MS-Windowsprogrammering, vilket språk att börja med, C#/VB
Re: MS-Windowsprogrammering, vilket språk att börja med, C#/VB
Jag skulle säga att det är en fördel om språket i grunden är stukturerat som C/C++/C#/Java/Pascal. BASIC är inte strukturerat, även om det går att bygga strukturerad kod i VB tex.
- Gildebrand
C# anyday.
Har precis kollat igenom en 2D XNA tutorial, så det blir en hel del nytt (ett helt nytt framework) att lära sig nu
Har precis kollat igenom en 2D XNA tutorial, så det blir en hel del nytt (ett helt nytt framework) att lära sig nu

Får man lära sig for(;;) satsen i det?
(ledsen kunde inte låta bli
)
(ledsen kunde inte låta bli

- Gildebrand
HAHA! Nej aldrig hört talas om! Nädå, hade bara lite otur när jag tänkte 

Hur gammal är hon?TomasL skrev:Dottern har fått för sig att hon vill leka med lite med att programmera i Windows.
Självklart vill jag rekomendera f.d. Borlands Turbo C++. http://www.turboexplorer.com/
Python är nog inte dumt. Finns på många plattformar. För spel kan jag rekomendera gratis programmet Blender, http://www.blender.org/.
Blender innehåller förutom grafisk design också en komplett spelmotor. Allt kontrollerbart med Python.
Python är nog inte dumt. Finns på många plattformar. För spel kan jag rekomendera gratis programmet Blender, http://www.blender.org/.
Blender innehåller förutom grafisk design också en komplett spelmotor. Allt kontrollerbart med Python.
Grejen med Python är ju att det är så fantastiskt roligt att programmera. Semantiken är t.ex. optimerad för läsbar kod, vilket nog får anses vara det viktigaste med ett språk. Tycker Wikipedia sammanfattar språket väldigt väl:
EDIT: Ett alternativ kan vara IronPython som går under .Net och integrerar dessutom .Net i Python.
Och att det är ett vanligt språk för scriptande gör att det också dyker upp på andra ställen där man har nytta av sina kunskaper. Du kan t.ex. skriva filter till GIMP i Python osv. Webbutveckling är ju även det ett område som växer kraftigt just nu i Pythonvärlden.Python is a general-purpose high-level programming language. Its design philosophy emphasizes code readability. Python claims to "[combine] remarkable power with very clear syntax", and its standard library is large and comprehensive.
EDIT: Ett alternativ kan vara IronPython som går under .Net och integrerar dessutom .Net i Python.
Jag har tittat på språk i stil med python och ruby och visst koden blir väl snygg.
Dock tycker jag många större pythonprogram som man stöter på är härken. Det är så jäkla mycket dependency som har dependency i sin tur så att det tar en halv dag att få ingång dem. Det är alltid någonting någonstans i kedjan som får programmet att krascha. Jag har kommit på mig själv med att undvika program så fort jag ser att det är python.... Säkert skit bakom spakarna från mig men praktiskt föredrar jag nästan alltid c+++/c programmen när man hittar dem i pakethanteraren av den anledningen.
Dessutom upplever jag starttiderna som längre än för java och mono av någon anledning för större program.
Säkert fullständigt ounderbyggt, men ändå
Lite OT kanske....
Mera T
Ska man använda emacs så är det ju nästan nödvändigt att kunna lite elisp. Ganska primitivt språk, men lätt att lära sig och man kan väldigt fort göra väldigt användbara plugin. Dessutom antar jag att man kan utöka och fortsätta med common lisp om man vill få det användbart utanför emacs (i teorin är ju även elisp det).
Det roliga med elisp är dock att man efter redan några timmar kan göra plugin som man verkligen använder.
Dock tycker jag många större pythonprogram som man stöter på är härken. Det är så jäkla mycket dependency som har dependency i sin tur så att det tar en halv dag att få ingång dem. Det är alltid någonting någonstans i kedjan som får programmet att krascha. Jag har kommit på mig själv med att undvika program så fort jag ser att det är python.... Säkert skit bakom spakarna från mig men praktiskt föredrar jag nästan alltid c+++/c programmen när man hittar dem i pakethanteraren av den anledningen.
Dessutom upplever jag starttiderna som längre än för java och mono av någon anledning för större program.
Säkert fullständigt ounderbyggt, men ändå

Lite OT kanske....
Mera T
Ska man använda emacs så är det ju nästan nödvändigt att kunna lite elisp. Ganska primitivt språk, men lätt att lära sig och man kan väldigt fort göra väldigt användbara plugin. Dessutom antar jag att man kan utöka och fortsätta med common lisp om man vill få det användbart utanför emacs (i teorin är ju även elisp det).
Det roliga med elisp är dock att man efter redan några timmar kan göra plugin som man verkligen använder.
- Gildebrand
Har hon börjat programmera något?
VBA i Office är i praktiken VB på grundnivån om än inne i en annan objektmodell, stor fördel att kunna spelan in makronsodjan skrev:Igentligen är det nog VB6...
Å andra sidan är verktygsstödet med VS 2008 väldigt mycket bättre, använde VS98 för att skriva lite C++ förra året, det var en miljö jag gillade DÅ men idag är den långt, långt efter.sodjan skrev:.net prylarna lägger till lite komplexitet som gör den första tröskeln något högre. VB6 (och alla VB innan dess) var lite mer rakt på sak, så att säga.
Till huvudfrågan, välj något som fungerar i VS, grundversionerna är ju gratis idag. C# eller VB.Net spelar inte så stor roll, börjar man bli duktig på valfritt av dem så är det tekniskt enkelt att växla över, det brukar mest vara ideologi och osäkerhet som står ivägen.
Har hon tänkt läsa vidare inom datavetenskap/datateknik/systemvetenskap så är Java det som förekommer överallt och är enkelt att lära sig i Eclipse.
Det viktiga är att det inte är för jobbigt och krångligt att komma igång och att det finns många andra som använder språket (=gott om info och böcker)
Jag använder Borland C Builder som är en C++ Delphi och det fungerar mycket bra för mig. Fördelen jag har är att en hel del projekt innebär en PC som kommunicerar med en µC och där har erfarenheten lärt mig att det är guld värd att kommunikationsdefinitionfilen används av båda projekt, det blir aldrig fel då. Ett kommando misstolkas inte då båda refererar till samma fil, lägger man in ett nytt kommando är det bara att göra det och kompilera om, då är allt synkroniserat.
Kör också Borland och tycker den är väldigt trevlig att jobba med. Precis som Icecap säger så får man lite gratis när man skall bygga projekt som skall köras med en del i PC-miljö och en del i mikrokontrollermiljö.