USB -> RS232

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lallas

USB -> RS232

Inlägg av Lallas »

Min pappa har en gammal bärbar 166:a som han skulle vilja ha som "släpbar" hårddisk och tanka över bilder från kameran till. Problemet är att den inte har USB, och PCMCIA-styrningen verkar vara så gammal att den inte klarar ett USB-kort där.

Förstår ni vad jag fiskar efter? Går det att lösa med nån seriel plugg? Gissar att en PCMCIA-kortläsare också kan vara för "modern" att använda..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad är det för OS på burken?

Bengt
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Den verkar rätt gammal. Hur stor hårddisk är det i den? Om den har en typ 2 GB hårddisk och du ska skaffa nån dongel för ett antal hundralappaar kanske det ändå kan vara bättre att köpa en riktig stand-alone minneskortskopiator. Jag har för mig att en sådan med hyggligt stor hårddisk inte går loss på allt för mycket. Och då väger den typ 250 gram istället för 3.5 kilo. Lite kuligare att släpa med sig, men det bli rju lite dyrare förståss, det kommer man inte ifrån.

Men det hela bygger på att man kan ta ut minneskortet ur kameran...

Om man inte slår på stort och köper en iPod Phote med 60 GB utrymme för kring 4000 kr, den kan tanke ner kameror via sin USB-sladd. Mycket trevlig leksak, plus att den rymmer 15000 mp3-låtar på köpet :-)

Fast om man återgår till din ursprungliga fråga så ska du nog leta efter PCMCIA-kort och inte något av dom modernare PCCARDen. Även på PCMCIA-tiden borde det ju ha funnits USB kan man ju tycka...
Lallas

Inlägg av Lallas »

Jag "uppgraderade" från WIN95 till WIN98SE eftersom kortet inte stödde 95:an.

För att förtydliga kanske jag ska meddela att det även ordbehandlas på dautan under resans gång.. detta utesluter ju tyvärr en fräck iPod :oops:

Så.. om någon behöver ett PCMCIA -> USB kort så säg till. Fungerade iaf smärtfritt på en nyare bärbar.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vad är det för minneskort i kameran?

En adapter för compactflash är jag ganska säker på fungerar i PCMCIA-platsen, den har ingen speciellt elektronik alls utan bara gör om CF-kortet till en PCMCIA-hårddisk.

Hur det är med kortläsare för andra format vet jag inte.
Lallas

Inlägg av Lallas »

SD..

Fan, får säga åt honom att köpa en bättre dator!
Skriv svar