Nattlampa.
-
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Konstig läsplan ni har.
Här ingår ellära i den obligatoriska fysiken.
De obligatoriska ämnen vi har är: finska, biologi & geografi, religion, engelska, fysik & kemi, gymnastik, modersmål, historia & samhällslära, matematik och familjefostran.
Dessutom har vi 8 timmar tillval per vecka, så man får välja lite själv. Av de ämnena har jag tyska, slöjd och handelsämnen. Det finns jävligt många andra alternativ också.
Godkännt skulle du nog inte ha fått här för dina kunskaper, varken angående transformatorn eller datorsäkerhet.
Här ingår ellära i den obligatoriska fysiken.
De obligatoriska ämnen vi har är: finska, biologi & geografi, religion, engelska, fysik & kemi, gymnastik, modersmål, historia & samhällslära, matematik och familjefostran.
Dessutom har vi 8 timmar tillval per vecka, så man får välja lite själv. Av de ämnena har jag tyska, slöjd och handelsämnen. Det finns jävligt många andra alternativ också.
Godkännt skulle du nog inte ha fått här för dina kunskaper, varken angående transformatorn eller datorsäkerhet.
-
- Inlägg: 3663
- Blev medlem: 11 september 2004, 09:30:42
- Ort: gbg
- Kontakt:
Den enda "fysik"-lektion jag har fått ha är att med hjälp av spaghetti bygga ett torn som håller för så mycket böcker så möjligt.
Min konstruktion höll för 3 kilo.
Vi har ingen teknik här på skolan (altså ämnet teknik). Vi har aldrig haft det heller. Så det var lite "special" att jag fick ett G istället för inget alls. Det var för att min lärare tyckte jag var duktig på datorer.
Min konstruktion höll för 3 kilo.
Vi har ingen teknik här på skolan (altså ämnet teknik). Vi har aldrig haft det heller. Så det var lite "special" att jag fick ett G istället för inget alls. Det var för att min lärare tyckte jag var duktig på datorer.
NO innefattar: Kemi,Biologi,Teknik och Fysik.
Men det blir ju vad skolan gör det till. Vill läraren föreläsa om blommor och blad i tre år så kan han/hon ju nästan göra det.
Vi labbade iaf. med lampor och transformatorer när jag läste för 5år sedan.
Kollade lite på skolverket.se och hittade detta
Scrollar man ner lite så ser man vad man skall läsa under grundskolan.
Men det blir ju vad skolan gör det till. Vill läraren föreläsa om blommor och blad i tre år så kan han/hon ju nästan göra det.

Vi labbade iaf. med lampor och transformatorer när jag läste för 5år sedan.
Kollade lite på skolverket.se och hittade detta
Scrollar man ner lite så ser man vad man skall läsa under grundskolan.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Fysiklektionerna på högstadiet ger jag inte mycket för... i alla falll inte i den skola där jag gick ...speciellt inte när man fick ha studierektorn som "stand in" då den ordinare lärare (som inte heller var nån hit) var sjuk.
Visst togs det upp sådana grundläggand "grejer" som spänningsdelning mm men ibland undrade jag om inte undervisningen utformades med syfte att vara tråkiga..
Jag är säker på att jag lärde mig mer på två månader på fysiklektionerna på komvux...än jag lärde mig på fysiklektionerna under hela högstadiet...
Ursäkta OT men....
Visst togs det upp sådana grundläggand "grejer" som spänningsdelning mm men ibland undrade jag om inte undervisningen utformades med syfte att vara tråkiga..
Jag är säker på att jag lärde mig mer på två månader på fysiklektionerna på komvux...än jag lärde mig på fysiklektionerna under hela högstadiet...
Ursäkta OT men....
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Kondensator som strömbegränsare är något som fungerar precis lika bra som en induktor.. i Teorin - induktorn ökar sin impedans vid ökad frekvens, så övertoner påverkar inte strömmens utseende något speciellt - men testa att lägg in i simuleringsprogram tredje övertonen på cirka 7% av amplituden hos grundtonen (50Hz) och se vilken påverkan 150 komponenten ger på strömmens utseende och värde...
Inte att undra på att alla tillverkare av lysrörsarmaturer väljer induktiva komponenter som strömbergänsare (sen ger den iofs också fördelen att kunna pulsa upp en högre tändspänning).
Jag skulle visa principen för mina elever, men förstod inte först varför mina upmätta värden var så långt ifrån de framräknade innan jag gav mig på att räkna på dessa eländig övertoner som elnätet tyvärr ofta lider av. Orsaken till en stor del av dessa är nätaggregat och fasvinkelstryrningar som drar mest ström vid spänningsmaximun. Med en viss resistans i nätet ger detta oundvikligen en förändrad kurvform och då framförallt en 150Hz komponent.....
Inte att undra på att alla tillverkare av lysrörsarmaturer väljer induktiva komponenter som strömbergänsare (sen ger den iofs också fördelen att kunna pulsa upp en högre tändspänning).
Jag skulle visa principen för mina elever, men förstod inte först varför mina upmätta värden var så långt ifrån de framräknade innan jag gav mig på att räkna på dessa eländig övertoner som elnätet tyvärr ofta lider av. Orsaken till en stor del av dessa är nätaggregat och fasvinkelstryrningar som drar mest ström vid spänningsmaximun. Med en viss resistans i nätet ger detta oundvikligen en förändrad kurvform och då framförallt en 150Hz komponent.....