Problem med låst PWM

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blownaway
Inlägg: 30
Blev medlem: 6 januari 2010, 18:12:43

Problem med låst PWM

Inlägg av blownaway »

Hej
Vi håller på och bygger gasturbin på en spark men under första provstarten som skedde i helgen hade vi problem med samtliga tre PWM moduler som sitter och styr 3st 12v bränslepumpar av Bosch typ.

Alla Pwm sitter individuellt och driver varsin pump.

Problemet är att dom går på full fart och inte går att reglera ner.
har en velleman K8004 och två som är köpt på electrokit.se moduler/motorstyrning och den enklare modellen
Dom är rätt kopplade, det jag gjort är att jag lött loss potten och dragit den upp på styret med en kabel kopplad på samtliga ben, bara förlängt benen alltså...

Ytterst tacksam för svar!
Senast redigerad av blownaway 2 mars 2010, 18:27:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26610
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av Icecap »

"Dom är rätt kopplade"
- Jaha? Och det fungerar inte...

"det jag gjort är att jag lött loss potten och dragit den upp på styret med en kabel kopplad på samtliga ben, bara förlängt benen alltså"
- Men - det var 3 st PWM ... men 1 pot?
- och "bara förlängt benen alltså" - har du avstörning på? Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö.
Går det ens att förlänga kabeln eller samlas det in störningar så det heter duga (retorisk fråga, det fungerar ju inte...)

Och vad var egentligen frågan?
blownaway
Inlägg: 30
Blev medlem: 6 januari 2010, 18:12:43

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av blownaway »

För det första skulle min mormor kunna räkna ut att det jag söker (alltså frågan) är svaret på vad som är fel.
För det andra så skulle samma mormor eftersom jag bara har en, även kunna räkna ut att det är 1 pot per pwm (3) 1x3=3
"Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö." Förlägningen kanske du menar?

Det har inte med poten att göra, och framför allt inte med tändningen som inte ens är inkopplad.
Så min nya fråga är varför svarar man ens på en tråd om man inte vill föra den frammåt?
Idiot! Jag löser detta själv, tack och hej
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26610
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av Icecap »

Jaha... hej hej :humm:

Nåja, h*n frågade mormor såklart...

Och "idiot"? Vem? Du? OK, det kan jag köpa.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11101
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av prototypen »

Jag tycker synd om dig blownaway, du har just idiotförklarat en av forumets mera kunnige konstruktör. En dåligt formulerad fråga och ett snabbt konstaterande att du inte gjort ett enda litet fel och trots det fungerar det inte.

Har du ett schema på elektroniken, vad är det för sorts bränslepump, är det en med roterande motor eller är det stor magnet och fjäder som trycker ut bränsle. Med vad har du mätt att elektroniken "låser sig". Har du provat att driva något annat med elektroniken.

Om blownaway är ett bra namn på dig då får det väl vara så

Protte, jag har hållit på bara lite längre än IceCap
blownaway
Inlägg: 30
Blev medlem: 6 januari 2010, 18:12:43

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av blownaway »

Synd och synd, jag har inte idiotförklarat honom för hans kunskap vad gäller elektronik utan för hans oförmåga att dela med sig av den samt oförmågan att ens försöka läsa mellan raderna... Man blir ju jävligt inspirerad av att få ett spydigt första svar av nån som bara verkar leta efter trådar där man kan få gnälla av sig lite t.ex för att kärringen inte släpper till.
Och vad gäller inte ett endaste litet fel så konstaterade jag att jag hade kopplat rätt dvs: + på +, gnd till chassie, m+ till motor + & m- till motorns minus. Och att jag lött tre ledare mellan pot och kort utan att blanda ihop dom...
Det var vad jag menade med rätt kopplat...
Men om det är ordmärkande som är den stora grejjen på det här forumet verkar det inte va nåt för mig...
Om vi redan är där vad gäller namn så vad betyder Icecap? Är det Sveriges coolaste kondensatorfetishist? Angående mormor så kan ni hålla utkik efter "dixie_sticks" på närmaste sticknings forum...
Men jag ber om ursäkt för att jag tog upp eran tid!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36158
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av Glenn »

Det som utlöste det hela var nog mer att du svarade spydigt när någon tog sej tid att (på ett lite ofint sätt förvisso) efterfråga mer information.


Själv skulle jag i ditt fall testa med vanlig felsökning, typ sätta tillbaka poten på kortet, funkar det då ? ..om jag belastar med något annat (typ en lampa), funkar det då ? om jag flyttar hela kortet till en bit bort, funkar det då ? ..om jag kör korten ett och ett, funkar det då ? (inte nödvändigtvis i den ordningen.)

Allt för att försöka ringa in problemet.
blownaway
Inlägg: 30
Blev medlem: 6 januari 2010, 18:12:43

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av blownaway »

Tack Glenn! det har jag redan börjat med.
Blir så j*vla less på folk som är så j*vla kompetenta att dom inte ens orkar försöka förstå...

Tyckte det stog tydligt: "Problemet är att dom går på full fart och inte går att reglera ner."
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5939
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av hcb »

> det har jag redan börjat med.

... och vad var resultatet?

Jetdriven spark, hm, what could possibly go wrong? :lol:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24440
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av Henry »

Det låter som en kortslutning eller liknande i någon del, i drivtrissan eller kontroll ic:n eller ev något annat som jag inte kan sia om då jag inte har schemat.

Är ic:n kass så kan det då vara en ren likspänning ut från dess drivpinne som är ungefär nära eller exakt samma spänning som du matar alt med och detta ser du lättast med ett oscilloskop och är det en ren likspänning så är det med stor sannolikhet något skit med IC:n. Om det är ett pulståg som varierar när du vrider poten så är säkerligen drivtrissan kass och har gått i kortslutning.

Ett enkelt sätt att se om drivtrissan är kass är att koppla bort allt till den men företrädelsevis att löda loss den och ohm mäta den genom alla pinnarna. Är det en mosfet så går dessa normalt i kortslutning mellan alla pinnarna vilket rä väldigt lätt att kontrollera, en vanlig bipolär trissa om det nu använts kan det bli lite vad som helst med ibland.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av blueint »

Tycker Henrik's svar är vettigt.
Koppla loss, kontrollmät transistorn/MOSFET. Mät att det verkligen är puls på utgången, och inte DC. Kolla konstruktionen med avseende på insignal till transistor/MOSFET rätt utseense. Highside-lowside, potentialer mm.
Motorer gillar även att skicka tillbaks EMK, så skyddsdiod är lämpligt.
Thallion
Inlägg: 112
Blev medlem: 2 juli 2008, 19:40:31
Ort: Danderyd

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av Thallion »

"Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö." Förlägningen kanske du menar?
För att märka ord i en ordmärkning: Varför byta ut ett grammattiskt fel mot ett stavfel? :vissla:
blownaway
Inlägg: 30
Blev medlem: 6 januari 2010, 18:12:43

Re: Problem med låst PWM

Inlägg av blownaway »

Ja säg du det... varför byta ett stavfel mot ett annat?
kan det vara "grammatiskt" du tänkte på?
Fy fan
Skriv svar