Bygga egen "navdynamo" till cykel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Klorex

Bygga egen "navdynamo" till cykel?

Inlägg av Klorex »

Har nyligen byggt en enkel laddare för iPhone och andra usb apparater som får sin ström från en klassisk cykeldynamo, den typen som snurrar mot däcket.

Eftersom dessa inte är speciellt effektiva och inte speciellt tysta börjar jag nu snegla på ett bättre alternativ.

Ett bra hjul med navdynamo känns inte som ett alternativ då de knappt finns inom min budget. (Ska cykla till Svarta havet så biltema går inte).

Därför börjar jag nu snegla på en egen lösning.

Tanken var en skiva med magneter fäst i hjulet likt skivan på en skivbroms och sedan en eller flera spolar som plockar upp strömmen.

Hjulet snurrar ca 2-2.5 varv/minut i normal hastighet.
Jag vill få ut minst 5v 0.5A.

Att ut efter detta beräkna antalet magneter och antal spolar samt varv på dessa verkar vara en helt vetenskap som det antingen tar mig lång tid att förstå mig på och risken för fel känns överhängande därför skulle lite hjälp på traven vara grymt uppskattat.

Har sneglat på dessa magneter men det är bara en gissning finns det bättre alternativ hoppar jag på det direkt.
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =146869449

// Gustav
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Bygga egen "navdynamo" till cykel?

Inlägg av danei »

Varför skulle det inte funka med biltema? De säljer shimano nav. Jag gissar att det är vad som sitter på nästan alla cyklar.
Bumpe

Inlägg av Bumpe »

Håller faktiskt med danei, jag är högst tveksam till att ett biltemahjul inte rullar så långt!
Är du osäker på kvalitén så montera över lager och axel från ditt nuvarande hjul så kommer det ju bli fina fisken detta!
Är du osäker på kvaliten på fälgbana/ekrar så får du väl flytta över det från ditt nuvarande hjul med så du har biltema nav men med axel och fälgbana från ditt troligen extremt dyra hjul!

Vad jag förstod det som så är det vanlig långfärd som gäller, inte extremåkning?
Klorex

Inlägg av Klorex »

Det är ingen extremåkning men att hitta ett nav dynamo med fäste för skivbroms som sitter på min hoj är inte lätt samt det innebär att jag måste bygga hjulet från grunden då jag måste ha speciella ekrar, annan fälg och till sist ett nytt nav som bara det kostar runt en tusenlapp. Alltså ett helt nytt hjul som kommer kosta minst 2000 färdigmonterat. Ett så dyrt hjul sitter definitivt inte på just nu och kommer inte göra det så länge billigare hjul prestera nästan lika bra.

Att det står shimano är i sig ingen indikation på kvaliten, de gör allt från prylarna på "cykel på köpet" cyklarna till det som rullar i mål på diverse cykeltävlingar. Biltema hjul i sig fungerar säkert om man själv justerar ekrarna som de knappast lagt ner någon större omtanke på, men eftersom jag har en udda kombination av krav så finns det ej billiga lösningar.

Sen är det självklart så att jag tycker det är desto roligare att göra en egen lösning som inte är beroende av en specialbyggd hoj.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här finns lite tips för att dimensionera generator http://24volt.eu/generatorkonstruktion.php

Du får förstås skala ner det rejält.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Lite off topic: Är det någon som har tagit isär en navdynamo och har några bilder på dessa.
Graj

Inlägg av Graj »

Klorex skrev:Det är ingen extremåkning men att hitta ett nav dynamo med fäste för skivbroms som sitter på min hoj är inte lätt samt det innebär att jag måste bygga hjulet från grunden då jag måste ha speciella ekrar, annan fälg och till sist ett nytt nav som bara det kostar runt en tusenlapp. Alltså ett helt nytt hjul som kommer kosta minst 2000 färdigmonterat. Ett så dyrt hjul sitter definitivt inte på just nu och kommer inte göra det så länge billigare hjul prestera nästan lika bra.

Snarare hälften. Du får ju en navdynamo med centerlockfäste för 60-65 Euro från tyskland. Fälg 20 Euro och ekrar kanske 20 Euro till. Eventuellt även skivan för ytterligare 15 Euro.

Fast en lyckad konstruktion av en egen navdynamo skulle ju vara häftigare.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Skulle inte en solcell kunna göra jobbet?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Största problemet är att varvtalet är så pass lågt, det gör i essens att magneterna kommer förbi så pass långsamt att det blir dåligt med energi.

Jag har funderingar åt samma håll men mer extremt i andra avseenden och jag kommit fram till att ett skivhjul bak med infällda magneter i skivan nära fälgen ville ge en hel del mer fjutt på magneterna och därmed mer energi.

Att man sedan samtidig kan driva "uppsamlingsspolarna" är bara en bisak, det skulle ju ge en el-cykel och det vill man ju inte...
Skriv svar