Mätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Mätare

Inlägg av Logan »

Hej, undrar om det är någon här som har byggt en aparat som ritar på pappret , en pinne som åker upp och ner osv och ritar det på papper... Så man kan bygga en lönditektor
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

lönditektor? Skall den detektera ens lön eller?
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

ja men jag tror den inte säger så mycket... :D
Löngnditektor tänkte jag på :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kan fint bygga en >lögndetektor< utan att ha en kurvskrivare, nu för tiden använder man en PC att logga på i stället. Sen fungerar en >lögndetektor< ju inte heller, den har aldrig blivit godkänd i rätten då den är på tok för osäker i tolkningen.

En van lögnare kan fint lura polygrafen som den egentligen heter.
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Vad kom det n et ifrån hela tiden... :roll:
Humm, okej men finns det någon tutorial på hur man skriver ett sådant graf program i VB6?
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

En löndetektor kan jag göra med lätthet.
Iaf min lön. Det hela är myycket enkelt.
Ett papper med ett konstant lågt streck som alltid tar slut förfort ;)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Handlar mer om att interfaca kroppens signaler. Man mäter svettning, puls och lite liknande parametrar - sen presenterar man datat på en skärm eller tidigare på en kurvskrivare. Svårigheten ligger nog inte att programera utan att få in data ifrån kroppen (även om det inte är såå svårt) och att TOLKA datat. Som sagt, ingen säker metod polygrafer. Vill du ändå bygga en så sök runt på nätet efter polygraf och se vad du hittar. Mycket mycket svårare att tolka data än att bygga mackapären... Skall man överhuvudtaget kunna lyckas handlar det om psykologi - ställa frågor för att försöka hitta just den personens reaktioner och därefter ge sig på de riktiga frågorna. Hur duktig du än blir på detta så är det ändå bara en indikation på att människan KANSKE ljuger eller kanske talar sanning... Finns roligare saker att bygga skulle jag tro. Vill inte vara någn glädjedödare, men.... tja..
Användarvisningsbild
Logan
Kontakt:

Inlägg av Logan »

Jo sant det finns roliga saker, och jag bygger roliga saker nu med men detta var ett litet sidospor typ, som det alltid blir för mig.. :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nåja, frånsett den obefintliga funktionen i en polygraf frågade du ändå om det fanns exempler till VB6 på själva grafen.

Jag har ingen sån (använder inte VB6!) men i korthet går det ut på att ta en lämplig grafisk yta, samla ihop data osv. och sen bestämma vilken upplösning man ska ha. I Y-axeln kan man ha en autoscale-funktion som hitta högsta och lägsta värde i datan som ska visas, X-axeln är (ofta) en tidsaxel som man får ställa på ett lämpligt värde.

Låter besvärligt men är ganska enkelt egentligen.
Skriv svar