Jag har använt 74194 i många år, men aldrig lagt märke till att utgångarna blir låga när klockpulsen försvinner...
Mer info:
74LS194 med avkopplingskonding (100nF). Ingångarna (ABCD) satta till 0001 och pinne 7 (Shift left serial input)
ansluten till utgången längst till vänster (QA). Clear-pinnen är hög. Pulldown-motstånd till CLK-pinnen.
När jag kör igång det hela så startar jag klockan (en frekvensgenerator ansluten till CLD-pinnen). Jag sätter S1 och S0 höga
för att ladda in det som finns på ingångarna (0001) och sätter sedan S0 låg. Både S1 och S0 har pulldown-motstånd.
"Skiftningen" börjar då att rulla och det fungerar fint ända tills jag stoppar klockan och CLK-pinnen blir låg (tack vare pulldown-motståndet).
Då försvinner allt på utgångarna.
Frågan är kort sagt: Ska utgångarna bli låga (nollställas?) när CLK blir låg?
edit: Såg nu att databladet i länken inte är exakt samma som mitt datablad, men det viktigaste finns med.
74LS194 (Shiftreg). Utgångar låga när klockpuls försvinner?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: 74LS194 (Shiftreg). Utgångar låga när klockpuls försvinner?
Kort svar: Nej.
På vilket sätt kopplar du bort klockan?
Sånt här kan ibland bero på störningar när du kopplar något mekaniskt, kanske på VCC. Det kan också vara så att klockan får kontaktstuds och blir odefinierad i något läge (om ditt pull-down R är för högt värde på). En störning kan också påverka CLR ingången. Särskilt om du får spikar eller dippar på VCC.
Ett alternativ till att "ta bort" klockan är att sätta både S0 och S1 låga. Då slutar den att shifta även om klockan går.
På vilket sätt kopplar du bort klockan?
Sånt här kan ibland bero på störningar när du kopplar något mekaniskt, kanske på VCC. Det kan också vara så att klockan får kontaktstuds och blir odefinierad i något läge (om ditt pull-down R är för högt värde på). En störning kan också påverka CLR ingången. Särskilt om du får spikar eller dippar på VCC.
Ett alternativ till att "ta bort" klockan är att sätta både S0 och S1 låga. Då slutar den att shifta även om klockan går.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: 74LS194 (Shiftreg). Utgångar låga när klockpuls försvinner?
"Kort svar: Nej."
Skönt att veta att mitt minne är intakt i det området iallafall.
För att koppla bort klockan så har jag helt enkelt lossat sladden på labbplattan som går till frekvensgeneratorn.
Har även testat utan frekvensgeneratorn, genom att växla mellan hög/låg genom att flytta en sladd mellan +5V och GND.
Pulldownmotståndet har varit inkopplat i båda fallen.
"om ditt pull-down R är för högt värde på"
Ah, så var det!
10k var för mycket. Provade med 1k och nu fungerar det.
Har även testat med riktigt korta pulser och ganska hög frekvens, och den hänger med ändå.
Med 10k såg det ut som om jag kortslöt något.
Ett alternativ till att "ta bort" klockan är att sätta både S0 och S1 låga.
Jag ville helst undvika det, men hade det varit så att jag mindes fel (dvs att utgångarna blir låga när klockan stannar) så hade jag fått göra på det sättet, även om det kräver ytterligare en liten hög med komponenter.
Tack för hjälpen!

Skönt att veta att mitt minne är intakt i det området iallafall.

För att koppla bort klockan så har jag helt enkelt lossat sladden på labbplattan som går till frekvensgeneratorn.
Har även testat utan frekvensgeneratorn, genom att växla mellan hög/låg genom att flytta en sladd mellan +5V och GND.
Pulldownmotståndet har varit inkopplat i båda fallen.
"om ditt pull-down R är för högt värde på"
Ah, så var det!

10k var för mycket. Provade med 1k och nu fungerar det.
Har även testat med riktigt korta pulser och ganska hög frekvens, och den hänger med ändå.
Med 10k såg det ut som om jag kortslöt något.

Ett alternativ till att "ta bort" klockan är att sätta både S0 och S1 låga.
Jag ville helst undvika det, men hade det varit så att jag mindes fel (dvs att utgångarna blir låga när klockan stannar) så hade jag fått göra på det sättet, även om det kräver ytterligare en liten hög med komponenter.
Tack för hjälpen!