Felsökning och modifiering av Velleman intervalltimer (LÖST)
-
Re: Felsökning och modifiering av Velleman intervalltimer (LÖST)
Vad som saknas verkar vara avkoppling på matningen till 555. En ellyt på 100uF parallellt med en 0,1uF, placerade så nära pin 8 och pin1 som möjligt.
En lysdiod på utgången tycker jag du kan bjuda på.
En lysdiod på utgången tycker jag du kan bjuda på.
-
Avkoppling? Det är det ölen är till för.
Skämt åsido.. är det såhär det ska kopplas?

Fasiken, ser att jag missat anslutningsfyrkanterna för kondensatorerna mot 8:an. Det får vi leva med.

Skämt åsido.. är det såhär det ska kopplas?

Fasiken, ser att jag missat anslutningsfyrkanterna för kondensatorerna mot 8:an. Det får vi leva med.
-
Avkoppling? Det är det ölen är till för.
Glömde de liksom.
Det ser bara bra ut.
Glömde de liksom.
Det ser bara bra ut.
-
Gott mos, då är det bara att se vad som kan finnas i hemmet och vad som behövs införskaffas.
Tack för hjälpen.
Tack för hjälpen.

- prototypen
Dioden i serie med utgången krävs när man kopplar induktiv belastning mot GND, det står i databladet.
Utgången tål inte negativ spänning, det blir ju "bara" 0,5-0,7 volt negativt men kretsen hänger upp sig för det lilla.
Om Eric använder sina SSR så är det inga problem, SSR är inte induktiva på ingången.
R5 och R2 kan ersättas med EN potentiometer med löparen ansluten till R1, då kan man ändra dutycyckle utan att frekvensen ändras så mycket, står också i mitt gamla gamla datablad.
Protte
Men för allt i världen, skilj på 555 och 7555 (bipolär/CMOS)
Utgången tål inte negativ spänning, det blir ju "bara" 0,5-0,7 volt negativt men kretsen hänger upp sig för det lilla.
Om Eric använder sina SSR så är det inga problem, SSR är inte induktiva på ingången.
R5 och R2 kan ersättas med EN potentiometer med löparen ansluten till R1, då kan man ändra dutycyckle utan att frekvensen ändras så mycket, står också i mitt gamla gamla datablad.
Protte
Men för allt i världen, skilj på 555 och 7555 (bipolär/CMOS)
-
Tack för den infon.
Värdet av att läsa datablad ska aldrig underskattas.
Värdet av att läsa datablad ska aldrig underskattas.
-
Från början var det önskvärt med två potentiometrar för att kunna köra med så långa pulser som möjligt.
Fast jag kanske är fel ute? Om vi nu kör utan relä så skulle man lika gärna kanske kunna styra lite mer högfrekvent?
Bara det inte blir som när man kör varmluftspistolen, då blinkar lysrören i takt med PWM-styrningen.. sjukt irriterande.
Fast jag kanske är fel ute? Om vi nu kör utan relä så skulle man lika gärna kanske kunna styra lite mer högfrekvent?
Bara det inte blir som när man kör varmluftspistolen, då blinkar lysrören i takt med PWM-styrningen.. sjukt irriterande.
-
Det finns ingen anledning att köra högfrekvent. Annat än att skapa mera störningar då. En temperaturstyrning är ungefär så långsam som det kan bli. (Du kan ju prova med att slå till och från spisplattan snabbt och se vad som händer i en vattengryta.
) Dessutom så är det 50Hz som du styr. Dina SSR har nollspänningsomkoppling så att de bara slår till vid en nollgenomgång. Detta för att minska strömstötar (och därmed störningar) som blir när man slår om någon annanstans på kurvan. I själva verket är det egentligen ingen vits att köra PWM i ditt fall.
Varmluftpistolen har en annan princip för regleringen, som kallas fasvinkelstyrning. Det innebär att man slår om på olika ställen på kurvan.
För din styrning av värmen skulle du egentligen styra på ett helt annat sätt. Du skulle slå till ett visst antal perioder av nätfrekvensen och sedan ge en lucka osv. Men nu har du din styrning och om den fungerar bra så kan du väl vara nöjd med det kanske?

Varmluftpistolen har en annan princip för regleringen, som kallas fasvinkelstyrning. Det innebär att man slår om på olika ställen på kurvan.
För din styrning av värmen skulle du egentligen styra på ett helt annat sätt. Du skulle slå till ett visst antal perioder av nätfrekvensen och sedan ge en lucka osv. Men nu har du din styrning och om den fungerar bra så kan du väl vara nöjd med det kanske?

-
Hrrrmm, jo du har rätt, jag ska egentligen nöja mig nu när jag har någon som sannolikt fungerar.
Det får inte spåra ur fler gånger nu, inte i detta projektet iallafall.
Det får inte spåra ur fler gånger nu, inte i detta projektet iallafall.

