Baslåda + toppar till dator med LT-krets

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Variosboy

Baslåda + toppar till dator med LT-krets

Inlägg av Variosboy »

Har påbörjat mitt första, men förhoppningsvis inte sista högtalarprojekt med LT till basarna.
För er som inte vet vad LT är så kan man enkelt beskriva det med att det är ett elektroniskt filter som
kompenserar bort högtalarens brist på att spela djup djup bas.. Magi tänker nån säkert nu, men så är det ju såklart inte..
Vinner man något i ena änden så måste det kosta något i andra änden. I det här fallet så förlorar man möjligheten att spela lika högt som om man körde utan LT.

Jämför man LT med en vanlig EQ så är LT-kretsen avpassad för just den "låda-element" kombination man har.

I mitt fall så är baselementen från Tangband och heter W6-1139SG och bredbanden som ska köras i topparna heter W3-871SC.

Utan LT blir kurvan såhär:

Bild

Och med LT:

Bild

Som ni ser så skiljer det nästan 11dB vid 20Hz!

Å såhär ser prylarna ut:

Bild

Så långt gånget:

Bild
Användarvisningsbild
Variosboy

Re: Baslåda + toppar till dator med LT-krets

Inlägg av Variosboy »

Lådan är klar, nästan. Ska in en lysdiod för on/off indikering..
Bild
Eelector
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Eelector »

Snygg låda! Skriv gärna hur du uppfattar resultatet med tangband-basarna. Jag har själv en 5.0 anläggning byggd endast med W3-871. Den är lite basfattig ;)

Jag har byggt högtalarna "Cyburg Needle" (surround) samt Lancetta (front), samma modeller som finns i denna tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... s=lanzetta
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Ska bygga lådor i helgen tänkte jag, så det borde bli någon form av test framåt söndagen.
Är väldigt sugen på att bygga ett par nålar, men har just nu fler högtalarpar än jag har användning för, så jag låter det hänga i luften en stund! :)

Hur upplever du annars ljudet från din anläggning? Släpper ljudet bra från lådorna, eller känns det väldigt mycket "punkljudkälla"? (tänker främst på nålarna)
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

De va en snygg låda!
Skriv svar