Lödröksutsug version 2

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Re: Lödröksutsug version 2

Inlägg av MicaelKarlsson »

Uppdatering:

Efter att ha använt utsugen ett tag har jag kommit fram till att det behövs en "sarg" för att fånga upp mera lödrök och att skrivbordslampan orsakar reflexer vilket inte är behagligt alls så det blev följande förbättringar:
Först en liten bild på ocansidan av belysningen:
Bild
Länk till lysdiod: http://www.molectric.com/product_info.p ... cts_id=436

Så en närbild på belysningen monterad:
Bild

Så en översiktsbild på hur det ser ut monterat:
Bild
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:tumupp:

Kan tillägga efter att ha testat 555-PWM så visar det sig att den klarar inte att gå ända upp till 100% och 0%. Detta pga att konstruktionen bygger på dioder. Den klarade med supersnabba dioder som bäst 10%-85%, inte speciellt bra tycker jag iallafall.

Triangelgeneratorn du länkar till funkar säkert men finns ännu simplare utan transistor som funkar klockrent. Har för mig att jag länkade till något schema i denna tråd :humm:
Johanb

Inlägg av Johanb »

En filtervariant kanske skulle bättra lite för oss som inte har lämpligt hål i väggen för utblås. Hur bra skulle det funka med filter och var köper man lämpligt filter?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

"....och var köper man lämpligt filter?"

Du skulle kunna testa med en affär som säljer vitvaror och då helst ett brett utbud av köksfläktar, de kan ju ha kolfilter som nog fungerar bäst i detta sammanhang, tror jag. Kanske även HEPA-filter fungerar?

Fritzell: I denna tillämpningen är 10%-85% helt acceptabelt. Jag har hittat en koppling med 555-an som enligt texten lovar att man skall kunna stalla frekvens och 'duty-cycle' oberoende av varandra. Skall experimentera lite med den innan jag etsar ett kort. Det jag behöver är att kunna reglera från 5V upp till kanske 8-9V men detta är en vild gissning. 5V är i alla fall minimum om jag vill få igång fläkten.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Köpte kolfilter på Järnia i Sickla Nacka.
3 pack för dryga 100:-
Kvadratiska 10 x 12 cm 3cm tjocklek.
Passade i en juice förpackning med lite justering.
Satte en instrumentfläkt i andra änden, som suger.

Funkar bra, ställer den på en (100 st DVD skivor) burk.

Ska se om jag kommer ihåg att fota den.

C-man
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tror inte det hjälper så mycket med endast ett kolfilter. Se http://www.desab-elektronik.se/index.ht ... k.htm~main

Tänk också på att det behövs en ganska kraftig fläkt för att orka dra luften genom ett ordentligt filter. Mycket kraftigare än om man bara blåser ut röken genom en slang! Dessutom måste arrangemanget vara fullständigt tätt. Är det ej det kommer röken ta den lättaste vägen, dvs inte passera filtret.

Läs gärna hur Filtronics system fungerar:

http://filtronic.se/electronicline/elec ... has_mg.asp

http://filtronic.se/electronicline/elec ... ts_hvs.asp

Jag använder en FT-12 på jobbet men tycker de stationära sugarna med böjbar slang och "tratt" är bättre och fångar upp mer.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

colliman: Du får testa ett tag och återkomma med resultat. Är intresserad av om det går att få lika bra effekt som att skicka ut "skiten" genom vädringsluckan. Det blir lite småkall när det är 10-15 grader kallt ute.

Jag har nu testat att använda min budgetutsug ganska många timmar nu och kommit fram till följande:
- Det blir välvädrat och låg temperatur inne
- Jag får inte ont i ögonen eller halsen även efter flera timmars lödande
- Lukten i lägenheten påverkas inte alls negativt, snarare positivt på grund av vädringen
- Man blir aningen trött i öronen efter några timmar med fläkten brummande

Så jag måste finna lösning på detta och försöka mig på att hitta lämplig sensor eller bygga en krets som går en viss tid. Alternativt något som könner av när jag tar lödkolven ur stället. I detta fall är nog tempsensor lämpligast (kanske?). Får experimentera lite.
Finns det någon annan lösning som jag missat?