-
Vadå spårat ur. Jag tycker att det har gått bra för dig.
Jag tror jag måste förtydliga de sista meningarna jag skrev
För din styrning av värmen skulle du egentligen styra på ett helt annat sätt. Du skulle slå till ett visst antal perioder av nätfrekvensen och sedan ge en lucka osv.
I princip gör du det redan. Du kör ett helt gäng perioder upp till säg 7s, sedan lucka 7s. Då är det inga problem. Om du värmer pyttelite skulle du kunna få två positiva och en negativ halvperiod. Då tar du mera energi under de positiva halvperioderna, det blir då en snedbelastning av nätet. Nu har jag överdrivit det hela. Du får aldrig någon större snedbelastning då du kör längre tider, kör du lite Till har du längre tid Från osv. Dessutom tar du ut det på tre faser, som också innebär en förbättring, om jag inte tänkt fel. Du skulle kunna försöämra genom att minska frekvensen.
Jag tror jag måste förtydliga de sista meningarna jag skrev
För din styrning av värmen skulle du egentligen styra på ett helt annat sätt. Du skulle slå till ett visst antal perioder av nätfrekvensen och sedan ge en lucka osv.
I princip gör du det redan. Du kör ett helt gäng perioder upp till säg 7s, sedan lucka 7s. Då är det inga problem. Om du värmer pyttelite skulle du kunna få två positiva och en negativ halvperiod. Då tar du mera energi under de positiva halvperioderna, det blir då en snedbelastning av nätet. Nu har jag överdrivit det hela. Du får aldrig någon större snedbelastning då du kör längre tider, kör du lite Till har du längre tid Från osv. Dessutom tar du ut det på tre faser, som också innebär en förbättring, om jag inte tänkt fel. Du skulle kunna försöämra genom att minska frekvensen.
-
Med spåra ur avser jag hela kokar-bygget, det började med att jag hittade en billig gryta för 200:- Nu är vi snart uppe i det 10dubbla med alla omkostnader som varit.
Första ölbatchen kommer kosta över 100:- litern.
Men störningarna, om de nu märks, finns nog kvar antar jag?
Jag kör ju inte riktig trefas, utan nyttjar en fas per element ur ett trefasuttag för att säkringarna ska hålla. Lika väl som att dra en förlängningskabel från tre uttag som ligger på seperata säkringar alltså?
Men det är bra att få det bekräftat, då kör vi på så långa pulser det går utan att det bränner.

Men störningarna, om de nu märks, finns nog kvar antar jag?
Jag kör ju inte riktig trefas, utan nyttjar en fas per element ur ett trefasuttag för att säkringarna ska hålla. Lika väl som att dra en förlängningskabel från tre uttag som ligger på seperata säkringar alltså?
Men det är bra att få det bekräftat, då kör vi på så långa pulser det går utan att det bränner.
Eric Josefsson
>Jag kör ju inte riktig trefas, utan nyttjar en fas per element ur ett trefasuttag >för att säkringarna ska hålla.
Detta är trefas, om alla 3 element är lika stora också
helt symetriskt = 0 ström i neutraledaren.
>Jag kör ju inte riktig trefas, utan nyttjar en fas per element ur ett trefasuttag >för att säkringarna ska hålla.
Detta är trefas, om alla 3 element är lika stora också
helt symetriskt = 0 ström i neutraledaren.
- prototypen
<<Jag kör ju inte riktig trefas, utan nyttjar en fas per element ur ett trefasuttag för att säkringarna ska hålla. Lika väl som att dra en förlängningskabel från tre uttag som ligger på seperata säkringar alltså?>>
Är det inte riktig trefas då?
Finns det oriktig trefas.
Tar du ström ur ett trefasuttag (de runda med 5 hål) så är det OK
Har du tre skarvsladdar liggande runt om från tre enfasuttag på olika faser så bör du hägna in hela anläggningen så ingen kommer åt att dra ur någon stickpropp.
Protte
Är det inte riktig trefas då?

Finns det oriktig trefas.

Tar du ström ur ett trefasuttag (de runda med 5 hål) så är det OK

Har du tre skarvsladdar liggande runt om från tre enfasuttag på olika faser så bör du hägna in hela anläggningen så ingen kommer åt att dra ur någon stickpropp.

Protte
-
Jag såg trefas snarare som om elementen hade varit deltakopplade. Men visst, alla tre faser går ju samtidigt. Om jag nu inte drar ur en eller två av kontakterna för ännu lägre effekt.
Strömmen kommer tas från ett riktigt trefasuttag till en kontrollpanel, där finns jordfelsbytare, temperaturstyrning, 12v transformator, SSR, intervalltimer och tre jordade vanliga 1-fasuttag. I 1-fasuttagen passar en vanlig nätsladd av den typen som används bl.a i datorer, dessa passar i sin tur rakt av på vattenkokarelement.

Strömmen kommer tas från ett riktigt trefasuttag till en kontrollpanel, där finns jordfelsbytare, temperaturstyrning, 12v transformator, SSR, intervalltimer och tre jordade vanliga 1-fasuttag. I 1-fasuttagen passar en vanlig nätsladd av den typen som används bl.a i datorer, dessa passar i sin tur rakt av på vattenkokarelement.
- prototypen
Y eller deltakoppling kvittar det är "äkta" trefas iaf.
Med den uppkopplingen behöver du inget staket.
(Om det är välgjort)
Protte
Med den uppkopplingen behöver du inget staket.
(Om det är välgjort)
Protte