Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Inlägg av CNC Viking »

"Mycket idéer om programering här. Hoppas det är ok att diskutera det i din tråd Vikingen."

Jajjamensan, jag är ju i den fasen nu, och man lär sig av alla kommentarer från såväl handkodare som avantgardister...

"Däremot när det gäller vanlig 2.5D fräsning är det litet annorlunda.
Många verkar vara inne på att det gäller att minimiera koden till varje pris. Med hjälp av fasta cykler, subrutiner, macron mm."

Tyvärr är det väl så att de nya CAM'arna nu drar sig åt 3D-hållet även för 2 1/2D-strategierna.

"Man ska kunna backa och starta om vissa skär osv utan besvär."

Jag är lite rädd för såna situationer, när det hela stannar och man står där som en fiollåda i nian. Min idé är väl att trycka på reset, Z-home och backa programmet till förra verktygsbytet som har spindelstart, positioneringsdata mm för operationsstarten. Sen får man väl kolla vad som orsakade avbrottet och därefter, om allt var OK, köra sig fram till där det stannade och vidare i programmet.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Just detta med att man vill minimera antalet rader om det går på ett rimligt vis beror väl just på att vissa av oss arbetar med moderna hjälpmedel på mjukvarusidan men "fått nöja oss" med en maskintyp som är lite äldre snitt och därmed inte klarar av drip feed etc. Mao, raderna tar snabbt slut.

Iaf i de lägen som Peter beskriver där CAM:en börjar spruta ur sig massor med microsteg.
Det var tex aldrig min maskin avsedd för så nu måste man försöka hitta den bästa kompromissen mellan gammalt och nytt.

Jag vill oxå påpeka att jag hyser det största respekt för personer som säter, Noxin och ni andra med massor med erfarenhet av riktig maskinkörning. Ni har väl tom maskiner som är än äldre än min men sammtidigt är det sådant ni har lärt er för längesedan och vet hur man hanterar för att få ut max ur det. För mig personligen skulle det kännas klart avigt att ens försöka förstå mig på den biten.

Min filosofi är mer att försöka komma in i detta på en lagomnivå där man ser till att iaf förstå grunderna i kodandet och sen försöka lägga övriga saker så som CAM etc på en så vass nivå maskinen och jag själv klarar. Sen får man anpassa sig hela tiden efterhand man lär sig mer och ser vad som blir bäst, går snabbast eller är enklast för varje situation.

Bra tips om att se till så postprocessorn använder G02/G03 för kurvor.
Vill dock minnas att så redan är fallet. Ändå får jag liknande effekt som Peter vid "specialkomandon".
Har testat för lite för att kunna säga ngt till 100% ska väl tilläggas.

Mkt intressant diskussion som jag gärna ser fortsätter i nuvarande goda ton.
Jag lär mig massor och är mkt tacksam för era tips och idéer.

Vill du lyfta ut den Peter så gör så.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

"Mkt intressant diskussion som jag gärna ser fortsätter i nuvarande goda ton.
Jag lär mig massor och är mkt tacksam för era tips och idéer.

Vill du lyfta ut den Peter så gör så."

Nej för sjutton! Inte nu när det är så mycket kunnigt folk här med så mycket ackumulerad kunskap genom åren. Bara håll 'et igång...

Om det är flera här med CAM-erfarenheter, vore det kul att höra just era erfarenheter. T.ex. om det där med att spruta ur sig rader är allmänt, eller om vissa CAM'ar är mer välgjorda och postprocessar mer slimmat, osv... Glöm inte att berätta vilket CAM-program ni har också.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Lite jobb-uppdatering.

Levererade till första betalande kund i förra veckan. Detaljerna var 2st stödskenor i PET-plast för en rörbockningsmaskin. Man får spänna lagom hårt för att biten inte skall "skjuta rygg" och bli felbearbetad. Varvtalet kan hållas högt utom med lax-spårsfräsen då det gärna vill bränna fast spånorna i basmaterialet. Jag körde utan kylmedel, men det hade kanske varit en god idé?

Har även fräst med HM-fräs i SS2541 (34CrNiMo6) vilket gick mycket bra också.

Storlek ca 49 x 28 x 150. Radiespåret 3D-frästes med en fullradiefräs och 0.2mm step-over.
Blev ganska bra yta faktiskt, behövde ej putsas.
Bild

Men, hela maskinen såg ju ut som om vintern kommit in, vita spånor överallt. Och min damsugare slutade suga efter ett par minuter för det satte igen vid slangens ingång mot den patetiskt lilla påsen. Jag löste det problemet på några timmar och för några hundringar.

Min trogna 90-tals 1500W garagedammsugare är bra men inte för spånor och särskilt inte plastspånor.
Bild

Den får jobba vidare, men numera ihop med den här pjäsen. Vad sägs om en 125L uppsamlarsäck inuti. Fungerar helt kanon.
Bild

Tar dock resten av storyn i en egen tråd om den.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kul med lite jobb bilder :tumupp:

Detta med att städa efter sig är ju medaljens baksida, alla dessa olika material som skräpar ner på olika sätt. Det är ju bara att försöka få till det på bästa möjliga sätt. Den spån avskiljaren ser ju klart 'imponerande' ut, fungear den lika bra också?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Jajjamen, den fungerar helt perfekt. Kolla alla byggdetaljer i denna "Spånsugar-tråd" 8)

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =5&t=41521
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Plastspånor är ett skit att få i maskinen. Jag har problem själv just nu, efter ett plastjobb.

Jag tycker största problemet är att spånorna flyter på skärvätskan och därmed tar sig runt i systemet.
Återkommande problem att dom sätter igen kylvätskeslangar och munstycken mm.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Har en spånlåda, ovanför emulsionstanken, med en perforerad plåt i varje ände som agerar sil innan vätskan rinner ner i tanken.

