Jag ska köra 230 volt på 460V+20V primärlindnigarna, och linda om sekundärlindningen (som ligger ytterst) så att jag får ut 2 x 48 volt. Eftersom koppartråden på sekundären bara klarar 8A ska jag lägga dem parallellt. När jag ändå håller på så ska jag linda en liten lågströms-sekundär på 9V ( 12V DC) för separat matning av lågspännigsdelen. Den lindar jag nog med vanlig kopplingstråd.
En risk med att mata in medelströmmen till kontrollerkretsen kan ju vara vid t.ex. uppstarten, då "medelströmmen" pga filtrering ser ut att ligga för lågt - då kör kretsen 100% duty för att kompendera och den momentana strömmen blir kanske okontrollerat stor innan feedbacken hinner reagera. Får fundera lite på att få feedbacken att starta vid att visa "max-ström" vid tillslag av matningsspänning, för att sedan närma sig det verkliga värdet. På så vis ökas dutycycle långsamt från nära 0% tills det når det korrekta värdet. Sänkning av strömmen bör kanske göras snabbare för säkerhets skull. Sen ska ju inte filtret vara långsammare än nödvändigt - man vill ju kunna parera 50Hz variationerna i matningsspänningen (eller 100Hz blir det ju).
Batteriladdare med buck converter
Re: Batteriladdare med buck converter
Fast kretsen där som du tittat på har ju en sorts peak-current control så om du justerar in den på lämpligt sätt så kommer den att begränsa den momentana strömmen till något lämpligt. Det borde fungera bra att ha en snittströmsslinga som styr den toppströmsstyrda kontrollern.
Varför ska du köra in 230V på 480V-primären? Det blir ju dubbelt så många varv på sekundären (jobbigare att linda) för samma spänning och högre förluster.
Varför ska du köra in 230V på 480V-primären? Det blir ju dubbelt så många varv på sekundären (jobbigare att linda) för samma spänning och högre förluster.
Re: Batteriladdare med buck converter
Har tagit en liten paus i det här projektet då jag har mycket annat att gobba med just nu. Men:
Strömbegränsningen:
Visst, ja , den har en momentan maxströmreglering, men det är verkligen MAX, dvs vad mosfeten tål som mest (även om det är jag som väljer den nivån). Men man kanske inte vill köra in MAX ström i lasten, utan faktiskt begränsa den till den valda nivån. (bortsett från det högfrekventa ripplet som jag inte kan göra så mycket åt). Antag att jag startar upp och vill ge ut 0.5A - inte kul då om den under några millisekunder ger ut 20 eller 40A.
transformatorlindningarna:
Jag har inte full koll på transformatorer, men har fått rekommenderat att använda hela primärlindningen och inte bara en del av den för att det "är olämpligt att bara använda en del av den". Kan inte bedöma det vettiga i detta själv, men kan ju resonera lite:
Jag vill ju ha ut 2x48V AC på sekundären. (2 x 8 A parallellt)
Om jag kör in 230V på 480V-primären får jag ut 110 volt (förhållande 0.48) om jag använder sekundären i original.
Delar jag sekundären i två delar får jag ut 2x55 volt. lindar jag av lite får jag 2x48 volt.
Men du menar att om jag t.ex. använder t.ex 208+20 volt primären i stället så får jag ut 2 x 48 volt med betydligt färre varv? Frågan är väl hur få varv man kan använda innan det blir spänningsfall mm. vid belastning. Men antagligen har du rätt, eftersom trafon är dimensionerad för dessa spänningar, så visst, det tipset nappar jag på. Däremot vill jag inte "snåla" in ännu mer och köra t.ex. 230 volt på 208-volts-ingången, för då börjar jag överskrida vad den är specad för. Är det så jag borde tänka?
Enklast hade väl varit annars: 5 varv på primären och ett varv på sekundären, då behöver jag inte linda så värst mycket!
Strömbegränsningen:
Visst, ja , den har en momentan maxströmreglering, men det är verkligen MAX, dvs vad mosfeten tål som mest (även om det är jag som väljer den nivån). Men man kanske inte vill köra in MAX ström i lasten, utan faktiskt begränsa den till den valda nivån. (bortsett från det högfrekventa ripplet som jag inte kan göra så mycket åt). Antag att jag startar upp och vill ge ut 0.5A - inte kul då om den under några millisekunder ger ut 20 eller 40A.
transformatorlindningarna:
Jag har inte full koll på transformatorer, men har fått rekommenderat att använda hela primärlindningen och inte bara en del av den för att det "är olämpligt att bara använda en del av den". Kan inte bedöma det vettiga i detta själv, men kan ju resonera lite:
Jag vill ju ha ut 2x48V AC på sekundären. (2 x 8 A parallellt)
Om jag kör in 230V på 480V-primären får jag ut 110 volt (förhållande 0.48) om jag använder sekundären i original.
Delar jag sekundären i två delar får jag ut 2x55 volt. lindar jag av lite får jag 2x48 volt.
Men du menar att om jag t.ex. använder t.ex 208+20 volt primären i stället så får jag ut 2 x 48 volt med betydligt färre varv? Frågan är väl hur få varv man kan använda innan det blir spänningsfall mm. vid belastning. Men antagligen har du rätt, eftersom trafon är dimensionerad för dessa spänningar, så visst, det tipset nappar jag på. Däremot vill jag inte "snåla" in ännu mer och köra t.ex. 230 volt på 208-volts-ingången, för då börjar jag överskrida vad den är specad för. Är det så jag borde tänka?
Enklast hade väl varit annars: 5 varv på primären och ett varv på sekundären, då behöver jag inte linda så värst mycket!