Köpa ny kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Köpa ny kamera

Inlägg av säter »

Första digitalkameran jag köpte var en Mustek MDC-800.
Bild

Jag vart aldrig riktigt nöjd med den kameran, så i höstas köpte jag en beg. Canon Ixus i zoom.
Bild

Jag är inte riktigt nöjd med den heller, trots att han som sålde den, påstod att det var superkamera jämfört med Musteken.

Nu söker jag efter en ny (eller beg.) kamera som passar mina behov bättre.

Nackdelar jag upplever med Musteken:
1: Går inte att ta närbilder.
2: Vanliga batterier som är slut efter 10-12 bilder.
3: Urtankning med RS-232 som upplevs väldigt långsamt.
4: Stor och klumpig.

Nackdelar jag upplever med Canon:
1: Går att ta närbilder, men inte tillräckligt nära.
2: Svag blixt, svårt att ta inomhus.
3: Vid svagt ljus, har kameran svårt att ställa in rätt skärpa.
4: Dålig batterikapacitet.(kan bero på dåligt batteri)

Nu vill jag ha råd om vilken kamera som kan passa mig.

1: Formatet bör inte vara för stort, ska få plats i bröstfickan på jackan.
2: Möjlighet att ta riktiga närbilder.
3: Ska fungera att ta kort inomhus vid normal belysning.
4: Batterikapaciteten bör räcka till minst 30-40 bilder.
5. Enkel urtankning med USB-kabel, utan speciella program.
6. Enkel laddning, med kabel direkt i kameran, ingen laddstation eller liknande.
7: Självklart, inte allt för dyr.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Re: Köpa ny kamera

Inlägg av hcb »

Det låter ungefär som min Canon Ixus 80is, dock med förbehållet att jag inte vet vad du menar med "riktiga närbilder". Batterilivslängden är det i alla fall inget fel på, och i bröstfickan får den definitivt plats.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har tyvärr inget tips då jag inte vet vad som finns på marknaden just nu. Jag kommer dock ihåg när jag skulle köpa min första kamera och den skulle ha de finesserna som jag ville ha så jag fick exakt det var ute efter direkt. Bland mycket annat att precis allt skulle kunna gå att ställas in manuellt vad det än var inkl fokus, vilket då ca 95%+ av kamerorna gick då detta begav sig men tror nog inte det är så jäkla stor skillnad i dag. Jag sökte efter rätt kamera under två veckor och slutligen hittade jag den. Det var liksom inget man hittar bara sådär utan man får leta efter en kamera som har precis de grejerna som man önskar så får man den då också precis så som man vill ha den men det är kanske inget man hittar på 5 minuter.

Den kamera jag köpte var ingen systemkamera och jag köpte den för tror det är runt 7 år sedan nu men använder den fortfarande vid mer krävande grejer då en annan jag har fått inte alls klarar många grejer denna klarar men är dock snabb i uppstart och zoom. Denna äldre har långsam zoom och långsam uppstart men det överlever jag då den ger väldigt bra bilder även i mörker med eller utan blixt.

Så med andra ord se vad du hittar som har de egenskaper du nämner men det kan kanske ta tid. Dock finns det bra många fler modeller ute nu än vad det gjorde för 7 år sedan så det kan kanske gå snabbt ändå..

Urtankning med RS-232 som upplevs väldigt långsamt

RS-232?! Har aldrig hört talas om någon kamera som inte använt USB eller dylikt för överföring så det var något nytt.

Vid svagt ljus, har kameran svårt att ställa in rätt skärpa.

Gäller nog i princip alla kameror som inte har aktiv avståndsbedömning som mestadels gäller systemkameror, även om det finns få undantag, då de annars använder bilden i sig för att ställa in skärpan så är det inget ljus så blir det problem. Det är förstås dock väldigt olika mellan kameror vid vilken nivå på ljuset som de börjar få problem.
Användarvisningsbild
persika
EF Sponsor

Inlägg av persika »

Jag är nöjd med min Sony DSC-T50 har haft den sen 2007.
Närgräns 1cm
Stor pekskärm. Trevligt att ha när man vill visa bilder.
Lättnavigerade menyer.
En batteriladdning räcker ofta en hel semestervecka.
Inget objektiv som åker ut o in, utan en lucka man öppnar själv o då startar kameran samtigt.
Hade en Sony tidigare också, väldigt nöjd med batteritiden på den med.

