Hej!
Jag jobbar ihop med en grupp där målet är att konstruera en prototyp på en elcykel. En annan person i samma grupp har tidigare frågat er lite saker kring motorer här och det hjälpte mycket. Tack! Jag misstänker att det finns folk här som kan hjälpa mig med ytterligare ett litet problem vi stött på.
Vi ska alltså bygga en elcykel som ska styras av sensorer för att hjälpa till då det behövs, exempelvis uppförsbackar eller motvind. Vi har valt att placera en brygga med trådtöjningsgivare på pedalaxeln för att på så sätt kunna mäta hur mycket axeln böjs och avgöra hur kraftigt man trampar.
Nu till problemet, överföringen av spänningsnivån från den roterande pedalaxeln till en mikroprocessor på cykelramen. Har lagt lite tanke åt detta och sökt lite information på nätet, men eftersom jag själv har ytterst lite praktisk erfarenhet av detta gav det inte så jättemycket.
Vad jag hittat kan det lösas på följande sätt:
1. Trådlös överföring (elektromagnetisk)
2. Infarött ljus
3. Släpkontakt (direkt kontakt eller induktiv)
Personligen tror jag vanliga trådlös överföring (1) skulle bli för dyrt/jobbigt att implementera. Infarött ljus (2) gör det störningskänsligt om jag förstod saken rätt. Kvarstående alternativet är således en släpkontakt (3)?
Notera att det är endast en spänningsnivå som ska överföras och ingen direkt data, vilket borde göra detta relativt simpelt.
Har ni några funderingar kring dessa val eller kanske andra alternativ till överföringen?
Vi är väldigt tacksamma för alla synpunkter!
Överföring av spänningsnivå
Re: Överföring av spänningsnivå
Om ni har en töjningsgivare är det som ska överföras inte en spänning men ett motstånd. I annat fall ska det finnas en förstärkare vid givaren och den ska då matas med ström varför ni då måste överföra ström ena vägen och signalen den andra vägen.
Jag hade nog vald en roterande transformator (kolla på en VHS-video läshuvud för att förstå) och sedan byggt en AC-mätning av motstånd, då ville all "tyngre elektronik" sitta på ramen istället för pedalarmen.
Jag hade nog vald en roterande transformator (kolla på en VHS-video läshuvud för att förstå) och sedan byggt en AC-mätning av motstånd, då ville all "tyngre elektronik" sitta på ramen istället för pedalarmen.
-
Jag vill nog påstå att det är enklare att överföra data trådlöst i detta fallet än en liten spänning, resistansändring eller en strömsignal. Definitivt är resistansändringen i TT-bryggan så liten att den behöver signalbehandlas innan den överförs.
I det här fallet skulle jag nog försöka flytta mätningen till en punkt som inte roterar. Skulle det inte gå att mäta sträckningen på kedjan. Kanske på det lilla hjulet som för kedjan in till bakre kuggkransen.
I det här fallet skulle jag nog försöka flytta mätningen till en punkt som inte roterar. Skulle det inte gå att mäta sträckningen på kedjan. Kanske på det lilla hjulet som för kedjan in till bakre kuggkransen.
Får nog hålla med. Det är ett bra ställe att mäta men ett uselt ställe att insamla mätdata.
En lösning kunde vara att kedjaklingans kuggar avkännas och att det även var en skiva med lika många punkter som avkändes och att den skiva satt på trampaxeln. Då kunde man dels avkänna ATT man trampade och dels, med förskjutningen i pulserna, momentet.
Då skulle allt mätinsamlande sitta på ramen och inget skulle överföras roterande.
En lösning kunde vara att kedjaklingans kuggar avkännas och att det även var en skiva med lika många punkter som avkändes och att den skiva satt på trampaxeln. Då kunde man dels avkänna ATT man trampade och dels, med förskjutningen i pulserna, momentet.
Då skulle allt mätinsamlande sitta på ramen och inget skulle överföras roterande.
Mindmapper, har faktiskt inte tänkt alls på det. Kanske ska ägna det en tanke. Har lite svårt att visualisera hur momentet påverkar det lilla hjulet bara. Men kan ju vara intressant att testa. 
Icecap, det låter som en bra idé faktiskt. Får ägna det en tanke, men det innebär väl köp av sensorer? Vi har redan köpt trådtöjningsgivare och ligger nog precis på gränsen i budgeten. Får undersöka det där med roterande transformator också, om vi nu håller till idén att sätta givarna på pedalaxeln.
Tack för era synpunkter!
*Edit
Vi är medvetna om att det uppkommer problem med störningar då sträckningen kommer vara väldigt liten. Signalbehandlingen har vi inte kommit till än, utan nu är det mer mekaniskt hur vi ska montera. Men bra att ni påminner om det, hade inte tänkt så mycket på det.

Icecap, det låter som en bra idé faktiskt. Får ägna det en tanke, men det innebär väl köp av sensorer? Vi har redan köpt trådtöjningsgivare och ligger nog precis på gränsen i budgeten. Får undersöka det där med roterande transformator också, om vi nu håller till idén att sätta givarna på pedalaxeln.
Tack för era synpunkter!
*Edit
Vi är medvetna om att det uppkommer problem med störningar då sträckningen kommer vara väldigt liten. Signalbehandlingen har vi inte kommit till än, utan nu är det mer mekaniskt hur vi ska montera. Men bra att ni påminner om det, hade inte tänkt så mycket på det.