Modbus Jbus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
vedeldaren

Modbus Jbus

Inlägg av vedeldaren »

Hej, jag har behov av att lära mig hur man sätter upp en Modbuskomunikation mellan tex plc och en värmepump.

Finns det någon bra sida på nätet som förklarar principen och där man kan lära sig lite innan man har fått prylarna på plats?

Vidare undrar jag vad det är för skillnad på Modbus och Jbus?

Finns det någon simulator som kan simulera både master och slave så man kan öva ? Jag har hittat simulatorer som simulerar detta separat men inte båda samtidigt så man kan köra dom mot varandra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Modbus Jbus

Inlägg av TomasL »

Modbus.org, till exempel
vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

Jag har kollat lite på den sidan innan men jag fattar inte så mycket av detta ändå, skulle behöva en lite mer grundläggande förklaring och kanske ett exempel från verkligheten.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad är det du behöver veta? Din fråga är så allmän att det är omöjligt att svara på den.
Berätta vad du har och vad du vill uppnå.
vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

Vad jag har är en stor värmepump som enl. manualen pratar Modbus/J-bus, dessutom har jag ett antal värmemängdsmätare utspridda i olika fastigheter som jag vill ha koll på. Dessutom vill jag kunna övervaka några temperaturer samt ta in några summalarm från pannor och liknande.

Jag funderar på att hitta en standardlösning som gör att jag lätt kan fixa en fjärrövervakning till dessa fastigheter,

En lösning är att använda en Mitsubishi Alpha 2 i kombination med en E-panel från Beijer, då får jag ett system där jag lätt själv kan programera och E-panelen har webbserver så man kan logga i på den från nätet. Jag tror att man kan använda E-panelen för att prata med en Modbusslav.

Ett annat alternativ är en DUC från BASTEC som är fritt programmerbar och som har stöd för Modbus.

Jag har i ett tidigare liv åtminstånde hjälpligt kunnat programera PLC med program typ Medoc och liknande, har dock inte använt dessa kunskaper på 15 år nu och tänkte ta upp detta igen.

Fältbussar som väl Modbus är? har jag inte arbetat med innan och därav min okunskap.

Fråga: Om man har en tex PLC som Modbusmaster, kan den då prata med olika slavar av olika fabrikat på samma bus?

Frågan är också om en pryl som pratar Jbus är kompatibel med Modbus?
Användarvisningsbild
treton

Inlägg av treton »

Du kan prata med olika fabrikat, det är det som är grejen med ett standardiserat kommunikationsformat. Dina slavar måste sättas så alla har unika adresser bara. Dessutom behöver du så klart sätta dig in i varje pryls interna kommandon&adresser för det du är intresserad av. Troligen struntar du i att man med MODBUS kan få fram tillverkningsdag och annat utan fokuserar på börvärden, ärvärden, larm mm.
vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

Jag hittade en bra sammanfattning här:

vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

Var använder man för kabel till Modbus?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Modbus är ett protokoll, ett språk.
Vad den går på för kabel bestäms av vilken typ av gränssnitt det är. Alltså RS232/485, ethernet, fiber, you name it.

Så det är en förutsättning för att du ska kunna koppla ihop alla dina enheter, att de pratar samma språk och kan ligga i slinga, om det inte är ethernet förståss, då är det lätt. Skulle det skilja, te.x. att nån pratar över RS232, och nån över RS485, då får du skaffa översättare.
Kolla på MOXAs prylar, en bra ÅF är CatAB.

En lösning min bransch föredrar är att allt ansluter till ethernet. Enklast att få det att lira ihop sen.

Sen behöver du nån typ av adresslista till dina prylar så du vet vilken adress som håller vad/gör vad.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

vedeldaren skrev:Jag hittade en bra sammanfattning här:

Hmm, det var en fel där, tyvärr.

Som FormerMazda skriver, Modbus är helt mediaoberoende, du kan använda brevduvor om du så vill, dock blir det nog lite långsamt.

Det finns tre versioner av MODBUS.
MODBUS ASCII
MODBUS RTU
MODBUS TCP

Du hittar specifikationerna här:
http://www.modbus.org/specs.php

Dessa tre papper beskriver detaljerat hur protokollet fungerar.

MODBUS är iofs speciellt framtaget för kommunikation över en seriell lina, företrädesvis RS485. men även RS232, RS422 mfl elektriska protokoll används.

Du är tyvärr fortfarande för generell med dina frågor, för att kunna svara dig riktigt.
I princip är det dock så att så länge du har rätt elektriskt protokoll, rät dataformat (ofta 8E1) och rätt datahastighet, är det inga problem att prata.
Dock behöver du en lista över registren i dina slavar, dvs en adresslista över alla Spolar, Ingångar, Ingångsregister och hållregister.
Du måste också veta om dina enheter pratar RTU eller ASCII, RTU är iofs vanligast
Du måste också ha möjlighet att ställa in slavarnas adresser.
Detta underförutsättning att du har allt som behövs, dvs masters mm.

Skall du bygga en egen master, eller för den delen en slav, så blir det genast lite krångligare, då MODBUS implementationen inte är helt okomplicerad, framför allt tidskritisk.

Beträffande kabel, när det gäller RS485 är väl skärmad TP-kabel den vanligaste.
vedeldaren

Inlägg av vedeldaren »

Det ser ut att bli MODBUS RTU och RS485, vad jag för står så är detta ok för avstånd upp till 500m. Här använder man då 2 trådar till skillnad från RS 232 som använder 3 trådar?

Jag har en färdig slav med com-port på och skall köpa någon form av master, troligen en Bastec DUC förberedd för Modbus.

http://www.bastec.se/
Skriv svar