Jag har hört talas om att den bästa filtreringen av kylvätskan görs med nån slags filterpapper (olje-och-vattentålig) som lägges ovanför dessa silar. Filterpappret stoppar effektivt alla spånor, även de fina som cirkulerar runt och försämrar verktygslivslängd mm.

Nån som har tips på sådant filterpapper?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Viking: alltid kul att följa dina projekt.

Jag kom och tänka på matlagnings silar. Det finns de med plastnät/tyg som man använder ibland när de med stålnät inte är tillräckligt täta.
Kanske återanvändbara kaffefilter i plast är för täta?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Kolla med någon firma som sysslar med rundslipning och planslipning.
Dom brukar ofta ha pappersfilter med kontinuerlig matning.
Där kanske du kan få köpa några meter billigt.
MIX

Inlägg av MIX »

Lånar tråden lite angående Soft starten, har samma problem när jag ska koppla in min Mazak mot några förbaskade automatsäkringar.
Enda problemet är att jag tror inte det sitter någon modul som kontrolerar om alla faser är med osv.
Skulle det kanske vara bra i mitt fall då att skydda "softstart" kalaset med en extra kontaktor som kan slås av av en termobrytare som är gemensamt ansluten mot motstånden med en tunn aluminium bit OM huvud kontaktorn inte skulle slås på av någon anledning och resitorerna skulle leda all ström. Et bondtrix kanske hehe :D har ni bättre förslag?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Ja, skruvsäkringar är det första du skall byta till. Sen bygga en softstart, om du också har en transformator som får strömrusning de första bråkdels sekunderna.

Min softstart har inte hängt sig och gått genom motstånden eller krånglat överhuvudtaget, sen jag installerade den i höstas.

Bara bygg och kör. Timer behövs inte. Vanlig kontaktor-tillslags-fördröjning räcker. Skaffa tillräckligt stor kontaktor bara, som orkar driva rubbet.

Har svårt att tänka mig att Mazak inte har installerat någon skyddsanordning för: tappad fas, fel fasföljd, låg spänning, hög spänning. Har du kollat i manualen. De brukar ge pryttlingarna konstiga namn ibland. :mrgreen:
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Lite uppdatering nu när CNC'n varit i bruk ett tag...

Så här ser den ut ganska ofta nu i alla fall, t.o.m. 4-5 ggr så mycket spån ibland
Bild

Kylvätskesystemet fungerar som väntat, men man måste ofta rikta om strålen för att den skall träffa rätt borr / fräs-ställe. När man borrar i aluminium drar det upp spånor på borren som sedan viftar bort kylvätskan från hålet :(

Gejdoljan från Z-gejdrarna fångas upp mycket effektivt av min gejdoljeuppsamlare. Här har jag nyss hällt av gejdoljan som nådde ända upp i behållaren. Det blir ca 50% kylvätska också pga att den sprutar mot gejdrarna och sen rinner ner hit också. Men det är ju lätt att först hälla av oljan i en dunk och sedan hälla tillbaka kylvätskan i sumpen.
Bild

Tack vare att jag tar hand om Z-gejdoljan innan den hinner komma ner i sumpen, blir det inte mycket alls att skimma bort. Jag kör ca 1/2 timme via en vanlig vrid-timer då och då och detta är vad jag samlat upp hittills från start. Sen kör jag med akvarieluftpumpen 1 timme sent varje kväll 7 dar i veckan och det resulterar i en mycket fräsch kylvätska som inte luktar alls. Det har gått 2 månader sen jag fyllde på vatten i sumpen, så nu hade det dunstat 22L igen, inte mycket mer än det dunstade på bara 1 månad. Koncentrationen var uppe i 6.4% nu. Verkar som att det "slutar dunsta" när denna koncentration uppnåtts. Men jag har inte kört hårt, och det kanske beter sig annorlunda om man gör det. Koncentrationen gick ner till ursprungliga 5.5% igen när jag fyllt på med vatten. Det är ju billigt så här långt för det är ju bara oljan som kostar nåt.
Bild

Det sprutar runt en hel del kylvätska när man fräser med höga varv. Undre täckplåten som jag monterade fungerar bra och stänger ute skiten från verktygsväxlaren.
Bild

Jag är ganska nöjd med mitt automatiska spånskydd för verktygskonorna. Fungerar över förväntan och släpper inte in en enda spåna i växlaren. Denna bild visar hur det sett ut ända sen den var nyrenoverad. Har inte behövt ta bort en enda liten spåna / eller torka kylvätska.
Bild

Så här ren gör jag maskinen varje vecka eller senast varannan vecka om det inte blivit så mycket. OBS, detta är ingen fuskbild från när den var nyrenoverad, utan en bild tagen i söndags.
Bild

Lite fler detaljer som körts fram så här långt.
Detaljer till "alvestjo"s DIY Portal-fräs. Se även tråden "Jonas CNC".
Diverse Portal-plattor, Stegmotorfäste, Spindelfästen, Spindeldocka, Stålplatta, Kulmutterhus mm.
Aluminiumdelarna är tillverkade i SS 4212.
Bild

Spindelfästena monterade i spindeldockan (en UNP 120-balk).
Bild

Stay tuned....
sledneck

Inlägg av sledneck »

Jag har följt tråden ganska länge och lite har hänt.
Skall du konkurera med alla(10000 )styrda maskiner
som står still i dagens konjuktur? Hur skall du ens kunna tävla
med dåliga kunskaper
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Dags att nyktra till/gå och lägga sig?
Just CNC-operatörer är lite utav ett bristyrke..
Dåliga kunskaper? :humm:
Skriv svar