Problem med låst PWM
Problem med låst PWM
Hej
Vi håller på och bygger gasturbin på en spark men under första provstarten som skedde i helgen hade vi problem med samtliga tre PWM moduler som sitter och styr 3st 12v bränslepumpar av Bosch typ.
Alla Pwm sitter individuellt och driver varsin pump.
Problemet är att dom går på full fart och inte går att reglera ner.
har en velleman K8004 och två som är köpt på electrokit.se moduler/motorstyrning och den enklare modellen
Dom är rätt kopplade, det jag gjort är att jag lött loss potten och dragit den upp på styret med en kabel kopplad på samtliga ben, bara förlängt benen alltså...
Ytterst tacksam för svar!
Vi håller på och bygger gasturbin på en spark men under första provstarten som skedde i helgen hade vi problem med samtliga tre PWM moduler som sitter och styr 3st 12v bränslepumpar av Bosch typ.
Alla Pwm sitter individuellt och driver varsin pump.
Problemet är att dom går på full fart och inte går att reglera ner.
har en velleman K8004 och två som är köpt på electrokit.se moduler/motorstyrning och den enklare modellen
Dom är rätt kopplade, det jag gjort är att jag lött loss potten och dragit den upp på styret med en kabel kopplad på samtliga ben, bara förlängt benen alltså...
Ytterst tacksam för svar!
Senast redigerad av blownaway 2 mars 2010, 18:27:14, redigerad totalt 1 gång.
Re: Problem med låst PWM
"Dom är rätt kopplade"
- Jaha? Och det fungerar inte...
"det jag gjort är att jag lött loss potten och dragit den upp på styret med en kabel kopplad på samtliga ben, bara förlängt benen alltså"
- Men - det var 3 st PWM ... men 1 pot?
- och "bara förlängt benen alltså" - har du avstörning på? Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö.
Går det ens att förlänga kabeln eller samlas det in störningar så det heter duga (retorisk fråga, det fungerar ju inte...)
Och vad var egentligen frågan?
- Jaha? Och det fungerar inte...
"det jag gjort är att jag lött loss potten och dragit den upp på styret med en kabel kopplad på samtliga ben, bara förlängt benen alltså"
- Men - det var 3 st PWM ... men 1 pot?
- och "bara förlängt benen alltså" - har du avstörning på? Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö.
Går det ens att förlänga kabeln eller samlas det in störningar så det heter duga (retorisk fråga, det fungerar ju inte...)
Och vad var egentligen frågan?
Re: Problem med låst PWM
För det första skulle min mormor kunna räkna ut att det jag söker (alltså frågan) är svaret på vad som är fel.
För det andra så skulle samma mormor eftersom jag bara har en, även kunna räkna ut att det är 1 pot per pwm (3) 1x3=3
"Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö." Förlägningen kanske du menar?
Det har inte med poten att göra, och framför allt inte med tändningen som inte ens är inkopplad.
Så min nya fråga är varför svarar man ens på en tråd om man inte vill föra den frammåt?
Idiot! Jag löser detta själv, tack och hej
För det andra så skulle samma mormor eftersom jag bara har en, även kunna räkna ut att det är 1 pot per pwm (3) 1x3=3
"Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö." Förlägningen kanske du menar?
Det har inte med poten att göra, och framför allt inte med tändningen som inte ens är inkopplad.
Så min nya fråga är varför svarar man ens på en tråd om man inte vill föra den frammåt?
Idiot! Jag löser detta själv, tack och hej
Re: Problem med låst PWM
Jaha... hej hej 
Nåja, h*n frågade mormor såklart...
Och "idiot"? Vem? Du? OK, det kan jag köpa.

