Teslaspole

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
!Search

Re: Teslaspole

Inlägg av !Search »

Aha, jag hade tänkt något i stil med detta. http://deepfriedneon.com/graphics/pie_dishes.jpg
Och sedan ha toroiden runt den, så att den fungerar som en fälg, typ.

Fick dock tag på ett rör till terminalen idag. Drasuten, kallades det röret. Som ett flexibelt och töjbart ventilationsrör i aluminium. Man kan bestämma längden på den, upp till 1 meter tror jag det var.. Så nu måste jag bestämma mig för en längd som verkar vettig :P Låter 85cm i omkrets rimligt?
Spazze

Inlägg av Spazze »

Det låter rimligt i mina öron iaf.
!Search

Inlägg av !Search »

Jag har läst runt lite under helgen om teslaspolar, och har sett att det finns två sätt att koppla. Antingen Kopplar man gnistgapet parallellt över primärspolen, eller kondensatorn parallellt över. Vilken skillnad gör detta, och vilken är lämpligast att välja?

Edit: Hjärnsläppet släppte sedan..
!Search

Inlägg av !Search »

Har nu kommit till valet av kondensatorer. Ska använda mig utav MMC, men är dåligt insatt kondensatorer. Har ni några förslag på tillverkare/modeller som skulle passa bra till en Teslaspole? De ska ju tåla höga frekvenser och ligga runt 30nF. Kommer införskaffa mig dem via Elfa, troligen.
Spazze

Inlägg av Spazze »

!Search

Inlägg av !Search »

Det är klart man gör, och det har jag också gjort..
Men detta var ändå en fråga som inte har något definitivt svar, utan är mer en "smak"- eller åsikts -fråga. Lite tips och tankar på kondensatorer;)
Spazze

Inlägg av Spazze »

För en massa år sen använde jag nån modell från ELFA som funkade jättebra och var jättedyr. Jag kommer ihåg att jag har läst om en variant som man kunde beställa från Tyskland t ex för 1/10 av det priset, men det var många år sen som sagt.

Leta upp en lämplig sort till bra pris som inte har för låg kapacitans, det blir jobbigt att löda ihop hundratals kondensatorer. Glöm inte högohmiga resistorer över kondingarna. Kanske ett par i serie för att klara spänningen.
!Search

Inlägg av !Search »

Ja just det.. Resistorer måste man ha till MMC. Men tack för hjälpen.. har nu hittat ett par jag tro ska funka.

Har nog allt beräknat nu och vet vad jag ska ha. Tack så mycket till alla ;)

En liten tanke som slog mig bara var när jag letade kopparrör till primärspolen (ska köra med 1/4") var att om det blir någon skillnad i induktansen om man väljer ett rör eller en kompakt kopparledare? Blir det mer induktans i en ledare, så som en tjock koppartråd, än i ett kopparrör med samma diameter?
Spazze

Inlägg av Spazze »

Om ytterdiametern är densamma gör det ingen skillnad om det är ett rör eller en solid ledare. Designa med några extra varv på primären för säkerhets skull.

Edit: ytterdiametern gör nog inte heller någon skillnad. Det är antal varv på en yta som är det viktiga.
!Search

Inlägg av !Search »

Aha, tack så mycket;)
Går det att använda ett experimentkort till MMC banken, i och med den höga spänningen?
Spazze

Inlägg av Spazze »

Om det har kopparöar finns det risk för överslag. Jag har använt kort utan koppar till en MMC utan problem. Man kan ju räkna på isolationsavstånd om man vill men enklast vore att undvika kort med koppar.
!Search

Inlägg av !Search »

Hm, har letat runt lite, men kan inte hitta något experimentkort/lavbbkort utan koppar, förutom på elfa (som då blir lite dyrt).
Var kan man få tag på sådana kort?
Spazze

Inlägg av Spazze »

Jag hittar inget för tillfället... Annars kan man ju ta en lämplig plastskiva och borra hål om det inte är jättemånga kondensatorer som ska monteras.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

!Search

Inlägg av !Search »

Allt är i stort sett klart, och ska bara kopplas ihop nu...
Vilken storlek brukar man ha till mindre teslaspolar? 6mm^2 borde väl räcka?
Bilder och annat kommer kanske upp i en projekt tråd senare
Skriv svar