Whoa! Massor med svar, härligt! Ska försöka svara på de ytterligare frågorna så gott jag kan
limpan4all skrev:Du borde kunna klara dig med endast en diod för att uppnå det du vill om det är gemensam jord i de båda systemen (vilket det borde vara).
Inget relä klarar av detta, men om du verkligen vill ha systemen skilda åt så kan du stoppa dit en optokopplare typ CNY17-3 75-205-92 eller MCT274 75-364-10 + ett motstånd på typ 330-1800 ohm till lysdioden, eventuellt ett motstånd även på den kortslutande transistorutgången, där kan man bli tvungen att labba fram värdet.
Ang gemensam jord, så sitter det ett litet 2.5 volts batteri i nya instrumenteringen, så den går att köra helt fristående MEN den har även en "external power"-anslutning som jag har kopplat till tändningen på motorcykeln, på så sätt så tänd instrumenteringen när jag vrider på nyckeln. Om det räknas som gemensam gjord vet jag inte?
Mindmapper skrev:Mätresultaten från den nya givaren verkar konstiga. Det är alltså bara två trådar till den givaren. Får den gnd från höljet, eller spänningsmatas den via samma trådar som för signalen? Vad har du mät i förhållande till? Datablad verkar på sin plats. Lite mer information så blir det klarare.
Nu är egentligen inte den nya givaren så intressant. Det vore bättre att veta hur ingången på den nya instrumenteringen är konstruerad. Lämnar den gamla givaren 5V signal så verkar den biten ganska klar. Var givaren belastad med något mer än oscilloskopet när du mätte?
Håller med limpan4all att relä inte är ett alternativ möjligtvis optokopplare. Lämplig resistor i serie med signalen och zenerdiod som skyddar ingången är fullt tillräckligt. Men det har lite att göra med hur ingången är konstruerad också.
Jepp, det är bara två trådar som går till den nya givaren. Den spänningsmatas via samma tråd som signalen. Kabeln som går till sensorn innehåller bara två tunna trådar, på dom har jag kopplat på oscilloskopet och samtidigt kört med en magnet(fastlimmas på en skiva på en borrmaskin) framför sensorn. Har försökt få fram ett kopplingsschema eller någon info öht från tillverkaren, men ingen framgång hittlis, därför försöker jag bena ut det själv
Såhär ser iaf grafen på oscilloskopet ut. En ruta är 0.5V. Att den visar just 1.595 nu är för att det var där jag tryckte på hold bara...
Även den gamla givaren mättes under "autentiska förhållanden" dvs monterad i växellåda, tjuvade bara in mätinstrumentet på trådarna dit.
Ni får gärna utvecka det här med en diod, ha i åtanke att jag inte är riktigt på er elektroniknivå
prototypen skrev:
En schotky diod med strecket mot hallgivaren kopplad till den nya mätaren kan fungera.
MEN kommer den nya mätaren att klara 10 ggr högre frekvens?
Protte
Det återstår att se. Den givaren mäter på ett tandat hjul i växellådan. Blir frekvensen för hög så får jag helt enkelt riva växellådan och modifiera det tandade hjulet så att det kanske får 3 tänder ist för 10.
PeterH skrev:Kan man inte dela hallgivarens pulser med förhållandet 10:1 och sedan mata det till den nya mätaren? Då får den samma pulsförhållande. Jag tror att mätaren annars visar hastigheten 10 gånger högre

Den "kalibrering" jag pratade om rör sig om en inställning av hjulets diameter, från 0-4000mm. Att få mätaren att visa rätt borde således inte vara något problem, däremot så kanske frekvensen blir för hög för att den ska hinna med när farten blir högre. I det fallet så modifierar jag hellre tandhjulet än bygger en elektronikkrets som räknar om antalet. (OOps, det där kanske var som att svära i kyrkan med tanke på att jag är i elektronikforumet, men är trots allt mer mekaniker än elektriker är jag rädd...

)