Parallellkommunikation med gammal CNC-svarv

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
georg

Parallellkommunikation med gammal CNC-svarv

Inlägg av georg »

Hej,

jag håller på kollar på en gammal CNC-svarv med parallellkommunikation för att skriva till en remsstans. Men jag vill koppla en dator till maskinen istället. Jag vet att det finns nåt som heter Behind Tape Reader som gör att man får ut RS232 istället som man kan koppla till seriellporten på datorn. Dessa är dock ganska dyra. Men varför hittar jag inget som har med att koppla kabel direkt mellan parallellport på CNC och parallellport på datorn för kommunikation? Skulle inte det vara möjligt? (Om det funkar men inte finns något är jag lite sugen på att lära mig lite mer om parallellkommunikation och skriva ett kommunikationsprogram...)

Hoppas jag gjorde mig förstådd :)
Användarvisningsbild
säter

Re: Parallellkommunikation med gammal CNC-svarv

Inlägg av säter »

Kul med gamla maskiner. 8)
Jag tror jag förstår vad du är ute efter.

Parallell-porten på CNCsystemet är förmodligen en FACIT-port.
Denna är enbart till för att tanka ur programminnet.
Jag har aldrig hört talas om att någon lyckats läsa in genom den porten.

Om man vill slippa den dyra BTR-boxen, finns det annat sätt som ofta fungerar bra.
Jag använder det på på flera maskiner.

Till 90% säkerhet har du ett parallell-gränssnitt mellan remsläsare och styrsystem. Där kan man haka på sig.
Har man tur, så stämmer till och med signalnivåerna med datorns skrivarport.
På en av mina maskiner stämmer det. Där är det enda som behövs en specialgjord kabel mellan skrivarport och remsläsarkontakt.

Nu är det inte riktigt så enkelt att det bara är att skriva print, och programet skickas
Det behövs en liten "drivrutin" som fixar så att inbördes tider på signalerna blir rätt.

Men viktigtast, vad är det för maskin och styrsystem? Och bilder förstås. :badgrin:
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

För inläsning kan man bygga en fejkhålremsa från PC:n.
georg

Inlägg av georg »

Kul att ni nappade!

Sarv: Takamatsu EM-3
Styrsystem: YASNAC 2000G - Länk till manual

Det är antagligen en FACIT-port, om det med det menas att det har varit en FACIT stans kopplad till. I manualen står det att det ska vara en FACIT 4070 och att det är parallellkommunikation.

För att tanka ut program i maskinen verkar det ju gå som jag hoppades. Frågorna är nu bara:

1. Hur går jag till väga för att mäta spänningsnivåerna? Räcker det att göra maskinen redo för att skicka ett program och sen testa mäta mellan utgångarna och GND? Är inte vid maskinen nu så kan inte testa...

2. Jag antar att du skrev ett eget program för att skicka program från CNC till PC? Där kan du speca baudrate osv? Som jag förstår det så beskriver hålremsan 7-bitars ASCII, stämmer det? Och parallellporten skickar alla remsans 8 hål på de 8 signalkablarna? Då kan man läsa in ASCII-koden o veta vad det är för bokstav, siffra etc. Jag antar att det är så man får bygga upp programmet, eller är jag ute och cyklar? Eller skulle du vilja dela med dig av ditt program?

3. För att skicka in ett program från PC till maskinen var jag också inne på lgrfbs spår. Antingen att använda den optiska läsaren och mörklägga/släppa igenom ljus. Eller bara koppla på kablarna till den optiska läsaren. (Eller var det så du gör säter?) Är det någon som har erfarenhet och har prövat och har tips?

Bilder kommer snarast!!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Jag antar att du skrev ett eget program för att skicka program från CNC till PC?"
Nej, jag skickar enbart från PC till NC. Eftersom jag har NC-system, är det inte aktuellt att skicka från CNC till PC.

#Som jag förstår det så beskriver hålremsan 7-bitars ASCII, stämmer det?#
Det stämmer, kan även vara 7-bitars EIA. Det är i princip samma sak, en annan kodnyckel bara.

#Och parallellporten skickar alla remsans 8 hål på de 8 signalkablarna?#
Stämmer, den 8'e biten är paritet. Du har även signal på sprockethålen på remsan. Dessa har jag anslutna till strobe på skrivarporten.

Vad det är för signaler och tider på Facitporten har jag ingen koll på.
Jag har en CNC-maskin med Facitport, på den använder jag BTR-box. Funktionen att tanka ur CNC-programet har jag aldrig använt.

