Enpoligt kabelhylsdon för "stiftlist"?
Enpoligt kabelhylsdon för "stiftlist"?
Hej forumet!
Jag skulle behöva få tag på något i stil med Elfa art.nr 43-566-06 fast med bara en enda pol.
Det känns inte som en jättebra idé att försöka klippa ned flerpoliga don.
Teoretiskt behöver jag 20st men i praktiken går det åt fler att göra fel med.
Om nån undrar vad jag ska med dessa till så är det att det är uttag för sådana kontakter på några av pod'arna på logikanalysatorn jag ropade in på ETA-auktionen.
Egentligen vore det optimalt om någon har tips om var man kan finna något i stil med Elfa art.nr 43-566-20 fast där hela plasthylsan för varannan pol saknas, jag tror iaf att det är 5,08(2.54*2)mm delning mellan stiften på pod'arna. Utrymmena mellan stiften är "igenpluggade". Det GÅR iofs att ta bort "igenpluggningen" men då försvinner också märkningen om vilket stift som är vilket, dessutom känns det lite synd att vandalisera pod'arna...
Jag skulle behöva få tag på något i stil med Elfa art.nr 43-566-06 fast med bara en enda pol.
Det känns inte som en jättebra idé att försöka klippa ned flerpoliga don.
Teoretiskt behöver jag 20st men i praktiken går det åt fler att göra fel med.
Om nån undrar vad jag ska med dessa till så är det att det är uttag för sådana kontakter på några av pod'arna på logikanalysatorn jag ropade in på ETA-auktionen.
Egentligen vore det optimalt om någon har tips om var man kan finna något i stil med Elfa art.nr 43-566-20 fast där hela plasthylsan för varannan pol saknas, jag tror iaf att det är 5,08(2.54*2)mm delning mellan stiften på pod'arna. Utrymmena mellan stiften är "igenpluggade". Det GÅR iofs att ta bort "igenpluggningen" men då försvinner också märkningen om vilket stift som är vilket, dessutom känns det lite synd att vandalisera pod'arna...
Re: Enpoligt kabelhylsdon för "stiftlist"?
Kolla med:
Tema Elektronik, Techica AB
Tel: 031-42 86 90
Nordostpassagen 7
413 11 GÖTEBORG
Må-Fr 9-17
Om du är Göteborg då..
Tema Elektronik, Techica AB
Tel: 031-42 86 90
Nordostpassagen 7
413 11 GÖTEBORG
Må-Fr 9-17
Om du är Göteborg då..
Det kanske duger med enbart stiftet 43-010-16, som du sedan drar en lämplig krympslang över.
Det finns ju i alla fall, sitter ibland sådana i gamla datorlådor..
jag brukar alltid klippa loss alla "moderkortskontakter" från datorlådor jag slänger, alltid bra att koppla in på div byggen, bara att löda dit en stiftlist och välja kontakt.
jag brukar alltid klippa loss alla "moderkortskontakter" från datorlådor jag slänger, alltid bra att koppla in på div byggen, bara att löda dit en stiftlist och välja kontakt.
Att bara använda ett stift borde fungera. Jag brukar använda 43-708-05, som är mycket lättare att dela än ett hylsdon
babbage: Bra tips, tack!
Jag är klart mer förtjust i tanken att löda kabel på något avsett för kretskortsmontage än att montera krympslang på en naken hylsa.
Jag är klart mer förtjust i tanken att löda kabel på något avsett för kretskortsmontage än att montera krympslang på en naken hylsa.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mjo, man brukar få lite mer stöd då. Annars får man rycka i sladden när man ska lossa kontakten från vad-den-nu-är-inkopplad-till.
De i Babbage's länk är riktigt smidiga. Om man verkligen måste så *går* det att klippa av dem med en sidavbitare,
men det blir mycket snyggare om man kapar med en Dremel eller liknande med kapskiva.
De i Babbage's länk är riktigt smidiga. Om man verkligen måste så *går* det att klippa av dem med en sidavbitare,
men det blir mycket snyggare om man kapar med en Dremel eller liknande med kapskiva.
men dom är ju så tråkiga... det blir jättefult (och pilligt) att löda på kablar på de hylslistena. Enstaka kanske för tillfälligt behov, men ... blä.. Tyvärr har jag inget bättre alternativ, men det skulle vara intressant om det fanns hylsor med stift som är avsedda att löda en kabel på , dvs. stiftet lite "kupat" så att tråden passar i, sen kan man trycka till med plattången och löda. Sist trär man på hylsan/skyddet och den snäpper fast i stiftet och man en snygg kontakt... Ingen som har tips på en sådan som inte kräver krimptång?
-
- EF Sponsor