VPN problem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
woxxey

VPN problem

Inlägg av woxxey »

Jag lyckas absolut inte koppla upp mig mot VPN tjänsten anonine. Problemet ligger sannolikt i routern, en DLink DIR-615, då jag inte har några problem om jag går direkt via modemet. Firmware är uppdaterad och DMZ verkar inte lösa problemet.

Hittar inte mycket genom google så jag frågar här, är det någon som känner igen problemet eller har någon ide om hur man kan lösa det?
Johanb

Re: VPN problem

Inlägg av Johanb »

Vilken typ av tunnel är det?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Vad svarade supporten hos företaget när du kontaktade dom ?
woxxey

Inlägg av woxxey »

@Johanb, det är, om jag förstår det rätt, en PPTP tunnel

@Sodjan, mailade dem för länge sedan och de kunde inte hjälpa mig. Mailade då även D-Links support och fick följande svar
DIR-615 har VPN-passthrough från fabriksinställningar (detta är testat) så någon portöppning behöver du ej göra.
Prova reseta routern och prova sedan direkt om din VPNklient kan ansluta.
Du kan även prova stänga av "SPI" som du hittar när du går till "Advanced" > "Firewall and DMZ", inne i routern."
Borde kanske tillägga att jag i Windows 7 får fel 619 om vilket det i anonines FAQ står
Fel 619: Porten kopplades från under fjärranslutningen
- Om routern har en brandvägg ska du försöka öppna upp trafik på port 1723 (tcp) som används av VPN-tunneln på din router. Du bör dessutom leta efter "Protokoll 47 (GRE)" och/eller "PPTP Pass through" och öppna/tillåta det där det går, då din router måste stödja GRE för att tunneln ska fungera.
Skriv svar