Fjärrstart/avstängning av datorserver med mobiltelefon!

Berätta om dina pågående projekt.
stiltet

Re: Fjärrstart/avstängning av datorserver med mobiltelefon!

Inlägg av stiltet »

Varför inte bara välja "Start om" istället för "Stänga av" via fjärrskrivbordet?
Det handlar inte så mycket om att stänga av eller starta om utan att starta datorn.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Förstår. Men det går bra att svara utan att citera det som nyss sagts. Läs gärna reglerna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett tips är att fundera på vad som händer med datorn om du trycker länge eller flera upprepade gånger på knappen. Vissa burkar stängs av "hårt" om man håller knappen inne länge nog, det är läge att se upp så att det inte råkar hända.

Om du redan har nätverk framdraget, har du inte nån annan pryl som kan styra datorns on/off? T.ex. om du råkar ha en router som kör WRT-opensource-mjukvaran så kan man kanske göra nåt praktiskt med den?

En variant för att se till att man bara kan starta men inte råka tvärdöda burken är väl att se till att on-knappen bara kan få signal så länge datorns nätagg är avstängt. Fixas enkelt med en transistor till som kortsluter den första transistorns bas-spänning till jord, styrd av matningen från datorns nätagg, helst via nån slags tröghet i form av "lågpassfilter".
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går att skicka Wake On Lan-paket över nätet och få en dator att starta som stöder det.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Hoppas att du inte får ett nummer som liknar nån annans då. Folk som ringer fel tänker ju oftast slå nåt annat nummer egentligen, så att ingen har det spelar nog ingen större roll.
Kommer inte datorn att stänga av sig direkt igen eftersom det går flera vibrationscykler på en ringcykel så att säga? Jag tycker nån slags intelligent elektronik vore på sin plats. T.ex en mikrodator som tar emot SMS istället och kan rapportera status via SMS. Fast det blir ju lite klurigare...
choppertony

Inlägg av choppertony »

Ta och mät upp hur mycket ström det är på vibratorutgången. Jag kladdade med det för lite sedan då jag oxå ville utnyttja densignalen. Men jag tror den bara låg på 1 volt, likaså ringklockan som sitter bredvid. Jag skulle låta vibratorsignalen dra ett relä som i sin tur "lyfte luren" på samma telefon. Då blir det en spiontelefon. Provade oxå att tejpa för alla kontakter till monitorn, och då var den svart oxå när man ringde till den. vissa lysdioder kom man åt att koppla ur , andra fick man sätta en färgklick på så de inte lyste.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Det finns annars en funktion för att svara automatiskt på många mobiltelefoner. Den kanske du kan använda också så hör du när datorn startar/stoppar. :)
choppertony

Inlägg av choppertony »

troligtvis inte på 3310 *S*
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Lite lite offtopic men på 3310 kan man kortsluta två pinnar för att få den att tro att det är en handsfree och sen gå in i menyn och aktivera automatiskt svar.

edit: lite fix
choppertony

Inlägg av choppertony »

det bör undersökas. Det är 2 fötter under på undersidan. skall de kopplas ihop?
SA0AZT

Inlägg av SA0AZT »

Denna tråd var intressant! Jag har en 3410 sedan tidigare som jag kan använda mig av. Har en dator som driver våra radio länkar, om det blir strömavbrott så brukar den ibland inte vilja starta ordentligt. Som en säkerhetsåtgärd så är denna idé väldigt bra!

(och JA, det finns massa andra sätt + UPS osv.. men det är ett kul experiment)!

Mvh Matte
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

http://www.embedtronics.com/nokia/fbus.html finns information om hur man får en nokia telefon med FBUS anslutning att skicka förutbestämda meddelanden och även ta emot meddelande för att jämföra dom mot en mall.
Alla sms är kodade enligt PDU standard.
Har man en gammal ericsson liggande så är det mycket enklare.

// Marcus
stiltet

Inlägg av stiltet »

Tack för alla svar. Jag har hittat lite intressanta trådar på nätet när jag letat info.
Bl.a. så har jag hittat diverse trådar som egentligen handlar om telefonbomber men som går att använda till detta.

Kolla in: http://www.saunalahti.fi/~tovaska/gsm/N ... ndex2.html
och https://www.flashback.org/t250355p2

Vad jag vet nu är att jag hade fel gällande spänningarna. Signalen ifrån vibratorn är på 3,75V och pulserande och strömmen som startar datorn är 5,7V. Detta innebär att jag isf behöver ett annat relä... Någon som har förslag?
Hoppas att du inte får ett nummer som liknar nån annans då. Folk som ringer fel tänker ju oftast slå nåt annat nummer egentligen, så att ingen har det spelar nog ingen större roll.
Det är ju inte så avancerat att säga till telefonen att bara tillåta ett speciellt nummer, mitt t.ex. ;)
Lite lite offtopic men på 3310 kan man kortsluta två pinnar för att få den att tro att det är en handsfree och sen gå in i menyn och aktivera automatiskt svar.
Detta tyckte jag också verkade väldigt intressant... Men jag testade detta (med de två pinnarna bredvid laddarutaget) och fick det inte att fungera... =/ Tips någon?
Det går att skicka Wake On Lan-paket över nätet och få en dator att starta som stöder det.
Min dator stödjer det men får det inte att fungera via internet, genom min router... Jag har en Dlink DIR-615...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hmm ok... Jag har en DIR-655. Ska se om jag kommer ihåg att försöka detta imorgon.
choppertony

Inlägg av choppertony »

Undra om de där 2 pinnarna oxå är för laddning i ett bords-stativ. Bästa är nog o kolla om man hitta en handsfree till en 3310 och se hur den kopplas in. Man kanske skall ha ett motstånd där istället för att kortsluta. Detta skall undersökas.
Skriv svar