Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.
Re: Vilken metallkap är värd att lägga pengar på.
orvar-e, har du fått din rage ännu?
Vi är några här i Jönköping som ska beställa från power-tools nu i veckan. Tänkte hör om dina erfarenheter med dem. Stämde det med enhetsfrakten på £44?
Vi är några här i Jönköping som ska beställa från power-tools nu i veckan. Tänkte hör om dina erfarenheter med dem. Stämde det med enhetsfrakten på £44?
Nopp ... väntar tålmodigt på att kunna hämta ut den nånstans i stan.
Jo frakten vart som det stod, men tänk på att du får betala en valutaväxlingspåslag på runt 1.65% procent. Jag betalade med vanligt visakortet . Men om du har ICA-betalkort med Mastercard funktion så kan du betala utan nån valutaväxlingspåslag. (Har jag fått lära mig i en annan tråd, läs själv http://round.se/tag/bankkort/)
Kan ju vara värt att tänk på.
Jo frakten vart som det stod, men tänk på att du får betala en valutaväxlingspåslag på runt 1.65% procent. Jag betalade med vanligt visakortet . Men om du har ICA-betalkort med Mastercard funktion så kan du betala utan nån valutaväxlingspåslag. (Har jag fått lära mig i en annan tråd, läs själv http://round.se/tag/bankkort/)
Kan ju vara värt att tänk på.

Jag hade inte tömt postlådan när jag skrev sist.
Tycker att det gick rätt fort att få sågen, jag trodde helt klart det skulle ta längre tid.
Här är några bilder i kronologisk ordning o allt.

Första intrycket är att det verkar vara schysta grejer. Men man hade ju önskat att såg-bordet hade varit av lite
grövre material, tjockare plåt alltså. Såg skyddet viker lätt o fint bort med lite knissel och rassel från kedjan och skyddet när klingan närmar sig bordet. Kan tyvärr inte testa sågen ännu, måste fixa en ny stickpropp till den först.
Lite kul att dom skickade med en uppsättning "engångshörselskydd" ...
Återkommer i morgon då ska jag förhoppningsvis fått tag i en stickpropp så att jag kan såga lite..

Tycker att det gick rätt fort att få sågen, jag trodde helt klart det skulle ta längre tid.
Här är några bilder i kronologisk ordning o allt.

Första intrycket är att det verkar vara schysta grejer. Men man hade ju önskat att såg-bordet hade varit av lite
grövre material, tjockare plåt alltså. Såg skyddet viker lätt o fint bort med lite knissel och rassel från kedjan och skyddet när klingan närmar sig bordet. Kan tyvärr inte testa sågen ännu, måste fixa en ny stickpropp till den först.
Lite kul att dom skickade med en uppsättning "engångshörselskydd" ...

Återkommer i morgon då ska jag förhoppningsvis fått tag i en stickpropp så att jag kan såga lite..

Har du hunnit hårdtesta sågen? Nyfiken värre!
Jag har haft så mycket att stå i att jag inte hunnit. Men i morgon är jag ledig från jobb, plus att jag har skaffat de fyrkantprofiler jag behöver till nästa projekt idag så i morgon blir det såga av.
I stickproppen som kom med sågen sitter det en säkring....... gör det så i alla (större) apparater i England?
I stickproppen som kom med sågen sitter det en säkring....... gör det så i alla (större) apparater i England?
Ja, dom har alla sina vägguttag i en lång slinga avsäkrad 25A eller mer. Därför säkrar man av i stickproppen för att slippa så grov anslutningssladd.
Sågen fungerar klockrent, hade bordet/stativet varit stabilare så hade snitten blivit ännu bättre. Har endast sågat stål, och det är inga problem. Sågen tuggar sig igenom som om det hade varit trä och fort går det fast man håller igen för att inte förstöra eller slita ut klingan i förtid. Man är ju van med vinkelslip då det tar evigheter att ta sig igenom material med lite gods. Alltid vinkelrätt under lättar ju vidare bearbetning av stycket.
Mothållet kommer jag nog förstärka på lite, tycker det var lite vekt.
Jag kan varmt rekommendera den här typen av såg.
Mothållet kommer jag nog förstärka på lite, tycker det var lite vekt.
Jag kan varmt rekommendera den här typen av såg.
Hur lång tid tog det från att du beställde tills du fick paketet? Jag har nyss beställt två st RAGE3 sliding mitre saw med lite extra klingor och är otålig som ett barn på julafton!
Ser ut som min julakap fast med annan skiva. Det råkar inte stå varvtal nånstans?
Kanske kan man hänga på en rageklinga rakt av.
Kanske kan man hänga på en rageklinga rakt av.
Det tog 12- 13 dagar. beställde på kvällen den 27 januari och fick den 8 febuari.
Det står att det är 1450 rpm på hemsidan. Vad jag har läst så ska det vara mycket högre varvtal med en vinkelspis skiva.
Har för mig att man ska gå efter periferi hastighet hur många meter i sekunden skivan roterar. Större skiva lägre hastighet ...
Det står att det är 1450 rpm på hemsidan. Vad jag har läst så ska det vara mycket högre varvtal med en vinkelspis skiva.
Har för mig att man ska gå efter periferi hastighet hur många meter i sekunden skivan roterar. Större skiva lägre hastighet ...

Jo det stämmer men sånna där skivor verkar svälja det mesta, har ett par dewalt halvmetersskivor för alu och det var omöjligt att få fram vad den skulle ha för skärhastighet. Många hängde tydligen på dessa(dom mindre) på cirkelsågar mm med bra resultat så det var nog därför ingen ville ge nått riktigt svar.
Julas ligger på 3000rpm lite väl saftigt kanske.
Julas ligger på 3000rpm lite väl saftigt kanske.
En riktig rörkap lär ju iaf inte fungera med vinkelslipskiva tror jag, den vi har på skolan snurrar rätt sakta. Dock kapar den väl 20x vad en kapskiva för vinkelslipen skulle göra 
Synd nog stod den bredvid en 3-4 meter bänk med rörställ undertill. Svårt att göra saker då liksom

Synd nog stod den bredvid en 3-4 meter bänk med rörställ undertill. Svårt att göra saker då liksom

Skärhastigheten på slipande kapskivor ska vara 80m/s, vid lägre skärhastighet minskar livslängden avsevärt.
Om man använder kylvätska ökar livslängden flerdubbelt, men sölar och skvätter en del.
Om man använder kylvätska ökar livslängden flerdubbelt, men sölar och skvätter en del.
Fick ena RAGE3-sågen idag. Enl tracking info har även den andra kommit fram till Jönköping, men de körde bara ut ena idag!!
Får se om man hinner testa lite i helgen.
Får se om man hinner testa lite i helgen.