Nåja, h*n frågade mormor såklart...
Och "idiot"? Vem? Du? OK, det kan jag köpa.
- prototypen
- Inlägg: 11101
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Problem med låst PWM
Jag tycker synd om dig blownaway, du har just idiotförklarat en av forumets mera kunnige konstruktör. En dåligt formulerad fråga och ett snabbt konstaterande att du inte gjort ett enda litet fel och trots det fungerar det inte.
Har du ett schema på elektroniken, vad är det för sorts bränslepump, är det en med roterande motor eller är det stor magnet och fjäder som trycker ut bränsle. Med vad har du mätt att elektroniken "låser sig". Har du provat att driva något annat med elektroniken.
Om blownaway är ett bra namn på dig då får det väl vara så
Protte, jag har hållit på bara lite längre än IceCap
Har du ett schema på elektroniken, vad är det för sorts bränslepump, är det en med roterande motor eller är det stor magnet och fjäder som trycker ut bränsle. Med vad har du mätt att elektroniken "låser sig". Har du provat att driva något annat med elektroniken.
Om blownaway är ett bra namn på dig då får det väl vara så
Protte, jag har hållit på bara lite längre än IceCap
Re: Problem med låst PWM
Synd och synd, jag har inte idiotförklarat honom för hans kunskap vad gäller elektronik utan för hans oförmåga att dela med sig av den samt oförmågan att ens försöka läsa mellan raderna... Man blir ju jävligt inspirerad av att få ett spydigt första svar av nån som bara verkar leta efter trådar där man kan få gnälla av sig lite t.ex för att kärringen inte släpper till.
Och vad gäller inte ett endaste litet fel så konstaterade jag att jag hade kopplat rätt dvs: + på +, gnd till chassie, m+ till motor + & m- till motorns minus. Och att jag lött tre ledare mellan pot och kort utan att blanda ihop dom...
Det var vad jag menade med rätt kopplat...
Men om det är ordmärkande som är den stora grejjen på det här forumet verkar det inte va nåt för mig...
Om vi redan är där vad gäller namn så vad betyder Icecap? Är det Sveriges coolaste kondensatorfetishist? Angående mormor så kan ni hålla utkik efter "dixie_sticks" på närmaste sticknings forum...
Men jag ber om ursäkt för att jag tog upp eran tid!
Och vad gäller inte ett endaste litet fel så konstaterade jag att jag hade kopplat rätt dvs: + på +, gnd till chassie, m+ till motor + & m- till motorns minus. Och att jag lött tre ledare mellan pot och kort utan att blanda ihop dom...
Det var vad jag menade med rätt kopplat...
Men om det är ordmärkande som är den stora grejjen på det här forumet verkar det inte va nåt för mig...
Om vi redan är där vad gäller namn så vad betyder Icecap? Är det Sveriges coolaste kondensatorfetishist? Angående mormor så kan ni hålla utkik efter "dixie_sticks" på närmaste sticknings forum...
Men jag ber om ursäkt för att jag tog upp eran tid!
Re: Problem med låst PWM
Det som utlöste det hela var nog mer att du svarade spydigt när någon tog sej tid att (på ett lite ofint sätt förvisso) efterfråga mer information.
Själv skulle jag i ditt fall testa med vanlig felsökning, typ sätta tillbaka poten på kortet, funkar det då ? ..om jag belastar med något annat (typ en lampa), funkar det då ? om jag flyttar hela kortet till en bit bort, funkar det då ? ..om jag kör korten ett och ett, funkar det då ? (inte nödvändigtvis i den ordningen.)
Allt för att försöka ringa in problemet.
Själv skulle jag i ditt fall testa med vanlig felsökning, typ sätta tillbaka poten på kortet, funkar det då ? ..om jag belastar med något annat (typ en lampa), funkar det då ? om jag flyttar hela kortet till en bit bort, funkar det då ? ..om jag kör korten ett och ett, funkar det då ? (inte nödvändigtvis i den ordningen.)
Allt för att försöka ringa in problemet.
Re: Problem med låst PWM
Tack Glenn! det har jag redan börjat med.
Blir så j*vla less på folk som är så j*vla kompetenta att dom inte ens orkar försöka förstå...
Tyckte det stog tydligt: "Problemet är att dom går på full fart och inte går att reglera ner."
Blir så j*vla less på folk som är så j*vla kompetenta att dom inte ens orkar försöka förstå...
Tyckte det stog tydligt: "Problemet är att dom går på full fart och inte går att reglera ner."
- hcb
- Moderator
- Inlägg: 5939
- Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
- Skype: hcbecker
- Ort: Lystrup / Uppsala
- Kontakt:
Re: Problem med låst PWM
> det har jag redan börjat med.
... och vad var resultatet?
Jetdriven spark, hm, what could possibly go wrong?
... och vad var resultatet?
Jetdriven spark, hm, what could possibly go wrong?

Re: Problem med låst PWM
Det låter som en kortslutning eller liknande i någon del, i drivtrissan eller kontroll ic:n eller ev något annat som jag inte kan sia om då jag inte har schemat.
Är ic:n kass så kan det då vara en ren likspänning ut från dess drivpinne som är ungefär nära eller exakt samma spänning som du matar alt med och detta ser du lättast med ett oscilloskop och är det en ren likspänning så är det med stor sannolikhet något skit med IC:n. Om det är ett pulståg som varierar när du vrider poten så är säkerligen drivtrissan kass och har gått i kortslutning.
Ett enkelt sätt att se om drivtrissan är kass är att koppla bort allt till den men företrädelsevis att löda loss den och ohm mäta den genom alla pinnarna. Är det en mosfet så går dessa normalt i kortslutning mellan alla pinnarna vilket rä väldigt lätt att kontrollera, en vanlig bipolär trissa om det nu använts kan det bli lite vad som helst med ibland.
Är ic:n kass så kan det då vara en ren likspänning ut från dess drivpinne som är ungefär nära eller exakt samma spänning som du matar alt med och detta ser du lättast med ett oscilloskop och är det en ren likspänning så är det med stor sannolikhet något skit med IC:n. Om det är ett pulståg som varierar när du vrider poten så är säkerligen drivtrissan kass och har gått i kortslutning.
Ett enkelt sätt att se om drivtrissan är kass är att koppla bort allt till den men företrädelsevis att löda loss den och ohm mäta den genom alla pinnarna. Är det en mosfet så går dessa normalt i kortslutning mellan alla pinnarna vilket rä väldigt lätt att kontrollera, en vanlig bipolär trissa om det nu använts kan det bli lite vad som helst med ibland.
Re: Problem med låst PWM
Tycker Henrik's svar är vettigt.
Koppla loss, kontrollmät transistorn/MOSFET. Mät att det verkligen är puls på utgången, och inte DC. Kolla konstruktionen med avseende på insignal till transistor/MOSFET rätt utseense. Highside-lowside, potentialer mm.
Motorer gillar även att skicka tillbaks EMK, så skyddsdiod är lämpligt.
Koppla loss, kontrollmät transistorn/MOSFET. Mät att det verkligen är puls på utgången, och inte DC. Kolla konstruktionen med avseende på insignal till transistor/MOSFET rätt utseense. Highside-lowside, potentialer mm.
Motorer gillar även att skicka tillbaks EMK, så skyddsdiod är lämpligt.
Re: Problem med låst PWM
För att märka ord i en ordmärkning: Varför byta ut ett grammattiskt fel mot ett stavfel?"Om det finns en tändning med i det hela kan du kyssa den förlängning adjö." Förlägningen kanske du menar?

Re: Problem med låst PWM
Ja säg du det... varför byta ett stavfel mot ett annat?
kan det vara "grammatiskt" du tänkte på?
Fy fan
kan det vara "grammatiskt" du tänkte på?
Fy fan