Borrmaskinsdriven cykelprop()eller?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Neondiod

Borrmaskinsdriven cykelprop()eller?

Inlägg av Neondiod »

Hej!

Är sugen på en hjälpmotor till min cykel för att komma över de värsta backarna på väg till jobbet. De behöver inte gå fort, 10 knyck räcker, men den ska vara stark för att orka uppför. Tanken var att koppla på en batteridriven lågväxlad borrmaskin på 12 till 18 V men har inte kommit på någon tillräckligt enkel metod för drivningen. Då kom jag på den geniala idén att sätta en propeller i borrmaskinen och ha denna på pakethållaren :roll: Men även om det borde kunna ge en del skjuts i högre fart så misstänker jag att den inte kommer kunna ge någon styrka i låg hastighet. Det känns som om att det inte spelar någon roll om man har en liten propeller som snurrar snabbt eller en stor som snurrar långsamt?

Vad tror ni om den idén?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Borrmaskinsdriven cykelprop()eller?

Inlägg av Bonehead »

Tror det kommer bli en hel del förluster med propeller drift, för att inte nämna risken om nån kommer för nära.

Borde väl gå och göra någon rulle direkt mot hjulet om det ska vara simplistiskt?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Ja jösses...propeller på en borrmaskin :D

Prova och sätt en propeller på en borrmaskin och se hur mycket drag du får...får du ut ens 10 N blir jag förvånad :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Ja jag håller med Walle.
Kolla videon i länken, Det blir inga större hastigheter trots en propeller på 1m i diameter & en motor på runt 25Hp.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej propellervarianten kommer inte att fungera, rulle mot hjulet är en mycket vettigare lösning.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Propeller är nog ingen bra ide nä för att citera föregående. Dels är det ganska farligt, en snabbt roterande propeller på cykeln, njaa. Långa fingrar som ska känna lite på den.
Sen har den verkligen inte kraft nog. En propeller i den storleken du antagligen tänker dig använda, ca 30-35 cm lång är gjord för modellplan som väger runt 1-2 kg. INte en person på cykel som väger 100 kg totalt..
Jag testade för skojs skull när jag flög rc-plan att sätta på min metanolmotor på cykeln. Motorn var en 12 cc tvåtaktare, ca 2.3 hk. Satte på en stor propeller, 34 cm. det hände inte mycket tyvärr, det blåste ordentligt när jag varvade upp motorn på 14000 rpm, men cykeln rullade knappt frammåt ens. Det gick väl i 5 km/h, i nerförsbacke.
När man använder en sådan propeller, eller egentligen med alla propellrar är det varvet man vill ha upp, din skruvdragare kan kanske ge 1000 rpm i bästa fall. Detta är under tomgångsvarvtalet för den typen av propeller.

Som andra säger, sätt en rulle mot hjulet typ dynamo så funkar det nog....
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

OK, tack. Nu vet jag att det är testat och inte funka. Det verkade ju lite för bra för att vara sant med propeller :tumner:

Att fixa en drivning med rulle till hjulet har jag tänkt på men kan tänka mig det blir problem med slirning samt att jag måste ta fram en stabil hållare för borrmaskinen och det har jag inte ork till att fixa.

En dynamo har ju redan fäste och drivning klar men frågan är då om man kan göra en elektronik för att få den till en motor? Sedan kommer den nog inte orka så mycket men avlasta lite iallafall. Känns som om många skulle ha det kopplat så om det fungerade, så det gör det nog inte :doubt: :doubt:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Är väl bara att göra ett fäste och sätta ett vanligt gummihjul imot däcket, sen någon funktion för att koppla i/ur det hela?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Du kan ju använda en sån här rulle...
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146433607: 30-8061

Annars finns det dörrstopp som nog skulle kunna funka som rulle: http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=31-4075
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Det är mest själva fasthållningen av borrmaskinen som jag är bekymrad över, på batteridrivna modeller finns det väl inget sånt universalfäste som det gör på nätdrivna modeller. Så man får hitta på något eget och det brukar aldrig bli stabilt.

Man kanska kan plocka ut motorn i borrmaskinen och ha regleringen och batteriet för sig. Att fästa en elmotor är lättare med något liknande avgasklammer kanske. Till drivningen tänkte jag använda ett sånt där tandat dynamohjul isåfall. Men jag är inte riktikt nöjd med tanken, blir nog mycket förluster i överföringen och det kommer ändå aldrig att hålla om jag ska klåpa ihop nåt sånt :wink:

Finns det möjlighet att få en cykeldynamo att fungera som en elmotor så känns det mest lockande. :pray:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

tja, dom brukar väl vara på en 6-10Watt så..
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Läste just detta härifrån:
"Fast mycket sannolikt är cykeldynamon bara en roterande magnet med lindningar i statorn. Därför kommer det aldrig att funka att köra den med likspänning, och faktiskt kommer det vara svårt att få den att rotera öht. Man måste ha till elektronisk kommutering, och inte ens det hjälper då magneten är perfekt orienterad med statorn". :cry:

Tanken nu är att försöka använda så mkt som möjligt av själva fästet till dynamon men "byta ut" generatordelen till en kraftigare likströmsmotor :humm:

..Eller så tar man bilen :lol:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Likspänning till dynamon går inte. Den hoppar bara till.
Däremot går det med växelspänning om man håller koll på varvtalet (t.ex med en läsgaffel och "hålskiva" från en mus).
Har naturligtvis provat själv för en massa år sedan. :D
Dynamon är hyfsat stark som motor, men orkar inte riktigt att driva en cykel med passagerare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Eller så köper du en rullstolsmotor som du kopplar in till att driva på kedjan (naturligtvis med frihjulskugghjul så att du kan trampa även om motorn står stilla)

Dessa är lagom växlade (ca 120rpm på utgående axel) är rätt starka och har vinkelväxel från början
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Det där med en växelström som ställer in frekvensen rätt i förhållande till varvtalet så att dynamon inte faller ur fas (eller vad som kan hända) låter intressant men lite över min nuvarande nivå :humm: En beskrivning över en sådan koppling skulle vara fint.

Kom på att man kan ha fyra dynamos på en cykel en på varje sida om varje hjul. Känns lite tveksamt att de skulle kunna drivas av samma krets dock :roll:

Rullstolsmotor i sig skulle vara idealiskt men det känns lite avskräckande att fixa drivningen. Jag tänker mig isåfall att ha ett sådant där gammal sexväxlat nav med tre inbyggda växlar och två kransar på utsidan. Då skulle man kunna koppla motorn till den ena av de utanpåliggande kransarna. Men frihjulet saknas då fortfarande men borde ju gå att fixa till av ytterligare ett cykelnav :humm:
Skriv svar