Jag har tänkt att dokumentera projektet från start (vilket var 3 år sen) men för att ens komma igång så startar jag mitt i, nutid alltså. Kompletterar med historiken senare.
Senaste och förhoppningsvis sista versionen av sensornoder
Schema:

Mars, 2010
Lödning av prototyp.
Det är första gången som jag löder med varmluft och lödpasta så jag får testa mig fram lite. Skiter det sig så har jag ett kort till.

Förberett med komponentplacering och komponentlista.

Kortet färdigt att lödas.

Jag börjar med att löda spänningsreguleringen eftersom det är den mest kritiska biten.
Första komponenten är DC/DC konvertern. Den är LITEN.

Färdiglödd men svårt att se om det blev ok. Tog lite mycket pasta så det blev små kulor runt om. Ingen kortslutning mellan några paddar dock.

Jag lödde dit en konding först för att testa och det verkade helt ok med mängd pasta och temperatur/luftflöde så jag kör alla resterande på en gång.

Komponenter placerade. (Kunde ju vänt motstånden med texten åt samma håll...

Färdiglött. Inga större problem. Jag värmde hela ytan från lite avstånd först och när pastan började flyta (inte smälta) så tog jag en efter en och smälte pastan. Körde på lägsta luftflöde så inte komponenterna skulle flyga iväg.

Lite snett och vint men med tanke på att 10 komponenter tog mindre än en minut att löda på detta sättet så är det inte illa.
Man kanske skulle kunna göra lite mindre paddar så att komponenterna inte kan röra sig så mycket i sidled...

Jag är grymt nöjd med resultatet än så länge. Ska bli spännande att se om det funkar.