa vid 4-5km/h. (ta de km/h-värdena med en nya salt då jag bara höftade in en liten hjuldiameter vid kalibreringen).
Testade att byta till 47kOhm motstånd, samma fel.
Kopplade på den gamla magnetbrytaren igen, och körde med borrmaskin med en magnet fastsatt på en sliptrissa framför sensorn för att simulera frekvensen. Då visade mätaren ca 15km/h stabilt(borrmaskinen gick inte fortare). Så den borde iaf i teorin inte ha problem med att det är för hög frekvens.

Någon som har nån idé vad som kan vara galet?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av prototypen »

Tja, låna skåpet igen och se hur pulserna ser ut kan behövas ett motstånd från gul till jord (minus) det om signalen inte hinner "ner"

Protte
Asp
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mars 2010, 00:00:35
Ort: Piteå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Jag kom på en sak nu, jag har bara tjuvat signalen från den rosa, skulle jag ha klippt den och dragit enbart till basen?

Får se när jag kan få tag i oscilloskopet, så ska det mätas.
Asp
Inlägg: 27
Blev medlem: 12 mars 2010, 00:00:35
Ort: Piteå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av Asp »

Nu har jag lånat ett annat oscilloskop då det första vart otillgängligt, därav tiden. Hursomhelst, det verkar mycket riktigt som du säger att signalen får mindre och mindre amplitud med det ökande varvet, att den "inte hinner ner". Så ett motstånd är det som gäller då?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11077
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Omvandling av signal, hjälp sökes! Halleffektgiv/magnetsens.

Inlägg av prototypen »

Då det finns många okända faktorer runt om (kapacitanser, fördröjningar och läckström) så är det omöjligt att säga hur stort motstånd det ska vara.

Det är bara att prova. Börja med 47 kΩ lägg ett till parallellt, ett till..... Gränsen går vid 4,7 k dvs 10 st i parallell.

Protte
Skriv svar