Använda ULN2003 för att bygga en LED array?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
SpanCox

Använda ULN2003 för att bygga en LED array?

Inlägg av SpanCox »

Jag har funderingar på att använda en Basic Stamp 2 som har legat i en låda alldeles för länge till att styra en "stjärnhimmel".

Som jag förstår det klarar BS2 av att styra en led per I/O och grupp dvs totalt 2 stycken. Det blir ju inte mycket till stjärnhimmel om man säger så. ;)

Då tänkte jag att man kunde använda några ULN2003 till att bygga en 7x7 led stor array.
Problemet är att jag inte riktigt förstår hur många LED:ar som ULN2003 klarar av att driva. Länken http://focus.ti.com/lit/ds/symlink/uln2003a.pdf (fig 14) tolkar jag som att den klarar av ung 70mA med alla sju outputsen drivna samtidigt. Är det ett korrekt antagande?

Om jag vill kunna tända några leddar samtidigt och lugnt och snyggt låta dem fada upp och sedan ner, är jag helt ute och cyklar om jag vill uppnå det resultatet med en BS2 och några ULN2003?

Med vänlig hälsningar,

En glad amatör.
sodjan
EF Sponsor

Re: Använda ULN2003 för att bygga en LED array?

Inlägg av sodjan »

En ULN2003 gör inte att du får fler utgångar. Eller hur menar du ?

> Om jag vill kunna tända några leddar samtidigt och lugnt och snyggt låta dem fada upp och sedan ner

Den helt avgörande frågan här är vilket brydelse du lägger i "några".
Och har du kolla på hur du ska "fada" dom med BS2'an ?

> hur många LED:ar som ULN2003 klarar av att driva.

Beror lite på hur du kopplar och vilken matningsspänning du har tillgänglig.
ULN kretsarna klarar upp till 50V har jag för mig och det blir ganska många
LED's i serie. Dock blir det ju samma styrning av alla...
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Tack för ett snabbt svar!

Nej, fler utgångar får jag ju inte med en 2003a. Men... BS2:an har 16 i/o. De måste ju gå att använda till att styra något? ;)

Så jag tänkte att de väl kunde användas för att styra en uln2003 som i sin tur tänder ett gäng leddar?
Det totala antalet rör sig om 49 st initialt.

Fadningen är en senare och eventuell fråga, men jag funderade på pwm som jag pillat litet med förr.

Om vi börjar med en liten och förenklad fråga nu; kan jag använda en ULN2003a för att få sju lysdioder att lysa simultant från en utgång på BS2:an?
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Ja, det funkar, men använd hellre ULN2803, den har 8 drivsteg.
Har för mig att den orkar med 500 mA per utgång. Kolla dock med ditt geeksheet så att du håller dig inom ramarna, den klarar max 1,5A per kapsel har jag för mig.
ULNxxxx används för low side styrning, men du kan använda UDNxxxx för anodsidan på din matris.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Är det bara antalet drivsteg som skiljer så kanske jag kan använda de 2003or jag har liggande här hemma så länge?

Noobfråga #1: Vad menas med "ditt geeksheet"?
Noobfråga #2: Vad menas med "används för low side styrning"

Jag har kikat litet på UDN2981A skulle det vara enklare att få ihop något om jag fixade några sådana?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Här ser du ett ex. på hur du kan styra massor av LED från en parallellport. Samma princip kan du använda med din BS2. 74374 klara inte att driva LED direkt så du får användning för ULNxxxx för att öka drivförmågan.

Low side innebär att man styr genom att slå till/från på GND-sidan.
Hig side innebär att man styr genom att slå till/från på matningssidan (+5V/+12V etc).
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Det låter jättebra att få se ett exempel på hur jag kan bygga, men jag ser inte så mycket. ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag byggde en LED-array baserad på ULN2003 förut, frågan är om jag ritade ett schema på den, men det är ju inte överdrivet komplicerat egentligen.

Jag har f.ö köpt en bunt ULN2803 som jag tänkte köra istället (så jag kan köra alla 8x8 lysdioderna istället för 8x7 som idag)

Såhär blev det..

Bild

Och en kass film som visar hur det såg ut..

http://repulsiv.se/projects/movies/8x8matrix.mov

Alla lysdioderna är ihopkopplade med typ anod i X-led och katod i Y-led (om jag minns rätt) och drivna från en PIC genom en ULN2003.

Som synes är det stenålderslysdioder som jag hade ett hundratal liggandes, därav den svaga ljusstyrkan.. dessutom ser man att
intensiteten blir lägre när många dioder är tända på samma rad.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Tack för hjälpen, nu har jag kommit någon vart.

Jag har några frågor som jag inte lyckas klura ut.

Om man bygger en matris med 7 x 7 lysdioder där radernas katoder är ihopkopplade och kolumnernas anoder likaså...
ULN2003 har ju sju ingångar, och när man skickar en puls till någon av dem så sluts den utgången mot jord.
Hur gör jag då för att styra vilken kolumn jag vill lägga spänningen över?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

SpanCox skrev:Det låter jättebra att få se ett exempel på hur jag kan bygga, men jag ser inte så mycket. ;)
Glömde visst länken. Ursäkta!
http://discolitez.com/pmwiki/pmwiki.php ... e.Deluxe32

Här ser du ett ex. på hur du kan styra massor av LED från en parallellport. Samma princip kan du använda med din BS2. 74374 klara inte att driva LED direkt så du får användning för ULNxxxx för att öka drivförmågan.
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Glenn skrev:Jag byggde en LED-array baserad på ULN2003 förut, frågan är om jag ritade ett schema på den, men det är ju inte överdrivet komplicerat egentligen.
Tack för hjälpen!
Skulle du kunna försöka dig på att skissa upp det litet snabbt, jag förstår inte vad du använder för att driva leddarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan se om jag kan rita ihop nåt, men det är jobbigt att rita 64 LED's :) man kan kanske rita ut några iofs :)
SpanCox

Inlägg av SpanCox »

Sådär, då har jag pulat och haft mig en smula. Kul har det varit med. ;)

I alla fall. Nedan bild illustrerar hur det är kopplat i detta nu, leddarna tänds via pwm vilket jag tolkar som att inga motstånd behövs. När jag mäter ligger lasten runt 1,8mA per led (pwm duty 100) och det ser väl bra ut?

Om jag sätter 8 till high och skickar "pwm 0, 100, 1" så lyser den översta vänstra dioden.

Jag skulle gärna vilja ha litet input från er på om jag har gjort några större no-no:s som jag bör rätta till:

Bild

Jag får vill även ta tillfället i akt och tacka så innerligt för all visdom som ni har öst över mig hittills.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Du saknar begränsningsmotstånd på LED'arna, dessutom inverterar väl båda där så att du ändå kommer att behöva sätta kollumn till hig och rad till low (eller tvärt om), mend et är ju inget problem utom tankemässigt.
Skriv svar