Strömavkänning igen..
Strömavkänning igen..
Frågade om strömavkänning här http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=4874. Har samma fråga igen men nu har vetskapen om vad som flyter i ledaren ökat.
Frågan:
Jag vill få en indikation på när växelström flyter genom en ledare. Strömmar mycket under 1A säg 50mA men gärna så lågt som möjligt. Växelströmmen är inte sinusformad utan fyrkant.
Några nya förslag, För det krävdes väldigt många varv av tunn isolerad koppartråd runt mitt tungelement för att få den att sluta.
Förstärka magnetismen på något sätt?
Frågan:
Jag vill få en indikation på när växelström flyter genom en ledare. Strömmar mycket under 1A säg 50mA men gärna så lågt som möjligt. Växelströmmen är inte sinusformad utan fyrkant.
Några nya förslag, För det krävdes väldigt många varv av tunn isolerad koppartråd runt mitt tungelement för att få den att sluta.
Förstärka magnetismen på något sätt?
- Schnegelwerfer
Du skulle kunna placera ledaren innuti en ring(toroid) med hög permeablitet,
sedan linda koppartråd runt toroiden.
Du vill känna av magnetfält vid strömmar
runt 50mA. Då på 2cm från ledaren handlar det om 0.5 µT.
När du mäter så svaga fält kan dom lätt dränkas i fält från andra kablar/källor.
Med ringen så samlar du ihop fältet från ledaren så flödestättheten ökar.
toroiden är bra, då vad jag vet får man 'små' läckflöden..
Sedan lite pulsformnng med någon förstärkare?
Du vill känna av magnetfält vid strömmar
runt 50mA. Då på 2cm från ledaren handlar det om 0.5 µT.
När du mäter så svaga fält kan dom lätt dränkas i fält från andra kablar/källor.
Med ringen så samlar du ihop fältet från ledaren så flödestättheten ökar.
toroiden är bra, då vad jag vet får man 'små' läckflöden..
Blir det inte rackel då det är fyrkants växel?
Jag är ingen hejjare på elmag. så nån får rätta mig om jag är ute och cycklar, men jag har för mig att spänningen man får ur spolen är proportionell mot flödesderivatan. Då strömmen är en fyrkant kommer derivatan att vara 0 utom just i switchögonblicket då det blir en häftig puls vars amplitud är beroende på stig och falltiden...
Om det är möjligt tror jag att det är bättre att mäta spänningen över ett litet motstånd i serie med slingan, typ 0.1 ohm eller nåt och förstärka upp med en opamp och mäta med en avr D/A om du vill ha det digitalt...
Jag är ingen hejjare på elmag. så nån får rätta mig om jag är ute och cycklar, men jag har för mig att spänningen man får ur spolen är proportionell mot flödesderivatan. Då strömmen är en fyrkant kommer derivatan att vara 0 utom just i switchögonblicket då det blir en häftig puls vars amplitud är beroende på stig och falltiden...
Om det är möjligt tror jag att det är bättre att mäta spänningen över ett litet motstånd i serie med slingan, typ 0.1 ohm eller nåt och förstärka upp med en opamp och mäta med en avr D/A om du vill ha det digitalt...
Ringkärnan är definitivt det bästa alternativ.
Det rör sig om fyrkantvågor och dessa kan ge upphow till en del lustiga fänomen med pulsöverföringen men samtidig brukar fyrkantvågor sällan ha så låg frekvens att det utgör ett problem.
Sen är det ju frågan för vad du vill mäta:
* ATT det dras ström i ledaren.
* eller HUR mycket det dras.
Det ena är ju ganska enkelt (ATT) det andra är lite knepigare (HUR mycket).
Det rör sig om fyrkantvågor och dessa kan ge upphow till en del lustiga fänomen med pulsöverföringen men samtidig brukar fyrkantvågor sällan ha så låg frekvens att det utgör ett problem.
Sen är det ju frågan för vad du vill mäta:
* ATT det dras ström i ledaren.
* eller HUR mycket det dras.
Det ena är ju ganska enkelt (ATT) det andra är lite knepigare (HUR mycket).
Att det dras ström i ledaren.
Jag vill inte påverka strömmen i ledaren nämnvärt. Utan bara veta när 12-20V~ (någerlunda fyrkants våg) 2< mA (eller som jag sa först 50mA) flyter i ledaren.
Avkännaren ska vara billig gärna runt 10-50kr (tungelement 10kr) då jag antagligen ska mäta 20-100 ledare.
Jag vill inte påverka strömmen i ledaren nämnvärt. Utan bara veta när 12-20V~ (någerlunda fyrkants våg) 2< mA (eller som jag sa först 50mA) flyter i ledaren.
Avkännaren ska vara billig gärna runt 10-50kr (tungelement 10kr) då jag antagligen ska mäta 20-100 ledare.
Hur många A kommer motståndet att dra? Är inte riktigt med på vad en avr D/A är.Om det är möjligt tror jag att det är bättre att mäta spänningen över ett litet motstånd i serie med slingan, typ 0.1 ohm eller nåt och förstärka upp med en opamp och mäta med en avr D/A om du vill ha det digitalt...
Hur ska koppartråden lindas, runt ytterdiametern eller runt meterialet (altså genom centrumhålet? Räcker det med att ledaren går igenom en gång? Ska innerdiametern vara så liten som möjligt? Vad menar du med, Sedan lite pulsformnng med någon förstärkare? Är det för att förstärka signalen i koppartråden.Du skulle kunna placera ledaren inuti en ring(toroid) med hög permeablitet,
Jag ska altså förstärka signalen i ledaren för att slippa använda så många varv runt tungelementet? Kan man göra det utan att påverka strömmen i ledaren? Har dålig koll på hur en OP-förstärkare fungerer.Du borde kunna göra på samma sätt, men koppla in signalen från spolen till en OP-förstärkare som förstärker upp signalen. På utgången på OP:n kan du sedan koppla på annan elektronik.
1: Ta en liten ringkärna, t.ex. ELFA 58-728-25 (bara ett exempel, finns många olika)
2: Dra en tunn koppertråd genom så många varv du bara orkar och som du får plats för. Många varv = hög känslighet.
3: Dra igenom den ledare du vill mäta på. Minst 1 gång men gärna fler.
4: Nu får du ut en spänning på den tunna tråden som är linjär (inom vissa gränser) med strömmen i tråden du mätar.
5: Denna spänning från de tunns tråderna kan du förstärka och använda som signal, du kan likrikta osv.
Edit: Du kan läsa i ELFAs faktasidor om ström och tjocklek i ledare och på samma gång varför det är totalt likgiltigt vilken spänning det rör sig om.
Då du fortfarande inte har angivit vilken frekvensområde detta rör sig om kan du inte få bättre anvisninger i nuläget.
2: Dra en tunn koppertråd genom så många varv du bara orkar och som du får plats för. Många varv = hög känslighet.
3: Dra igenom den ledare du vill mäta på. Minst 1 gång men gärna fler.
4: Nu får du ut en spänning på den tunna tråden som är linjär (inom vissa gränser) med strömmen i tråden du mätar.
5: Denna spänning från de tunns tråderna kan du förstärka och använda som signal, du kan likrikta osv.
Edit: Du kan läsa i ELFAs faktasidor om ström och tjocklek i ledare och på samma gång varför det är totalt likgiltigt vilken spänning det rör sig om.
Då du fortfarande inte har angivit vilken frekvensområde detta rör sig om kan du inte få bättre anvisninger i nuläget.
Provade lite precis, får dioden att lysa med ett 680 ohms motstånd på spåret blir väl runt 20mA i ledningen. Vill ner till 1-2mA och inte bergänsa ledaren till tunn koppartråd. Får inskaffa en ring och testa lite.
Vet inte vad modelljärnvägs dcc växelströmen ligger i för frekvens men det är under 100Hz.
Som sagt är inte proffs på det här med elektronik.

