Hej
Jag behöver hjälp av någon som är bekant med Telemechanique´s varvtalsvakt nr: XSA-V12373
Den har fungerat klockrent i 10 timmar men nu pulserar den bara istället för att slå av eller på.
Den sitter monterad så att den känner två pulser per varv på en axel. är kopplad till 12v matning och jord. Utgången är kopplad och drar ett 12v växlande relä. Vanligt "bilrelä".
Normalt så drar den reläet när axeln snurrar fortare än förinställt brytvarvtal, ca 600rpm (600x2=1200 puls/min). Och den släpper när axeln snurrar långsammare än förinställt brytvarv. När den drar reläet lyser även den röda lysdioden på givaren.
Nu så pulserar både relä och lysdiod, och pulserandet följer varvtalet för att sedan slockna vid mycket lägre varvtal än det brytvarvtal vi haft medan den fungerade riktigt.
Vad kan detta bero på?
Är givaren trasig?
Tacksam för svar!
Varvtalsvakt, Telemechanoque XSA-V12373. Trasig?
Re: Varvtalsvakt, Telemechanoque XSA-V12373. Trasig?
200mA max belastning från givaren, vad drar reläspolen? sitter det emk skydd över spolen?
12V lite på gränsen för automationselektronik tänkt främst för 24V,
12V lite på gränsen för automationselektronik tänkt främst för 24V,
Re: Varvtalsvakt, Telemechanoque XSA-V12373. Trasig?
Ska kolla strömmen över spolen, nej inte vad jag vet om du menar diod.
Vad skulle det kunna vara för problem med 12v?? Om inte annat står det ju 12-24v...
Tror du den är kaputt?
Sitter ganska stötdämpat på en maskin som vibrerar mycket så man tycker den borde klara det iallfall...
Tack
Vad skulle det kunna vara för problem med 12v?? Om inte annat står det ju 12-24v...
Tror du den är kaputt?
Sitter ganska stötdämpat på en maskin som vibrerar mycket så man tycker den borde klara det iallfall...
Tack