Mina pågående projekt: Datalogger, framegrabber m.m.

Berätta om dina pågående projekt.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Mina pågående projekt: Datalogger, framegrabber m.m.

Inlägg av B1n4ry »

Hallå!

Jag hinner sällan med några intressanta större projekt men just nu är jag inne i en period då jag har massor med projekt pågående och flera till i tankarna. Det som är mest prioriterat just nu är:
Bild

Till vänster har jag kopplat ett Micro-SD kort till en AVR och med FatFS kan jag nu skriva och läsa filer på kortet.

Detta skall sedan användas i två andra projekt, huvudsakligen till kortet till vänster i bilden som är embryot till en datalogger. På det kortet finns f.n. en SCP1000 lufttrycksensor och en SHT15 luftfuktighetssensor samt en 1x8 DOG display. Jag kommer att ta fram ett mönsterkort och bygga några sådana kort i lite olika varianter av bestyckning. Planen är ett i varje rum och ett ute. Dessa skall sedan prata via XBee med en centralnod som sitter jämte min server som i sin tur skall göra grafer på web:en av all data. Värdelöst vetande... Till Xbee nätet kommer jag dessutom koppla några "små" LED-skyltar så jag får all info jag vill ha var i lägenheten jag än är. (förutom väderinfo även t.ex. klocka, CID från Asterisk m.m.)

Jag håller oxå på med en nod som skall sitta vid elcentralen och mäta energiförbrukning, förhoppningsvis kommer mina strömtrafo vilken dags om helst nu. Den modulen blir dock lite bantad för att få plats i en DIN-skene-låda...

Sedan pysslar jag med ett lite mer kommersiellt projekt som i princip bygger på att jag vill spara skärmdumpar av en videosignal som bildfiler på ett minneskort. Allt styrt via en encoder och med OSD på videosignalen.
Här planerar jag att använda en BOB-IV för OSD (eller en dedikerad AVR för detta om jag hinner/orkar). Själva "framegrabbandet" skall jag göra med en uCFG. Är det någon här som jobbat med uCFG? Eller kanske någon annan liknande lösning?
Man skulle ju gärna göra det där i en FPGA eller så men då lär det ta för lång tid att bli klar...

//B1N4RY