Fräsbygget kommer ny tappning: Eldragning på G
Re: Fräsbygget kommer i ny tappning: Ramen klar
Men om jag har två leder på luckan, en bak och en där profilen sitter nu, så lyfter man luckan rätt upp och viker den bakåt....
Re: Fräsbygget kommer i ny tappning: Ramen klar
Ändrat profilen som jag sa och det blir nog kanonbra till slut. Nöjd med arbetet med det skulle jag koppla in belysningen.
Glad i hågen kopplade jag in den och satte på spänningen, det sa bara "poff" i säkringen
.
Kliade mig i huvudet och kollade upp styrenheten......DAGENS STÖRSTA J......A MISSTAG.
Det stod på en liten lapp 24VDC, hade kopplat in den på 230AC
Kopplade in den på 24volt men inget händer.....
Glad i hågen kopplade jag in den och satte på spänningen, det sa bara "poff" i säkringen

Kliade mig i huvudet och kollade upp styrenheten......DAGENS STÖRSTA J......A MISSTAG.
Det stod på en liten lapp 24VDC, hade kopplat in den på 230AC

Kopplade in den på 24volt men inget händer.....
Re: Fräsbygget kommer i ny tappning: Gjort dagens misstag.......
Konstigt att det inte händer nåt. Det var ju det som stod på lappen,
Måste vart trasig redan från fabriken, eller fel på lappen.

Måste vart trasig redan från fabriken, eller fel på lappen.

Jag tror den gick sönder när jag kopplade på 230 volt AC. Det sitter en liten brun rund sak som jag mätte på nu med ohm mätaren och det verkar vara avbrott i den
Den sitter i serie med plusmatningen, före drosslen.
Testade att koppla 24 volt efter den prylen men det fungerade inte, då verkar kortet dra mycket ström bara. bruna pryttel se pil.
Finns det nån som har lust att felsöka på den? Jag känner att det övergår min kunskap.

Annars bild på ramen här, med och utan paintritning med plåtarna

Den sitter i serie med plusmatningen, före drosslen.
Testade att koppla 24 volt efter den prylen men det fungerade inte, då verkar kortet dra mycket ström bara. bruna pryttel se pil.
Finns det nån som har lust att felsöka på den? Jag känner att det övergår min kunskap.

Annars bild på ramen här, med och utan paintritning med plåtarna

Jag ser inte riktigt men det kan vara en säkring! Det finns vissa som löder fast! Kolla vad det srår på den!
Det står T3 15A 250volt, men även om det är en säkring så testade jag att lägga plusmatningen efter den, men det enda som hända var att nätaggregatet höll på att dö.
en gasfjäder till luckan sen vore inte fel 

Ok! Det är en säkring! Det kanske var dioden som tog stryk! Vet du hur du mäter den?
Ja det vet jag, mätt på den stora dioden och den verkar vara hel.
Kopplade in ett 5A nätaggregat och när jag satte på den och matade efter säkringen så klippte aggregatet för överström.
Det är ju f...n att man ska vara så klumpig, belysningen kostade över 2000:-
Kopplade in ett 5A nätaggregat och när jag satte på den och matade efter säkringen så klippte aggregatet för överström.

Det är ju f...n att man ska vara så klumpig, belysningen kostade över 2000:-
Ok! Jag tror att det är någon eller båda transistorerna som det är kortis i! Jag tycker mig se ett "push-pull"-steg. Dessa två gör 24 V DC till en 24 V AC fyrkantvåg som senare transformeras upp!
Prova mät dessa!
Prova mät dessa!
Om man kan mäta dom utan att löda loss dom verkar det vara kortis i dom visar fullt utslag hur jag än mäter på dom. Det står F17 J13009 på dom
Det går nog inte att mäta på plats då transformatorn är lågohmig! Om du vill kan jag kika på kortet? Skicka den till mig så kollar jag upp den! Jag kan ta med den till skövde v9 eller v13 då jag ska till P4. PM:a ifall du vill det!
Fått ordning på plåtarna runt ramen, gjorda av 1mm plåt färdiglackad gråvit med spräcklig yta.
Tillverkat frontplåtarna där bl.a. manöverpulpeten ska sitta (fyrkantiga hålet mitt på, gjord som en låda)
Får bara ändra lite på ena profilen då den tog i lådan

Maskinbelysningen sitter med på plats.

Tillverkat frontplåtarna där bl.a. manöverpulpeten ska sitta (fyrkantiga hålet mitt på, gjord som en låda)
Får bara ändra lite på ena profilen då den tog i lådan

Maskinbelysningen sitter med på plats.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Fräsbygget kommer ny tappning: Plåtar börjar komma på plats
Ser man på, här händer det saker minsann