Någon som kör med ShuttlePro som "pendant" ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
sweFredrik

Någon som kör med ShuttlePro som "pendant" ?

Inlägg av sweFredrik »

Tjena.

Är sugen på en pendant, tycker det är knepigt att finjustera med tangentbordet så en liten ratt att snurra på vore susen. Såg att några i utlandet tycker ShuttlePro fungerar fint. Någon här som kan recensera den?

/fredrik
Elias

Re: Någon som kör med ShuttlePro som "pendant" ?

Inlägg av Elias »

Jag kör med en Shuttlepro och tycker att det fungerar rätt bra.

Stör mig lite på att den inte är steglös i hastigheten när man vrider på den fjädrande ratten, den ökar hastigheten i 6-8 steg eller hur många det nu är ju mer man vrider.
Jag har inte lyckats invertera riktning den åker åt när man vrider på ratten. Hittade en inställning för detta, och visst den bytte håll men det gick bara att jogga i full hastighet. Men detta har jag inte lagt så mycket tid på att försöka fixa, det går säkert.

Den lilla ratten är inte fjädrande utan man vrider den och kan ställa in hur många steg den skall jogga för varje "puls" den fungerar hyfsat men oftast är det lättare och går lagom långsamt att bara vrida lite på den fjädrande ratten. Använder nästan aldrig mitten hjulet.

Så min slutsats är att det är en helt ok pendant, riktigt skönt att kunna jogga i olika hastigheter utan att behöva trycka upp rutan för detta och ändra hastigheten där, även mycket smidigt att mappa upp knappar för att nolla axlarna och för att starta körningen till den och slippa fippla med musen för detta.
Känslan av den rent mekaniskt är att den är ganska gedigen, den har överlevt i en rätt dammig miljö där jag har min ett tag nu.

Nu har jag ingen erfarenhet av "riktiga pendantar" och hur dom känns men med mina referenser så är detta en ok produkt. Värd sin tusenlapp eller vad den nu kostade men kanske inte så mycket mer.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Ok, tack för svaret!

Det får nog bli en sådan om ett tag då!
hummel

Inlägg av hummel »

En gång har min "hängt sig", om det beror på Grex 100, Mach3 eller drivern vet jag inte. Det som hände var att jag släppte jog-knappen och motorn fortsatte stega till jag nödstoppade. Vet som sagt var inte vilken del i kedjan som falerade. Har funkat sedan dess.
Men tänker bygga en "riktig" pendant med 100-stegs-ratt med tiden.
sweFredrik

Inlägg av sweFredrik »

Ok. Det problemet har jag titt som tätt när jag joggar med tangentbordet, hoppades på att det skall försvinna! Jag hade hellre gått på en riktig 100-stegsratt-mpg. Fördelen med denna är att det är ett vanligt "datortillbehör" 8)

Rätt så mycket lättare att komma igång med denna lösning också tror jag istället för att köra dubbla BOB mm.
Skriv svar