Reglera varvtalet på en bänkslip

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
markusp

Reglera varvtalet på en bänkslip

Inlägg av markusp »

Jag har ett litet projekt som går ut på att bygga en egen cab-maskin och en egen stensåg för att slipa och såga sten, jag har även tänkt att bygga en egen fasettmaskin, men det blir ett senare projekt.
Då jag inte har intresse av att lägga en massa pengar på en varvtalsreglerad motor så tänkte jag att det kanske är möjligt att själv bygga någon form av reglage på en billig bänkslip. Jag har tänkt att använda mig an en lite bänkslipmaskin, men de har ett varvtal på nästan 3000, för att slipa sten ska man helst inte ha mer än 1500-2000.
Min fråga är alltså: går det att varatalsreglera en billig bänkslipmaskin, typ såna som harald nyborg, clas ohlson, jula m fl. säljer?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Reglera varvtalet på en bänkslip

Inlägg av grym »

frågan har varit uppe innan för inte så längesedan, svaret är nja

kolla om det är en allströmsmotor i dom eller en asynkron enfasare

allströmmarna går att varvtalsstyra som en borrmmaskin, asynkronaren är olämplig att varvtalsstyra

vettigast är en trefasmaskin och frekvensomformare
Oscbe112

Inlägg av Oscbe112 »

kunde det kanske vara en idé att köra på utväxling istället?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det värsta med de små är att de inte orkar ett skit :(

I princip orkar de bara något när de är på fullvarv iofs kanske det har med motortypen att göra men irriterande är det iaf.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är väl inte varvtalet som spelar någon roll utan periferihastigheten och den beror väl mest på diametern på slipskivan?
Dvs en liten skiva som roterar snabbt kan mycket väl vara lika långsam/snabb som en stor som roterar långsammare.
markusp

Inlägg av markusp »

Menar du med periferihastighet att ju större diameter på skivan, desto längre "sträcka" är det som den tar sig runt ett varv och därför också blir det långsammare?
Skivan jag har tänkt använda är 150mm eller 6" eftersom jag ska beställa den från USA. Jag har en liten träsvarv (FERM 1000) som har 4 hastigheter som man ställer med remskivor och kilrem, till den har jag en platta som man använder när man ska svarva ur skålar invändigt bland annat. Jag har faktiskt funderat på att svarva till trärondeller och fästa dessa på den plattan och sen kan jag köra på det viset, problemet blir då att jag måste fortfarande ha vattenkylning till stenslipning och då kan jag inte använda "slipen/svarven" till att såga sten.
Hur kan jag kolla om det är en allströmsmotor eller asynkron enfasare? Jag kan plocka isär den och lägga upp bilder så kanske nån kan se vad det är för sorts motor.
Jag har också funderat på utväxling, då behövs i princip bara en motor, remskiva och axel så det kan nog funka det också.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Pereferihastigheten ökar med ökad diameter på skivan, om man förutsätter att varvet är detsamma alltså!
Det är ju som när man svarvar allt annat, är det en stor diameter på det man ska svarva så behövs ett högre varvatal än om man ska svara något i samma material men med mindre diameter.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

är det en stor diameter på det man ska svarva så behövs ett högre varvatal än om man ska svara något i samma material men med mindre diameter.

Ajajaj! Nu blev det väl fel?
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Menade såklart tvärtom! :)
Skyller på Wårby 7,2!
Skriv svar