Beteckning på ytmonterade komponenter (Topcon RL-50B)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PeterH

Beteckning på ytmonterade komponenter (Topcon RL-50B)

Inlägg av PeterH »

Har lite problem att hitta vilka komponenter som sitter på ett kort jag försöker laga. Det är styrkortet till en Topcon rotationslaser (RL-50B). Jag har provat "SMD Code Book" men den tar mest upp transistorer och dioder, jag misstänker att många av mina funderingar rör IC-kretsar? Jag får inga som helst relevanta träffar med Google :humm:

Dom komponenter jag hoppas få hjälp att luska ut är:
1. 8-pin IC märkt "277" och "544" (troligtvis en OP men vilken?)
2. Transistor märkt "M Y" i SOT223 kapsel(?), känns som en mindre kapseltyp, vet inte vad det kan vara i så fall
3. 8-pin IC märkt "842" och "541" (bör vara en OP men vilken?)
4. 3-pin IC(?) märkt "E3" och "50" (troligtvis en 3V stabb, men ej säker)
5. 3-pin IC(?) märkt "DX" och "Z2" (eller möjligtvis "72")
6. 8-pin IC märkt "A5527" och "4C4"
7. Transistor märkt "N Y" i SOT223(?) kapsel

Bild på kortet (större bild här):
Bild
Senast redigerad av PeterH 25 februari 2010, 12:03:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Re: Beteckning på ytmonterade komponenter

Inlägg av peranders »

Skulle tro att det är OPA277, den med 277
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/print/opa277.html
Pucco

Inlägg av Pucco »

1. OPA277 tillverkad år xxx5 vecka 44 (som peranders föreslog)
2. ?
3. OPA842
4. ? Troligen spänningsregulator med ledning av omgivande komponenter.
5. ? Troligen spänningsregulator med ledning av omgivande komponenter.
6. LA5527M. http://www.semiconductor-sanyo.com/ds_e/EN2073D_d.pdf
7. ?
Thallion

Inlägg av Thallion »

Småkapslarna torde vara SOT-89.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Att få fatt på vad SMD komponenter är verkar vara ett projekt i sig..
Knepigt att det inte är strukturerat på bättre sätt.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Tack för infon så här långt! :tumupp: Jag trodde väl att 5527:an hade något med motorn att göra (den som roterar lasern), efter diverse labb så hittade jag ett kabelbrott till motorn... Motorn snurrar nu med labagget, men inte från kortet... Jag misstänker att alla funktioner på något vis styr varandra, varken motorn vill snurra eller laser tändas :humm:

Mitt nästa steg blir att manuellt kolla så lasern är hel, jag vet att den måste tändas för att kunna starta instrumentet. Det finns indikering att lasern inte står i våg och detta mäts med hjälp av lasern. När instrumentet är i våg träffar lasern en mottagare och den ger sedan okej och släcker "ej i våg" indikeringen. Belyser jag denna med en vanlig laserpekare så slocknar varningen.

Nu till laserdioden, den är märkt "J6571AT" men jag hittar inget om denna heller. Om jag ska köra den manuellt, bör det inte räcka med att strömbegränsa via labbagget?

Bild
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Okej, nu har jag kommit så långt att jag är ganska säker på att laserdioden är trasig(?) Det som är lite underligt är att sensorkretsen känner av laserdioden och startar rotationsmotorn, men det finns inget synligt ljus? Eftersom detta är en rotationslaser tar jag för givet att dioden skall ge ett synligt (rött?) ljus :humm: Kan det finnas IR-ljus som sensorn känner av trots att det synliga ljuset falerar?

Vet någon var jag hittar en ersättare för "J6571AT"? Jag har sökt via e-bay, google och Elfa/Farnell utan resultat... Hittar inget om laserdioder med denna märkning :| Eftersom sensorn känner något (kanske IR) så antar jag att drivkretsen till lasern funkar, men säker är jag inte...
sneaky

Inlägg av sneaky »

Prova att ta en kik med en billig digitalkamera. Ofta kan man se IR-ljus med dessa. Testa på en fjärrkontroll först för att vara säker på att den inte filtrerar bort ljuset.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Bra tips, ska prova... :tumupp:
Användarvisningsbild
PeterH

Re: Beteckning på ytmonterade komponenter (Topcon RL-50B)

Inlägg av PeterH »

Det var som jag misstänkte, dioden gav IR-ljus trots att det synliga var dött :shock: Jag slaktade en laserpekare eftersom det var lögn i helvete att hitta någon data på laserdioden som satt där. Chansningen gick hem och lasern kom igång (dock efter lite ytterligare "felsökning") Det visade sig att effekten på dioden gick ner så fort inte sensorn kände av den, det krävdes således en rejäl genomgång på alla ställbara speglar/glas som strålen skulle passera :dead: Nu har den äntligen blivit justerad och kommer igång! Ett problem kvarstår dock, när man sätter på kåpan så tar den troligtvis i det roterande huvudet eftersom det går tungt för motorn (och det låter som det tar i :D )... Blir alltså en eller ett par kvällar till med justering/felsökning :x

Under det roterande huvudet ser man linsen (en av många) som får en del av laserstrålen att träffa sensorn på kretskortet (den sitter snett nedanför den gula pricken, under IC-kretsen). Det mesta av strålen går dock rakt upp i det roterande huvudet där ytterligare en lins viker den i 90 grader för att kunna skapa linjen vid rotation.

Bild
Skriv svar