Mach3 digitalisering - Probe ignore, activated at call for..

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Mach3 digitalisering - Probe ignore, activated at call for..

Inlägg av AndersG »

testade att scanna av med fräsen och Mach3, men det som händer då den tar i kanten så stannar den nog, men efter en stund så säger den "Probe ignore, activated at call for probe" och programexekveringen stoppar. Vad katten betyder det?
H.O

Re: Mach3 digitalisering - Probe ignore, activated at call for..

Inlägg av H.O »

Hur menar du att du "scannar"? Probar du "manuellt" med G31 kommandon eller har du nått makro/plugin som gör motsvarande. En gissning är att du har nån form av kontaktstuds eller att axeln inte "backar" tillräckligt så att proben fortfarande är "aktiverad" när systemet skall till att köra nästa cykel.

Vad är det för probe? Om det är en "riktig" probe (typ Renishaw etc) så händer det att det kommer skit i dom så att kontaktytorna inte leder som dom ska, då kan man ocksp få fel-triggningar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag probar med ett program som skapats med "Digitizing wizard", men det kan ju hända att det är kontaktstuds, proben är hembyggd, jag kan ju testa sätta en debouncekrets mellan, tycker ändå det är skumt att den inte ens försöker backa?

edit:
http://www.vinland.com/Touch-Probe.html
Senast redigerad av AndersG 13 mars 2010, 20:47:14, redigerad totalt 2 gånger.
H.O

Inlägg av H.O »

Du kan ju testa att öka Debounce Interval i Mach3 så slipper du greja med hårdvaru-filter. För att verifiera problemet kan du väl påverka proben med fingret och sedan köra igång programmet, får du då samma meddelende direkt så vet du i alla fall vad det beror på. Det skulle ju även kunna vara nån form av störning men då känns det som att den snarare skulle trigga på fel ställe etc.

EDIT: Den konstruktionen är samma som i "proffs-grejerna" vilket borde betyda att den kan lida av samma problem så kolla kontaktytorna kanske är en idé.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Testade med fingret och den gjorde samma sak då, dvs funderade en stund och sedan kom meddelandet. Skall testa några olika debouncestrategier i morgon, kondensator, schmitt-tridder och mjukvara för att se om det är ngn skillnad. Skall den ej backa direkt då den tar i?

Edit:
Man kanske borde läsa manualen före :)

Således bör man lätt kunna testa genom att ge ett G31 X10 tex där den skall träffa målet före 10. Då skall den (då proben bryter) backa tillbaka en aning. Nu kan det hända att det är för mycket kontaktstuds så att den kollar bort sig, alternativt backar den så litet att proben inte sluter igen, kanske för att vi matar för snabbt, vad katten vet jag, men då man fattar hur det fungerar så är det enklare att felsöka.

Kod: Markera allt

Den konstruktionen är samma som i "proffs-grejerna" vilket borde betyda att den kan lida av samma problem så kolla kontaktytorna kanske är en idé
Problem med kontakterna? Typ att strömmen är för låg så att de ej hålls rena?
CL

Inlägg av CL »

Mach3 backar ej när proben bryter det får du göra i programmet. Viktigt är att proben sluter före g31 kommandot annar får du (Probe ignore, activated at call for probe).
Kolla på diagnostik sidan när du kör ditt program så ser du om proben hänger sig öppen.....(digitize)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Mach3 backar ej när proben bryter det får du göra i programmet.
Ah, so.. Då stämmer inte dokumentationen? Jag antar att du menar "Viktigt är att proben sluter före nästa g31 kommando"
In response to this command, the machine moves the controlled point (which should be at
the end of the probe tip) in a straight line at the current feed rate toward the programmed
point. If the probe trips, the probe is retracted slightly from the trip point at the end of
command execution.
CL

Inlägg av CL »

Ja före nästa g31 kommando...ja det är bara och prova och min har aldrig backat när jag kör g31....den stannar bara och proben förblir öppen tills jag backar själv.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Då fattar jag. Använder du wizarden eller skriver du ditt digitaliseringsprogram själv?
CL

Inlägg av CL »

Både och det är väldigt smidigt att använda proben.....förra helgen proba jag ett plektrumskydd och fräste ut ett nytt i aluminium till en kompis.
Om man använder sub program med incremental förflyttning blir det inte så långa program.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Posta gärna ett exempel så att jag kan lära mig!

Tror annars att jag hittat felet. Lusläste programmet som Wizarden skapade och jag hade missförstått. Jag trodde att den scannade i x/y-led och stoppade då den nådde kanten. I stället går den ju som en symaskin, först till x0y0 och probar ned till z5 och sedan tillbaka till z10, sedan ett litet inkrement på y och så "sticker" den igen.
CL

Inlägg av CL »

(SCANNA AV EN PLÅTKANT MED SKAFTET PÅ PROBEN)
G17 G90 G94
G0 X0 Y0 Z10
G1 Z-10 F300
M40
M98 P01 L10
G0 Z10
G30
M30

O01
G91
G0 Y10
G31 X-20 F300
G90
G0 X0
M99

Hoppas det löser sig för dig

/Christer
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Tack. Testade igen och kom en bit framåt:

G0 Z5
G31 Z0

Problemet är att den bara går några tusendels ned och sedan stoppar. Om jag däremot kopplat bort proben mjukvarumässigt så går den hela vägen, så tydligen har jag problem med störningar. Testade sätta debounce i Mach3, men det verkade inte spela ngn roll.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Litet framsteg igen. Det är definitivt kontaktpoblem i proben. Mätte upp den till i storleksordningen kohm.. Inte bra. Ståltappar mot stålkulor. Efter litet behandling med smärgelduk kom vi ned i storleksordningen 10 ohm, men vi har fortfarande problem med falsktriggning.

Dels borde man kanske välja andra kontaktmaterial. Förslag mottages med tacksamhet, dels sätta en schmitt-trigger så nära kontakterna som möjligt. Skall testa vidare.
sledneck

Inlägg av sledneck »

Skriv svar