2st elektroniska transformatorer

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
lautin

2st elektroniska transformatorer

Inlägg av lautin »

Hej. jag har säker en dum fråga men jag inte kan hitta något svar på den, jag håller på med ett projekt där jag ska ha 24v och ca 5A.
Efter att ha tittat runt lite på elfa och andra företag kom jag fram till att transformatorer inte är billiga direkt :roll:
Då kom jag och tänka på att jag har några elektroniska transformatorer liggande, dom är på 12v och 150w.

Jag antar att det inte kommer att fungera men min fråga är, går det att seriekoppla transformatorerna?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: 2st elektroniska transformatorer

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

om det är sådanna för halogenbelysning, så , nej, dom är olämpliga till allt utom halogenlampor, dom lämnar en högfrekvent skitig växelspänning ut

undvik dom så långt det går

kolla hellre efter begagnade prylar, just för 24v finns det väldigt mycket av för det annvänds mycket innom industrielektronik
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Nätaggregat till datorer brukar ha +12V, -12V och 5V. De Man brukar dock inte kunna plocka så mycket från -12V.

Edit: ang. ursprungsfrågan så måste du nog kolla upp vad som gäller för just dina transformatorer. (Jag antar att det är likspänning du vill ha)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

koppla bort jorden på ett par dator nätagg och seriekoppla respektive +12V då får du stabbad 24V och en massa ström. kanske inte det bästa sättet. men det funkar fint.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

-12v på datoragg är inte direkt avsedda för strömförsörjning av tyngre saker.

5A är ganska mycket ström vid 24v.

Tex: http://item.ebay.com/320480551021 fixar det för under 200:- inkl frakt som jag fattar det.
Skriv svar