Jag tycker du ska skippa att tanka ur program från CNC.
Gör alla editeringar i PC'n, och "blås om" programet i stället.
Editorn som finns i äldre system är så tungarbetad så du kommer snabbt att tröttna.
georg

Inlägg av georg »

Jo jag kan absolut tänka mig att bara skicka program från PC till CNC. Vad har du för PC-program för att skicka G-koden? Är det något du vill dela med dig av?

Då behöver jag som du säger bara koppla in mig på remläsarens kontakt. Jag ska kolla upp vad det är för nivåer på spänningen.

Blir kopplingen såhär då?

Remsa----Parallellport
Spr. -----1 Stobe
Bit 1 -----2 Data
Bit 2 -----3 Data
Bit 3 -----4 Data
Bit 4 -----5 Data
Bit 5 -----6 Data
Bit 6 -----7 Data
Bit 7 -----8 Data
Paritet ----9 Data
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

#Vad har du för PC-program för att skicka G-koden?#
Det är ett hemsnickrat program som har betydligt mer finesser än att bara överföra NC-programet.

Tyvärr har jag inte skrivit programet själv, jag är inte programeringskunnig.
En kompis hjälpte mig fixa dom här projekten, så programkoden för överföringen är inget jag kan dela med mig av.
Jag "hängde över axeln" på honom när det här vart fixat, så jag har ändå en del kunskap hur det gick till.

Om jag minns rätt, (det var 20 år sedan,) stansade jag en remsa med enbart ASCII-tecknet delete. (ettor på alla kanaler)
Sedan kör man den i remsläsaren medans man med ett 2-kanaligt oscilloskop mäter SPRKT+en Datakanal.
Då kan man läsa ut förhållandet i tid mellan SPRKT och DATA för en hel period. Samt även signalnivåerna.

Kopplingen du beskrivit tycker jag ser rimlig ut.
Om inte minnet sviker, så är det även en signal i motsatt riktning.
En signal från styrsystemet som startar och stoppar remsläsaren.
Minns inte vilken pinne den är ansluten på i skrivarporten? Kan det vara BUSY?

Men som sagt, du behöver skriva en liten rutin till PC'n som fixar rätt överföringshastighet samt rätta förhållandena mellan SPRKT och DATA.
georg

Inlägg av georg »

Tack för hjälpen. Nu ska jag plugga på lite om att skicka data från parallellporten och mäta lite på signalerna på maskinen så hoppas jag återkomma med goda resultat!
dancar
EF Sponsor

Inlägg av dancar »

Hittade en länk som kanske kan hjälpa.

FACIT 4070 Tape Punch 75-CPS

/daniel
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

För mig så låter det som ett utmärkt användnings område för en microcontroller.
Känns som en smal sak att programera en som tar emot seriell data och skickar ut den på lämpligt sätt.
Då är det enkelt att få USB anslutning så man även kan använda den på moderna datorer/laptops.
georg

Inlägg av georg »

Tack för FACIT-länken!

Jo jag är också inne på att skicka seriellt från PC, då finns det redan många G-kodseditorer som man kan skicka seriellt ifrån. Och sen som du säger LaRdA konvertera den seriella datan till typ parallell. Hittade ett gammalt liknande projekt, serial to parallel
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Helt klart är det en fördel att använda en microcontroller istället.
Man får betydligt större flexibilitet. Men det förutsätter att man kan programera en sådan.
Förövrigt är det väl så en "riktig" BTR-box fungerar.

Funderar du seriöst på att bygga ett sådant interface, är jag intresserad av att köpa ett, för att ersätta en befintlig BTR-box.
georg

Inlägg av georg »

Jag ska försöka få ihop ett system för att slippa remsorna. Jag kommer att uppdatera vad som händer i den här tråden och visst kan jag dela med mig av det om det blir något bra.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag är mer intresserad av vad du tänker göra med remsläsare/stans!

Jag har en Facit stans och några läsare/stansar till PDP11, samlar på gamla dator grejjor...
georg

Inlägg av georg »

Hej igen!

Nu har jag gjort lite framsteg! Har fått ihop en krets som tar in RS232 och skickar ut datan parallellt, som kan ses i schemat, dock saknas transistorer efter mikroprocessorn, den skickar ut 0-5V och maskinen vill ha 0-12V har jag mätt idag. Mätte även pulstiderna och en bit är typ 5ms.

Nu har jag bara ett problem kvar tror jag. Jag hittar inte stroben på remsläsaren! Det finns ingen fotoresitor eller liknande för strobehålet i remsan. Hur styrs stroben då? Motorn som driver remsan är en stegmotor, kan det vara den som styr stroben? Och hur går det till i så fall? Eller är det någon som har någon gissning eller erfarenhet av detta?

Hoppas jag gjorde mig förstådd :) och att någon har tips

Lite bilder också!

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar