Ersättning av batteri på mopeden
Ersättning av batteri på mopeden
Hej !
Har en Honda MT-50, på dom fungerar batteriet som spänningsregulator och likriktare. Elsytemet är ombyggt till 12 volt.
Såg en sida som sålde ganska stora kondesatorer som ersätning för batteriet för att spara vikt osv.
Lamporna den ska driva är: framlampa 12volt 35/35 Watt och baklampa 12 volt 15Watt
Det är sammalagt 50Watt.
Iaf tänkte bygga en egen med följande komponenter.
Spänningsregulator med inspännings ca 0-15 volt och 12volt ut 50watt
Likriktare
Någon kondensator
Säkring
Så jag skulle behöva lite förslag på komponenter
Har en Honda MT-50, på dom fungerar batteriet som spänningsregulator och likriktare. Elsytemet är ombyggt till 12 volt.
Såg en sida som sålde ganska stora kondesatorer som ersätning för batteriet för att spara vikt osv.
Lamporna den ska driva är: framlampa 12volt 35/35 Watt och baklampa 12 volt 15Watt
Det är sammalagt 50Watt.
Iaf tänkte bygga en egen med följande komponenter.
Spänningsregulator med inspännings ca 0-15 volt och 12volt ut 50watt
Likriktare
Någon kondensator
Säkring
Så jag skulle behöva lite förslag på komponenter
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
Hur mycket laddspänning ger generatorn på mopeden (eller det kanske inte direkt är en generator, men du förstår nog hur jag menar)?
Länka gärna till den sidan som sålde kondensatorer, jag tycker att hela den idén verkar konstig.
Eller de kanske tar bort batteriet, och använder enbart kondensatorerna för glättning?
Länka gärna till den sidan som sålde kondensatorer, jag tycker att hela den idén verkar konstig.
Eller de kanske tar bort batteriet, och använder enbart kondensatorerna för glättning?

- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
50W@12V blir ca. 4,2A
Det blir inte 50W effekt som utvecklas i spänningsregulatorn, utan maximalt (15-12)*4,2 = 12,6W.
Det är ganska mycket effekt, men med ordentlig kylning kan det kanske gå. Det blir kanske svårt att hitta någon spänningsregulator som klarar av detta, man får nog använda extra effekttransistorer som tar upp effekten.
Det kanske även finns färdiga regulatorer för MC eller liknande som man kan använda.
Det blir inte 50W effekt som utvecklas i spänningsregulatorn, utan maximalt (15-12)*4,2 = 12,6W.
Det är ganska mycket effekt, men med ordentlig kylning kan det kanske gå. Det blir kanske svårt att hitta någon spänningsregulator som klarar av detta, man får nog använda extra effekttransistorer som tar upp effekten.
Det kanske även finns färdiga regulatorer för MC eller liknande som man kan använda.
Senast redigerad av Schnegelwerfer 3 maj 2005, 15:47:26, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
du måste nog använda dig av en shuntregulator om du ska köra utan batteri.. samma typ som används på skoter och enduro.
Den jobbar så att den kortsluter ner spänningen(med en tyristor) när den blir för hög.
enda typen av regulator som jag kan tänka mig är lämplig för ändamålet..
har för mig att det sitter ett typ effektmotstånd original på honda för att hålla nere spänningen.. men kommer inte ihåg hur dom hadde löst det.
Intresant länk
http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 1943&PN=18
Den jobbar så att den kortsluter ner spänningen(med en tyristor) när den blir för hög.
enda typen av regulator som jag kan tänka mig är lämplig för ändamålet..
har för mig att det sitter ett typ effektmotstånd original på honda för att hålla nere spänningen.. men kommer inte ihåg hur dom hadde löst det.
Intresant länk
http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 1943&PN=18