"Jag använder en FT-12 på jobbet...."
Vinner jag massa pengar blir det en sådan....... :drool:
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

På jobbet har vi Filtronic MG75 på nästan alla arbetsbänkar med lödutrustning + ett centralt vakuumutsug som är kopplat med slang till alla lödpennor, men det systemet är på utgående pga energi- och underhållskostnad.

Skall man ha en FT-12 så måste man ha en kompressor för den drivs med tryckluft.

Föredrar MG75 för att lödpennan blir inte så klumpig.
sugarman64

Inlägg av sugarman64 »

colliman skrev:Kvadratiska 10 x 12 cm 3cm tjocklek.
Kvadratisk 10 x 12 cm??? :humm:
Kunde in låta bli :wink:
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Jag använder min lödsug kanske 2 tim i veckan.
Det betyder att en långvarig test blir just långvarig i tid mätt.

Tur att jag inte skrev kubiska...... :vissla:

Jag har på den korta tid jag använt sugen, varigt helt nöjd med resultatet.
Ingen hosta inga röda ögon, dock vet jag inte om alla partiklar försvinner.
Åker man tunnelbana eller eldar i öppna spisen så har man ju ingen röksug som räddar en.

Så hur farligt det är att inte köpa DESAB utrustning har väl att göra med tiden man sitter å löder.
Å så brukar inte företag rekommendera andras eller billigare utrustning.
Det har mer med ekonomi är hälsa, att göra.

C-man
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

colliman: Det räcker som test för mig, när jag började med min utsug kunde jag gå från ca: 15 minuter till 3 timmar och då var det inte ögon och hals som satte stopp utan mitt inte allt för vältränade sittfläsk som sade stopp, och så kaffetörsten. :)

Jag vet ju inte om jag heller får med alla partiklar, jag kan ju bara se att den rök som bildas försvinner.

"Det har mer med ekonomi är hälsa, att göra."

Skulle nog säga enbart ekonomi.....
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Johanb skrev:En filtervariant kanske skulle bättra lite för oss som inte har lämpligt hål i väggen för utblås. Hur bra skulle det funka med filter och var köper man lämpligt filter?

Lågpassfilter, högpassfilter, bandpassfilter eller bandspärrfilter? :shock: :mrgreen:
MicaelKarlsson skrev:Det jag behöver är att kunna reglera från 5V upp till kanske 8-9V men detta är en vild gissning. 5V är i alla fall minimum om jag vill få igång fläkten.
Motorer brukar ofta fortsätta snurra vid lägre spänning än de kräver för att starta. Om det finns nån vettig anledning att köra fläkten saktare så kan du ju alltid låta en lysdiod lysa genom fläkten och känna av strålen med en optotransistor eller liknande, och bygga en krets som tvingar upp spänningen så fort fläkten verkar stå still...
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

MiaM: Är ju en lösning, men jag vill komma undan med så lite som möjligt och eftersom fläkten gör sitt jobb på 5V även om det ibland kunde vara bra med lite högre spänning satsar jag nog på en simpel PWM-krets. Eventuellt blir din idé extrautrustning!
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Jag har funderat lite kring utsug till mitt laserskärarprojekt... Har funderat på om man kan använda ansiktsmaskfilter. Har sådana på jobbet och de går att kombinera olika filter. På jobbet har vi gasfilter och partikelfilter som man trycker ihop. Krävs nog inte någon monsterfläkt då det inte är några problem att andas igenom..

Dessa köper vi:
http://www.srsafety.se/product.aspx?f_id=9024
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Verkar som dom kommersiella varianterna kör >70 m³/timme, använder 75 mm diameter anslutningar. Och använder grovfilter för partiklar större än > 1 micron, HEPA klass EU8 filter för partiklar ner till 0,001 micron. Och aktivt kolfilter för resterande gaser.
Centrifugalfläkt som drivs av Borstlös 100 W växelströmsmotor, MTBF >20000.

Vad kostar dessa filter egentligen?
Skriv svar