Robofon protokol?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Virror
Kontakt:

Robofon protokol?

Inlägg av Virror »

Hej, håller på med en grej på jobbet som ska kommunicera med Robofon, men har väldigt svårt att hitta info om själva protokollet mer än att datat skickas med pulser på 1000Hz. Skulle uppskatta om någon visste något om detta, som tex handskakning eller exakt hur datat skickas?
blueint
Kontakt:

Re: Robofon protokol?

Inlägg av blueint »

Vi vet inte vad en robofon är.
Vet inte hur den ser ut.
Vilket elektriskt gränssnitt den har.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Tala för dig själv blueint:-)

Jag vet i alla fall att Robofon är ett protokoll för larmsändare.

Men hur protokollet ser ut har jag ingen aning om.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det kunde varit en grävmaskin för oljeletning :badgrin:

Tycker gott man kan tala om iaf vad det är för tingest, samt om det t.ex sitter en DB9F och om den kanske har en liten LCD eller bara lysdioder. Det ger iaf en hint om var man kan börja nysta. Ligger lite grann i egenintresset ;)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja men hur den ser ut kanske han inte vet? Anslutningen mellan sändare och mottagare är väl vanlig telelinje såvitt jag vet. Så det handlar om hur ljudet som skickas skall se ut.
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Robofon är ingen grej, det är ett protokoll som används av olika larmsändare, typ brandlarm och dylikt.
Det fysiska gränssnittet är en telefonlina, problemet är hur själva överföringen går till med handskakning och dataöverföring. Har Googlat massa på detta utan att hitta nå info, är den största standarden i Norden för denna typ av överföring, så lite märkligt att det är så svårt att hitta nå info. Som sagt så enda jag vet hittils är att den skickar datat med pulser på 1000Hz.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det KAN ju vara så enkelt att protokollet inte är öppet utan man måste betala licens för det?

(Har du provat att söka på Flashback?:-)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Har du talat med leverantören ? Det är ju normalt förstavalet...
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Om jag bara visste vem som utvecklat protokollet Robofon, hittar inget om det heller...
Annars hade jag såklart ringt dom och bet om en specifikation.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Visst är Robofon en grej. Eller var kanske man ska säga. Sedan används protokollet som ett mer generellt protokoll för larmsändning idag. Fast även där ska man väl egentligen säga "har använts". Man går idag mer och mer över på SIA-protokoll.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Robofon är väl lika mycket "grej" som Telefax?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Jag är förvisso världens besserwisser och sjukligt skeptisk av min natur, men jag finner det ytterst olämpligt att efterfråga information om larmprotokoll på öppna Internetform. TS har måhända goda avsikter vad vet jag? Men både kreti och pleti läser trådar på Internet! Finns liksom en anledning till att allt inte finns till allmän beskådan...

Världen var fan en bättre värld innan internet, då var det minsan ingen självklarhet att "alla" skulle få reda på precis allt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Detta inlägg har inte ett dugg med trådskaparens avsikter att göra, utan är *enbart* ett svar till Pejlaren.

Det finns två sidor av det. På sätt och vis håller jag med dig, men det går ju att utnyttja till sin fördel:
Låt säga att jag ska köpa ett bra lås. Efter en titt på några lockpicking-sajter (det finns hela forum för sånt) så inser man
snabbt vilka som man *inte* ska köpa. Innan internet så hade man inte haft en aning om vilka lås som låsdyrkare hade svårt/lätt för. :)
Det är förstås samma sak med larmprotokoll.

Av just den anledningen så skulle jag aldrig välja ett redan existerande larmprotokoll om jag skulle designa ett larm.

Avslutningsvis måste jag bara tillägga att det i princip bara är i filmer som folk tar sig förbi larm på elektronisk väg.
I verkligheten använder inbrottjuvar bara kraft och väldigt lite hjärna. ..på flera sätt. :D

Det är inte utan orsak som mitt favoritordspråk är "If you can't beat them, join them".
Och då syftar jag på att använda deras metoder mot dem själva, och inte att man ska bli inbrottjuv förstås.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Jag vänder nog på din stek Jimmy!

