Silikonslang?Oscbe112 skrev:Okonventionella metoder är alltid kul! Jag tror dock det är svårt att hitta flexibel slang som klarar dessa temperaturväxlingar samtidigt som den outslitligt ska klara av flera tusen cykler. Blir glad om ni bevisar att jag har fel :tumupp:
Magnetventil & Lastsensor till automatisk Te-maskin
Re: Magnetventil & Lastsensor till automatisk Te-maskin
Brukar klara upp mot 200C kontinuerligt och 300C tillfälligt så det borde fungera.
Med den typen av pumpning blir det oxå ganska enkelt att dosera rätt mängd vatten.
Med den typen av pumpning blir det oxå ganska enkelt att dosera rätt mängd vatten.
Och dryken blir kryddad med mysiga kemiska partiklar som lossnar från slangen.
Silikonslang är väl det som används i t.ex. kaffeautomater och liknande? Så det lär nog inte lossna så mycket från sån.
De håller ju att sitta på modellmotorer där metanol är inuti och en stekhet motor på andra sidan så nog tål de detta alltid. Man bör ju köra igenom några liter innan man kör skarpt så att säga.
Egentligen kan man köra min "koppbrytare" men man lägger till en tid. Dvs man tar tid tills brytare sluts och denna tid multipliceras med den faktor man önskar fylla i koppen. Slangpump är ju deluxevarianten och man kan använda den som doserare.
Det finns slang som är märkt food grade eller liknande då vet man att den är godkänd. 5 sek google gav följande: http://www.flexfab.com/Dairy/food%20gra ... 20hose.htm tål upp till 260ºC och ända ner till -55ºC
Lastsensor (om man vill ha) snor man lämpligast från en våg på tex ebay. Konstigt nog så är färdiga prylar billigare än lösa delar.
Egentligen kan man köra min "koppbrytare" men man lägger till en tid. Dvs man tar tid tills brytare sluts och denna tid multipliceras med den faktor man önskar fylla i koppen. Slangpump är ju deluxevarianten och man kan använda den som doserare.
Det finns slang som är märkt food grade eller liknande då vet man att den är godkänd. 5 sek google gav följande: http://www.flexfab.com/Dairy/food%20gra ... 20hose.htm tål upp till 260ºC och ända ner till -55ºC
Lastsensor (om man vill ha) snor man lämpligast från en våg på tex ebay. Konstigt nog så är färdiga prylar billigare än lösa delar.

Du kan ju även göra en show i styr och reglerteknik där ett mätglas doppas i kokande vatten och sen töms i en tratt. Lite som man hämtar vatten från en gammal brunn med hink och snöre.
Har man en slang som klara 100grader så kan man ju även bygga en enkel hävert, där en motor höjer och sänker slangen.
Har man en slang som klara 100grader så kan man ju även bygga en enkel hävert, där en motor höjer och sänker slangen.
Santoprenslang i food grade (73A) tål kokande vatten kontinuerligt, 135 kontinuerligt och 150 peak eller ngt sånt, används ofta i kaffemaskiner o dylikt och lämpar sig dessutom för peristaliska pumpar så 

Dom flesta plastartiklar lämnar ifrån sig små mängder gift. Det har man bl.a uppmätt i vattenflaskor av plast. För korttidsanvändning gör det sannolikt ingen skillnad. Men det kan ha konsekvenser om man använder det dagligdags. Att andra gör fel, gör inte ens egna fel rätt.
Silikon används t.ex. i kirurgiska implantat. Det skulle det knappast göra om det gav ifrån sig onyttiga ämnen.
Det är en enorm skillnad mellan olika typer av plaster.
Det är en enorm skillnad mellan olika typer av plaster.
Här är rapporten:
http://www.uni-heidelberg.de/press/news ... ntime.html
"Bottled waters in PET containers are contaminated with antimony (Sb), a potentially toxic heavy metal"
Det finns många substanser som varit "ofarliga". Men som sedan visat sig inte ha dom egenskaperna.
http://www.uni-heidelberg.de/press/news ... ntime.html
"Bottled waters in PET containers are contaminated with antimony (Sb), a potentially toxic heavy metal"
Det finns många substanser som varit "ofarliga". Men som sedan visat sig inte ha dom egenskaperna.
Javisst, men samma risker har du ju oavsett vad du använder för material? Metall, plast, trä eller vad du nu väljer.
v-g & co: Jag tror bestämt att ni lyckats övertyga mig om slangpumpens fördelar. Ska försöka hitta lämplig slang till rätt pris.
netrunner: haha! ja det vore kul att showa lite, kanske ska nörda till det ordentligt och göra lådan i plexiglas så man kan se allt in action
Blueint: Det du säger är absolut noterbart. Men sålänge jag kör på "foodgraded" slang så är jag helt säker på att användaren i första hand stryker med av vattnet från gårdsbrunnen!
netrunner: haha! ja det vore kul att showa lite, kanske ska nörda till det ordentligt och göra lådan i plexiglas så man kan se allt in action

Blueint: Det du säger är absolut noterbart. Men sålänge jag kör på "foodgraded" slang så är jag helt säker på att användaren i första hand stryker med av vattnet från gårdsbrunnen!
Vet inte om en sån här http://www.tradera.com/Liten-2-way-vent ... _107885092 kan vara till nytta.