Behöver tips angående en multimeter
Behöver tips angående en multimeter
Behöver en multimeter i 1000 kronors klassen, desto billigare desto bättre såklart.
Den ska mata ut värdena som mäts, till datorn var 20 sekund eller liknande till mjukvaran i datorn, så det krävs USB.
Vet inte om detta finns i den prisklassen, men jag ska mäta datorers nätagg enbart med den.
Den ska mata ut värdena som mäts, till datorn var 20 sekund eller liknande till mjukvaran i datorn, så det krävs USB.
Vet inte om detta finns i den prisklassen, men jag ska mäta datorers nätagg enbart med den.
Re: Behöver tips angående en multimeter
Det är nog bättre att specificera vilken noggrannhet du måste ha istället för priset, mätosäkerhet och repeterbarhet?
Jag tror inte att man får nån jättenogrann enhet för tusenlappen så men då jag mäter hur nätaggens "rails" presterar så mäts 3,3V 5V och 12V.
Så specifikt som möjligt är ju att sträva efter men som sagt budgeten ligger på en tusing.
Tack för tipset , ska kolla tråden!
Så specifikt som möjligt är ju att sträva efter men som sagt budgeten ligger på en tusing.
Tack för tipset , ska kolla tråden!
Kjell o Co har väl åtminstone två "billiga" multimetrar med Rs232/USB anslutning
Har fastnat lite för denna, http://www.sagitta.se/alfa.php?ref=/matutr2.php som va rekommenderad i en tråd.
meduza - Den har väl ingen usb kommunikation?
Är det inte ett oscilloscope du egentligen skulle haft? Eller du ska bara se att spänningen finns och är ungefär rätt?
Är det inte ett oscilloscope du egentligen skulle haft? Eller du ska bara se att spänningen finns och är ungefär rätt?
Vill han mäta ca var 20:onde sekund är ju ett oscilloscope inte så lämpligt, finns förstås digitala oscilloscopes som fixar det men det är ju mer en extrafiness.
En loggande multimeter verkar klart lämpligare.
En loggande multimeter verkar klart lämpligare.
Jag vill ju mest visa att hur dom olika railsen "flippar" alltså droppar och sjunker när man lägger på så kallad "load" från datorn.
Helst ska dom ju va så stabila som möjligt. Kanske finns nått bättre verktyg som visar hur "railsen" 5,5, 3, 12V reagerar när datorn idlar och när den körs under load under säg en timma.
Helst ska dom ju va så stabila som möjligt. Kanske finns nått bättre verktyg som visar hur "railsen" 5,5, 3, 12V reagerar när datorn idlar och när den körs under load under säg en timma.
-
Om du inte behöver så hög precision så kan µC med ADC och USART som sagt vara en ide.
Kostnad blir ju typ 50:- och du kan mäta alla rails samtidigt.
Vill man få bättre upplösning kan man använda op-ampar för att skala om signalen bättre.
Kostnad blir ju typ 50:- och du kan mäta alla rails samtidigt.
Vill man få bättre upplösning kan man använda op-ampar för att skala om signalen bättre.
-
Varför inte läsa av moderkortets inbyggda? Där kan du se på en tiondel när...