Hur många inbrottstjyvar tror du dyrkar lås? Inte speciellt många! Kan man till och med antaga att det finns tjyvpack (eller annat löst folk, som typ hänger på flashback) som lärt sig, eller fått idén, att dyrka lås efter att ha läst det på diverse forum. Utan den informationen på dessa forum hade de helt enkelt inte fått upp ögonen för dyrkning.
Jag anser att det är information som ska vara förbehållen låssmeder och inga andra. Andra kan knappast ha intresse/behov av att kunna dyrka upp lås. :!:
Det är helt och hållet Oprofessionellt att lägga ut sådan information på nätet. Om vi nu förutsätter att det finns någon form av yrkeskoppling (och då menar jag inte "yrkesförbrytare") till den information som lagts ut. För i grunden är det säkerligen en annan låssmed som aldrig borde fått komma i närheten av låsmästeri över huvudtaget som ligger bakom...

Hur många tror du inte gjort hemmabyggda bomber och smällt bort både det ena och det andra bara för att de hittat informationen på nätet? Hade inte infon funnits där så hade de aldrig smällt... Det blir ju helgalet när den som besitter yrkeskunskaper i sprängning gör en hemsida - "så här gör du dina egna bomber". Man kan tycka att det är läsarens ansvar att inte bygga bomber om man inte är kemist/spränämnesexpert. Och om läsaren nu är det, ja då behöver han inte läsa hur man gör på "bombexpertens hemsida " heller...

Då och då poppar det upp nya användare här som undrar både det ena och det andra om hur de ska koppla sina 400 volts starkströmsutrustningar, trots att det är frågan om folk som inte borde vara i närheten av något som är farligare än ett ficklampsbatteri.. Många här är ganska snabba på tillrättavisa dessa människor och förklara det olämpliga i deras tankar...
Ponera istället att de läser en beskrivning på internet hur man bygger ett eget kärnraftverk och sedan gör det , utan att ens ha hört talas om Ohms lag...

Så nej, viss information anser jag inte hör hemma på internet. Däribland hur man dyrkar lås, tillverkar bomber, eller kopplar förbi larm...

Detsamma när det gäller diverse larmprotokoll. Det finns ingen som helst anledning för utomstånde att ha ingånde kunskaper i hur dessa larmöverföringar fungerar. Är man inte larminstallatör på den nivån att man ska utföra konfigurationen hos larmcentralerna så har man ingen anledning att ha kännedom om protokollet. Är man så att säga behörig installatör så får man adekvat information på annat sätt än att ställa frågan på ett öppet forum.

Om du skulle designa ett helt eget larm med ett eget superduperhemligt protokoll så kommer du någ få lite kompatibilitetsproblem, ty de flesta larmcentraler accepterar inte vad som helst. Typ Jimmys tjyvalarmslinje.. Man kan liksom inte bygga om infrastrukteren på massa bevakningscentraler för Jimmys tjyvalarmsprotokolls skull, utan man är tvungen att hålla någorlunda enhetliga standarder..
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du förespråkar alltså "Security by obscurity" på larmprotokoll istället för att utveckla ett protokoll som håller även om det är allmänt känt hur det fungerar?

Med ditt resonemang är alltså säkerheten i alla öppna standarder lägre än i de Proprietär/stängda systemen?

Jag håller inte med.... SSH är ju rätt säkert, och helt öppet hur det funkar, gör man rätt är det inte farligt om specarna råkar komma ut (om man inte har gjort någon bakdörr...). Men visst, det är enklare att utveckla ett slutet protokoll som inte utsätts för en massa granskande ögon, där man lägger säkerheten i att det är jobbigt att förstå... Men bra? nä..

Och på tal om bomber så tillverkades sådana av ungar även pre internet.
Skriv svar