DIY lödugn?
DIY lödugn?
Har sett att folk använt typ mack/pizza ugnar som lödugnar.
Hur bra är detta egentligen? Någon som har moddat en med styrning för att få rätt lödprofil?
Måste ja ta en stund att komma upp i rätt temp i så fall.
Hur bra är detta egentligen? Någon som har moddat en med styrning för att få rätt lödprofil?
Måste ja ta en stund att komma upp i rätt temp i så fall.
Re: DIY lödugn?
Det finns flera tråder som handlar om just det.
Och som jag minns det även med svar på dina frågor...
Och som jag minns det även med svar på dina frågor...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Några trådar i ämnet:
Julas pizzaugn som reflowugn.
Mri's reflowplatta och temperaturstyrning.
Jag använder en Melissa bänkugn (som klarar 250ºC) och metoden som bengt-re beskriver i första länken.
Det fungerar utmärkt utan modifiering. Man behöver bara hålla koll på när ugnens lampa släcks.
(Men jag har ett påbörjat projekt för temperaturreglering som väntar på att bli klart någon vacker dag...)
För att få en liten bild av hur lång tid varje punkt i listan tar:
Julas pizzaugn som reflowugn.
Mri's reflowplatta och temperaturstyrning.
Jag använder en Melissa bänkugn (som klarar 250ºC) och metoden som bengt-re beskriver i första länken.
Det fungerar utmärkt utan modifiering. Man behöver bara hålla koll på när ugnens lampa släcks.
(Men jag har ett påbörjat projekt för temperaturreglering som väntar på att bli klart någon vacker dag...)
För att få en liten bild av hur lång tid varje punkt i listan tar:
Kod: Markera allt
Temp Anteckning Tidmätning 1 Tidmätning 2
23ºC Lägg i kortet. Starta ugnen. 00:00 00:00
120ºC Byt till halv effekt. 02:08 01:50
150ºC Byt till full effekt igen. 07:34 07:10
215ºC Stäng av och öppna luckan. 09:12 08:53
Vad är det för material i ugnen som begränsar temperaturen till t.ex 250 °C eller 300 °C ..eller om man vill gå än högre?
Plåten i sig borde iaf tåla en hel del
Plåten i sig borde iaf tåla en hel del

Bra fråga, dock går nog inte värmeelementen att pressa högre kanske?
Edit: Vad bör man använda för att styra själva elementen? Relä känns ju lite fel för en sån här grej : p
Edit: Vad bör man använda för att styra själva elementen? Relä känns ju lite fel för en sån här grej : p
Själva elementen tål nog uppemot en 600-700 grader iaf. De blir ju tex rödglödgade i en vanlig ugn bara man drar på.
Det är helt och hållet termostaten som begränsar till runt 260 - 300 grader. Det finns bla typer av silkonisolering i ugnar för tex luckan som tåler just som max runt 300 grader så det får inte gå över detta.
För att testa hur högt den klarar så är det bara att ta bort silikonisoleringar och liknande och sedan förstås koppla förbi termostaten och se. Över termostatens maxtemperatur kommer den garanterat att gå men hur mycket är helt beroende på konstruktion, isolering och elementets/elementenas effekt.
För att testa hur högt den klarar så är det bara att ta bort silikonisoleringar och liknande och sedan förstås koppla förbi termostaten och se. Över termostatens maxtemperatur kommer den garanterat att gå men hur mycket är helt beroende på konstruktion, isolering och elementets/elementenas effekt.
Att det är termostaten som begränsar först det förstår man. Vad som brinner upp därefter är en annan sak
,men silikonisolering låter troligt. Funderade på om isoleringen till luckan + glaset kunde vara känsliga.
Kanske vore idé att slänga in en Pt1000 mätare och värma på medan man kollar vad som ger med sig för varje temperatursteg (destruktivt test).
Det som skulle kunna vara användbart är ev temperaturreglerings översväng en bit ovan 300 °C. Och smältning av diverse material > 300 °C.

Kanske vore idé att slänga in en Pt1000 mätare och värma på medan man kollar vad som ger med sig för varje temperatursteg (destruktivt test).
Det som skulle kunna vara användbart är ev temperaturreglerings översväng en bit ovan 300 °C. Och smältning av diverse material > 300 °C.
Tror det har att göra en hel del med diverse standarder och normer, när det gäller tillåten temperatur i ugnar, eftersom det ser likadant ut hos alla tillverkare.
Mao det skulle inte vara något problem att använda 400 °C ..?
(efter lite termostat modifikationer)
(efter lite termostat modifikationer)