Tack vare den feedbacken jag fick här på forumet på min förra portaldesign har jag nu helt börjat om med en mer "normal design".
Tanken är att den kunna fräsa aluminium utan problem. Räknar med att lägga ca 15000-20000kr så jag vill ha ganska bra grejer och inte kompromissa för mycket på stabiliteten och prestandan. Den är även tänkt att stå i min lägenhet så jag tänkte bygga en inkapsling runt hela för damm och ljuddämpning.
Följande material har jag tänkt använda:
Kulskruvar (16mm) från "Kinesen på eBay"
Linjärlager (20mm) från "Kinesen på eBay" i X- och y-led
Något "plattare" linjärlager (tex THK,HIWIn) för z-led (bygghöjd ca 25mm)
Kuggremmar HTD5 och kuggremshjul
Blandning av ALU profiler (60x60mm eller 120x60mm) och massiv 10mm ALU i stommen etc.
Vattenkyld 2,2kw spindel från ebay(kina)
Geckodrive G201 Drivare
3-4Nm Stegmotorer
Här kommer lite skisser:

Baksidan (kuggremmar ej inritade):

Färgerna i bilderna:
Vitt = ALU profiler
Bått och Brunt = 10mm massiv ALU
Grönt = Linjärlager
Rött = Spindel
120x60mm och 60x60mm profil:

Det blev alltså en rörlig portal med dubbla kulskruvar (med en lång kuggrem på baksidan för att driva båda med EN motor). Kuggremmen på baksidan (ca 2m lång) kommer gå mellan 4 kuggremshjul (varav ett fungerar som spännare). Anledningen till detta är att jag vill kunna "sticka ut" långa skivor på baksidan och kuggremmen kom ivägen annars. Jag har även försökt placera kulskruvarna så dom är lite skyddade för damm (därför ser dom kanske lite "inklämda ut"). Ska försöka bygga något dammskydd för kulskruven i portalen också.
Portalen är byggd av en 120x60 med en 60x60 profi ovanpå, så den är 180mm hög. Detta borde göra flexet i portalen nästan obefintligt. Yttermåtten är ca 950x850mm. Arbetsytan blir ungefär 650x550 och ca 100mm i z-led.
Bygget blir lite tungt och klumpigt (ca 40kg i bara alu profilerna så hela lär hamna på runt 60kg) med tanke på att den antagligen kommer stå i min lägenhet. Men förhoppningsvis är det värt vikten för att få en stabil och flexibel maskin. Vad tror ni? Några förslag eller kommentarer?
//Jonas