Elektriskt ledande färg. Vart?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Ree
Kontakt:

Elektriskt ledande färg. Vart?

Inlägg av Ree »

Halloj allihop. Skulle behöva få tag i elektriskt ledande färg, men hittar det inte (förutom på Elfa = dyrt). Någon som har lite över eller vet vart det går att få tag i? Kanske bilreparationsställen då sådan färg kan användas för att reparera värmeslingan i en bakruta..?

Kommer modda ett par Xboxar och skulle enkelt behöva löda punkterna det står "reconnect both solder points" på.

Bild
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Borde inte vara några större problem att överbrygga med lödtenn som du lägger dit. Kan räcka med att du tom bara drar lödkolven över så fastnar tillräckligt mycket då det verkar vara 0402 SMD komponenter som skall vara där annars.
Senast redigerad av Henry 4 september 2008, 04:23:15, redigerad totalt 1 gång.
Ree
Kontakt:

Inlägg av Ree »

Jag har hört att dessa är väldigt lätta att bränna sönder, plus att jag måste ta bort bryggningen efter jag gjort lödningen, vilket inte är det lättaste i världen med utrustningen jag har.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tja jag vet inte vilken utrustning du har men att bränna sönder ledningarna så måste du ha en alldeles för hög värme under en alldeles för lång tid för att kunna det. Att sedan ta bort lödningen är bara att sätta dit lödkolven någon sekund så dras lödtennet tillbaka till spetsen igen om det är lite fluss kvar på den.
bearing

Inlägg av bearing »

Jag tror också det är bättre att löda.

Bild
En sån här köpte jag på Clas Ohlson för några år sedan då det gick att låsa upp Athlon-processorer genom att göra kontakt mellan några punkter på dess kretskort. Avståndet mellan dom punkterna var dock nog 1/10-del av dom du ska brygga.
Borre

Inlägg av Borre »

Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hur lätt är det att få bort silverfärgen?

Risken att slabba över hela pcb:et och kortsluta alla paddarna?

Jag skulle helt klart löda, tycker det måste vara MYCKET enklare att få ett brott där igen sen. Skulle det inte räcka med att bara värma lite kan man med enkelhet använda en lödstrumpa (kopparfläta)

Iof lyckades jag ju slita av en pad på ett kretskort så sent som i fredags, (skulle löda av en soic 8 pinnars), men då hade jag först lagt två REJÄLA pluttar lödtenn över benen på varje sida och sen värmde växelvis bägge sidorna och bände lite för mycket. Tur nog var det bara gnd paden som lossna, så det fanns massa ställen att bygla in en ersättare :)
Borre

Inlägg av Borre »

Tillräckligt lätt.
Har man tummen mitt i näven kanske det är lätt att slabba över hela kortet, annars inte.
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

Kjell & Co har konduktiv silverlack. Kan det vara något?
Jag läste för några år sedan om någon som försökte att låsa upp en Athlon-processor, genom att som bearing skrev, sluta några bryggor.
Han påstod att Kjells silverlack separerade väldigt lätt, med en trögflytande sörja i botten av flaskan som resultat. Denna skulle tydligen vara enkel att smeta/måla ut på rätt ställe sen, med t ex en tandpetare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ja, jag kan bekräfta att kjells lack separerar när den ligger ett tag..

Den funkade inte till det jag skulle använda den till heller, men den kan säkert vara bra till nåt annat :)
Elektroholist

Re: Elektriskt ledande färg. Vart?

Inlägg av Elektroholist »

Jag har testat K&Co konduktiva silverlack och det var bara skit. Den fäste inte alls utan löste upp sig och förångades även om jag blandade färgen så gott det gick för att den inte skulle skikta sig. För övrigt en utgående produkt så jag köpte en av de sista. Men billig var den. ELFA:s är mycket dyrare. Någon som testat den? en bra färg bör ju vara ganska tjock för att funka tänker jag mig.
X-IL
EF Sponsor

Re: Elektriskt ledande färg. Vart?

Inlägg av X-IL »

Finns nån som säljer på tradden nu: http://www.tradera.com/Elektriskt-ledan ... _107222166
Skriv svar