Kolla på nätet till efterträdare, Jag vet att det fanns en nyare modell T500, men jag tror den är också förbi nu.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man får leta lite på prisjakt.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=97

Kraftig blixt på liten kamera kan bli svårt, ofta använder man någon form av anti-skak funktion i kameran tillsammans med stor bländare och högre ISO. Ett annat alternativ är en smidig liten slav-blixt.

Vissa kameror (ofta Canon) har filtergänga tillsammans med en adapter. Då kan du använda massor av roliga filter och förstorings prylar. Ebay har alla sakerna billigt.

Ladda batteriet direkt i kameran tror jag är mycket ovanligt för alla utom leksaker. Dock så finns det små laddare som man sätter direkt i väggurtaget. Extra batterier är ju även bra att ha. Ebay åter igen.

Man ska också tänka på att en liten kamera har begränsningar. Alltid lika förvånad över dom som tar fram en liten kamera med blixt och försöker fotografera något i mörker som är 100m+ bort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väl som så, att det är svårt att kombinera storlek, lågt pris och bra finesser. Ska du ha en riktigt bra kamera blir den dyrare eller större.
Jag har en Canon G9 men den får inte direkt plats i en skjortficka och kostar en slant, men jag får mycket bra bilder å andra sidan.
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Jag skulle säga att nästan alla dagens kameror uppfyller kriterierna utom punkt 6. "Enkel laddning, med kabel direkt i kameran, ingen laddstation eller liknande."

Specifikationer kan du ju kolla upp själv, gå bara in på pricerunner eller cyberphoto.
http://www.dpreview.com/ finns en hel del tester, finns en massa andra sidor med tester också för den delen, använd tex google. Så när du hittat en kamera där specifikationerna stämmer kan du leta runt efter testar :)
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Hehe, den där Mustek där var ju en riktig relik.

Jag har själv haft tre Canon A-serie kamror (har kvar min A700) och de har alla tillfredsställt mig, bortsett från storleken möjligen. Har tagit uppemot 150 bilder på ett par nyladdade 2500mAh AA. Blir blir ju brusigt på ISO800, men fungerar ju om man skalar ned en del.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Henry: rs232 används när usb inte fanns eller var ovanligt. Olympus hade någon/några kamerar med rs232.

http://www.lightner.net/lightner/bruce/d400z.html

Eller vad sägs om läsa av minnet i floppydisken.
http://en.wikipedia.org/wiki/FlashPath

Edit: Jag minns när farsan lånade hem en sådan från jobbet, den var häftig då med sina 32 bilder som batterierna räckte till.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Hade själv en som lagrade på vanliga floppys. 7 bilder per diskett. 1.2mpx och helt underbar skärpa!
Men dyr var den också.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har en gammal Nikonkamera här som för över via RS232, en sån där med tvådelat vridbart kamerahus.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

FlashPath var då en adapter med eget batteri som emulerade en diskettstation, olympus variant tog då deras smartmedia card, de var tunna som ett microsd ungefär.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

flashpath var totalt meningslösa redan då, och än mer meningslösa idag.

Det gick snababre med RS-232 än med dessa, plus att dom bara funkade med speciella drivrutiner, på supportade floppycontrollers.

Vi hade en sådan på jobbet, tvekasm till om vi haft nån mer hatad hårdvara någonsin.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Mycket av bilderna jag behöver knäppa, är typ riggningar i fräsmaskinen och annat inomhus i verkstadsbelysning.

Här är en bild tagen med min Canon i verkstaden. Det duger inte.
Bild

Frågan är om jag ska överge kravet på storlek och skaffa en äldre beg. systemkamera? Enbart för inomhusbilderna.
Samtidigt är jag ingen fotoexpert, och vill inte hålla på att gänga av och på objektiv hela tiden.

Man får nästan intrycket, om man läser mellan raderna, att med en påkostad kamera,
även om den den är gammal, producerar bra bilder.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

problemet är nästan alltid belysning och blixt

så gott som alla kameror tar bra bilder idag om det är på lagom avstånd och mycket ljus

att ta bilder på blanka saker på relativt nära håll med blixt är, jobbigt

inget kul att behöva säga , men man har provat, bra vanlig belysning , stativ och långa slutartider funkar
eller ett par hjälpblixtar och diffuseringsskivor på kamerablixten
Skriv svar