Vet inte vad modelljärnvägs dcc växelströmen ligger i för frekvens men det är under 100Hz.
Som sagt är inte proffs på det här med elektronik.

Senast redigerad av Plura 5 maj 2005, 14:38:47, redigerad totalt 1 gång.
-
- Kontakt:
När det flyter ström genom ledaren altså när ett lok eller vagn med en minsta resistans på 5k mellan hjulen finns på ett isolerat spåravsnitt ska en diod lysa eller kunna kopplas in i t.ex. denna krets http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/DccBODvt5.html
Jag har inte bestämt hur jag ska göra än därför min lite mer allmänna fråga.
Finns färdiga moduler att köpa men är roliga att försöka få till det själv och så billigt som möjligt. Nu har jag fått ett flertal sätt att lösa det på, jordfelsbrytare, ringkärna, fortsätta med tungelement osv..
Bilden visade bara övriga intresserade vad jag testat.. behöver ingen förklaring till den. Inkoppling:

Jag har inte bestämt hur jag ska göra än därför min lite mer allmänna fråga.
Finns färdiga moduler att köpa men är roliga att försöka få till det själv och så billigt som möjligt. Nu har jag fått ett flertal sätt att lösa det på, jordfelsbrytare, ringkärna, fortsätta med tungelement osv..
Bilden visade bara övriga intresserade vad jag testat.. behöver ingen förklaring till den. Inkoppling: