Ersättning av batteri på mopeden

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Ersättning av batteri på mopeden

Inlägg av DragonOrb »

Hej !

Har en Honda MT-50, på dom fungerar batteriet som spänningsregulator och likriktare. Elsytemet är ombyggt till 12 volt.

Såg en sida som sålde ganska stora kondesatorer som ersätning för batteriet för att spara vikt osv.
Lamporna den ska driva är: framlampa 12volt 35/35 Watt och baklampa 12 volt 15Watt

Det är sammalagt 50Watt.

Iaf tänkte bygga en egen med följande komponenter.
Spänningsregulator med inspännings ca 0-15 volt och 12volt ut 50watt
Likriktare
Någon kondensator
Säkring

Så jag skulle behöva lite förslag på komponenter
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hur mycket laddspänning ger generatorn på mopeden (eller det kanske inte direkt är en generator, men du förstår nog hur jag menar)?

Länka gärna till den sidan som sålde kondensatorer, jag tycker att hela den idén verkar konstig.

Eller de kanske tar bort batteriet, och använder enbart kondensatorerna för glättning? :humm:
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Är väl en sak hur bra det fungerar med kondingar, och en sak hur mycket pengar de får in av moppekåta fjortisar :)

SP-Elektroniikka i Finland säljer iallafall kondingar på 1F 22V till bilbruk. Den har tom en mätare på sig så man ser hur mycket laddning den har.
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Generatorn ger ca 14-15 volt på högvarv.
Brände 12-voltslamporna när jag vred på gashandtaget :).

Men en kondensator reglerar väll inte spänningen?

Finns det inga spänningsregulatorer som klarar av 50watt ?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

50W@12V blir ca. 4,2A

Det blir inte 50W effekt som utvecklas i spänningsregulatorn, utan maximalt (15-12)*4,2 = 12,6W.

Det är ganska mycket effekt, men med ordentlig kylning kan det kanske gå. Det blir kanske svårt att hitta någon spänningsregulator som klarar av detta, man får nog använda extra effekttransistorer som tar upp effekten.

Det kanske även finns färdiga regulatorer för MC eller liknande som man kan använda.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 3 maj 2005, 15:47:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vill inte vara teknikdödare, men.... Ett litet 12V blysyrebatteri är en enkel och billig spänningsregulator... ;)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jo, men då är man ju tillbaka på ruta 1 igen... :)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Men vad är det för fel på ruta 1?. Vittsen är väll att inte smälla lamporna, & då kostar ett slutet blybateri 100-200:-, & en sån fetekondning kostar väll närmare 1000 lappen. Å andra sidan kan han ta med sig kondningen när det blir bil dax!.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Nej, jag förstod inte heller vitsen med att byta ut batteriet mot en kondensator för att spara vikt.

Något kilo mer eller mindre lär ju inte göra någon skillnad...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

*ler* Bättre att banta bort ett kilo på magen då.. ;)
DragonOrb
Inlägg: 381
Blev medlem: 16 oktober 2003, 21:57:19
Ort: Flen

Inlägg av DragonOrb »

Det är även för att batteriet sitter normalt monterat i luftburken som jag sprängt i luften :D

Kondensatorn kanske man kan skippa.

Men inga förslag på spänningsregulator/likriktare ?

Annars om någon kan knåpa ihop ett kopplingschema för att använda transisistor
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

du måste nog använda dig av en shuntregulator om du ska köra utan batteri.. samma typ som används på skoter och enduro.
Den jobbar så att den kortsluter ner spänningen(med en tyristor) när den blir för hög.
enda typen av regulator som jag kan tänka mig är lämplig för ändamålet..
har för mig att det sitter ett typ effektmotstånd original på honda för att hålla nere spänningen.. men kommer inte ihåg hur dom hadde löst det.

Intresant länk
http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 1943&PN=18
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

De verkar inte känna till skillnaden mellan ström och spänning... :roll:
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Vad vet jag om variator och styrstål 8)
Skriv svar