Satt i mer än sex timmar igår och provade olika inställningar, googlade och läste på nätet. Till slut gav jag upp. Kanske har någon EFare tips och råd.
Mitt problem är att s.k "Line drawing characters" blir vanliga bokstäver. Ett exempel, alsamixer:

Problemet verkar finnas oavsett vilken terminal jag väljer, "linux, xterm, xterm-color osv, har till och med provat en terminal som heter "putty" också (ändrat TERM= .. variabeln i bash). Av vad jag kan se är problemet i putty och hur den hanterar UTF-8. Efter Googlandet igår så verkar finnas en del som har haft problem med just ncurses, UTF-8 och putty. Det är dock spridda skurar med olika distros och ibland bara i midnight commander ex, och det är mest inaktuella forumtrådar jag hittat. Det finns en miljövariabel (NCURSES_NO_UTF8_ACS=1) man kan sätta i bash och som ncurses letar efter innan det körs igång i ett program som tydligen skall "fixa" detta, men det funkade inte för mig iaf.
Jag säger som Sverker; "ska det vara så här??" Någon som kör putty med UTF-8 och inte har problem med ncurses??
Putty är inställd på UTF-8 under "character set translation of received data". Om jag ställer in "ISO-8859-1:1998 (Latin-1, West Europe)", blir ncurses fint igen, men då funkar ju inte de svenska tecknen, suck. Ett alternativ är naturligtvis att byta från det där fördömda UTF-8 och köra nåt annat på servern. Men "det ska ju tydligen vara UTF-8 numer", eller?
Mina inställningar i korthet:
(linuxservern) LANG=sv_SE.UTF-8
(linuxservern) TERM=xterm
(putty) "character set translation of received data" - UTF-8
Fattar inte att det skall vara så förbaskade svårt att få tecken att se ut som dom skall i linuxvärlden, det är ju ett evigt strul. Kan det vara nåt med Windowsmiljön? Fonter ex som inte stödjer UTF-8? Jag kör Windows 2000. (kom just på detta, skall springa ut i verkstan och prova på XP maskinen jag har där).
Help me Elektronikforumet, you're my only hope

/Oskar